eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatkiFreelance, rozliczanie faktur od pośrednika zagranicznego i klientów różnych typów. › Re: Freelance, rozliczanie faktur od pośrednika zagranicznego i klientów różnych typów.
  • Data: 2016-03-14 23:03:47
    Temat: Re: Freelance, rozliczanie faktur od pośrednika zagranicznego i klientów różnych typów.
    Od: cef <c...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2016-03-14 o 11:20, Michał pisze:

    > W zasadzie nie wiem czy nie podałem złego przykładu z eBayem, bo
    > nie kupowałem od EU-firmy na eBayu. Na zasadzie analogii z Allegro
    > oczekiwałbym tam jednak cen brutto na aukcjach.
    >
    > Jeśli dobrze rozumiem Twoje stanowisko, to nie-podatnikom i polskim
    > firmom Adam powinien albo doliczyć VAT (czyli byłaby dodatkowa
    > płatność), albo go sobie wziąć na klatę jak sugerowałeś poprzednio.

    To zależy jakie są zapisy, ale jeśli serwis jest dla konsumentów,
    to ceny wylicytowane są brutto - vide allegro czy ebay.
    Ale jeśli platforma jest tylko dla przedsiębiorców
    czy podatników, to spodziewałbym się cen netto.
    Ja jak się pytam przedsiębiorcy ile kosztuje taki a taki materiał,
    to nikt nie podaje mi ceny brutto - operujemy cenami netto,
    bo VAT nas w zasadzie nie interesuje - jedynie w kwestii rozliczenia
    ale nie płacenia (o ile widzisz różnicę)

    > Przy okazji - naliczenie VATu klientowi z PL jest prawem czy
    > obowiązkiem sprzedającego? Taki nienaliczony ale zapłacony VAT
    > mógłby sobie potem wrzucić w koszty PIT?

    Jest obowiązkiem.
    Drugie pytanie - wybacz, ale chyba używasz ustawowych definicji VAT
    zbyt swobodnie i nie rozumiem o jaką sytuację Ci chodzi:
    kto nie naliczył a kto nie zapłacił.

    > Ja bym do tego tak podszedł, że trzeba zaakceptować, że wylicytowało
    > się kwotę X i trzeba tak dopasować rozliczenie dla danego kupującego,
    > żeby "się zgadzało" i jednocześnie nie dopłacać do interesu.
    > Efektywnie oznacza to, że X = brutto.

    A dla mnie netto :-)
    Bo przecież de facto - samo rozliczenie VATu jest dla Ciebie neutralne.
    Jeśli coś kupujesz - to naliczysz i odliczysz
    Jeśli sprzedajesz, to naliczysz i ktoś Ci to zapłaci.