eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatkiFreelance, rozliczanie faktur od pośrednika zagranicznego i klientów różnych typów. › Re: Freelance, rozliczanie faktur od pośrednika zagranicznego i klientów różnych typów.
  • Data: 2016-03-18 11:35:35
    Temat: Re: Freelance, rozliczanie faktur od pośrednika zagranicznego i klientów różnych typów.
    Od: Michał <n...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 14.03.2016 o 23:03, cef pisze:
    > To zależy jakie są zapisy, ale jeśli serwis jest dla konsumentów,
    > to ceny wylicytowane są brutto - vide allegro czy ebay.
    > Ale jeśli platforma jest tylko dla przedsiębiorców
    > czy podatników, to spodziewałbym się cen netto.

    Przeciętny freelancer to, jak podejrzewam, ktoś kto po
    godzinach sobie dorabia ew. robi na czarno. Kiedyś coś
    zamawiałem na FL i większość z Europy nie miała DG, a co
    dopiero pakistańczycy itp.

    > Ja jak się pytam przedsiębiorcy ile kosztuje taki a taki materiał,
    > to nikt nie podaje mi ceny brutto - operujemy cenami netto,
    > bo VAT nas w zasadzie nie interesuje - jedynie w kwestii rozliczenia
    > ale nie płacenia (o ile widzisz różnicę)

    Ale to branża budowlana? Bo tam to jeszcze rozumiem podawanie cen
    netto, bo stawka VAT może być różna.
    Ale podawanie wirtualnej ceny netto tam gdzie VAT jest niezmienny
    to dla mnie lekkie cwaniactwo - próba stworzenia wrażenia niższej
    ceny. Z portfela zawsze trzeba wyciągnąć brutto.

    > Jest obowiązkiem.
    > Drugie pytanie - wybacz, ale chyba używasz ustawowych definicji VAT
    > zbyt swobodnie i nie rozumiem o jaką sytuację Ci chodzi:
    > kto nie naliczył a kto nie zapłacił.

    Cały czas pisałem o scenariuszu o którym napisałeś "ja bym tak zrobił".
    Czyli: cenę z FL Adam traktuje jako netto, VATu nie dolicza klientowi
    (z Polski), bo nie chce go zaskakiwać i ryzykować negatywem.
    I się zastanawiałem czy tak w ogóle można. Tzn. na ew. fakturze
    byłaby cena np. 100zł netto + 23 VAT. Ale "zapłacono: 100zł".
    Ten VAT 23zł i tak musiałby odprowadzić do US i zastanawiałem
    się czy mógłby go chociaż wrzucić w koszty w PIT.
    No ale wychodzi na to że nie.

    I faktycznie zgodnie z ustawą chodziło mi o VAT "należny" a nie
    "naliczony", ale wtedy mój tekst trochę by się kłócił z j. polskim.

    Przy czym na FL widać kto jest z jakiego kraju, tak że to trochę
    nierealna sytuacja, więc może dajmy sobie spokój - EOT...

    > A dla mnie netto :-)
    > Bo przecież de facto - samo rozliczenie VATu jest dla Ciebie neutralne.
    > Jeśli coś kupujesz - to naliczysz i odliczysz
    > Jeśli sprzedajesz, to naliczysz i ktoś Ci to zapłaci.

    Można powiedzieć że dla firm to każdy podatek jest neutralny.
    To tylko rządy mówią, że jak podwyższą ten czy inny podatek, to
    firmy zapłacą więcej kosztem swoich pomniejszonych zysków.
    Jednak jakoś zwykle kończy się tak, że podwyższają ceny swoich
    produktów/usług i płaci konsument.

    --
    Michał