    Subject: Re: JPK faktury
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    From: Kviat <null>
    Date: Fri, 23 Sep 2016 19:11:37 +0200

    W dniu 2016-09-22 o 17:57, Jacek pisze:
    > Od 2017 będę szczęśliwym podatnikiem wysyłającym dane z zakupów i
    > sprzedaży jako JPK. Widzę tu pewien problem, bo obecnie kupuję np. farby
    > w dużych opakowaniach, gdzie na fakturze zakupu mam napisane np. farba X
    > 10 sztuk po 20 litrów. Farby te sprzedaję później na litry i na fakturze
    > sprzedaży mam np. farba X 5 litrów.
    > Jakoś preferuję jednostki naturalne, czyli w tym przypadku farba na
    > litry lepiej mi pasuje niż na sztuki.
    > Czy taka zamiana jednostek może spowodować jakieś problemy z US?

    Nie. (Ale cholera ich wie :)) To powszechna praktyka, a w US debile nie
    pracują.

    > Może
    > lepiej zostawić jednostki tak, jak na fakturze zakupu, ale problem widzę
    > w przypadku, gdy duże opakowanie rozlewam do małych - sztuki się zgadzać
    > nie będą, ale litry tak.
    > Czy mam się już obawiać smutnych panów, czy może przesadzam?

    Przesadzasz.
    Mogę podać kilka przykładów takiej zamiany jednostek.
    Np. sprzedawca wyrobów hutniczych kupuje blachę na tony, a sprzedaje w
    arkuszach.
    Skład węgla kupuje na tony i sprzedaje na worki po ileś tam kilogramów.

    Problem pojawi się, gdy sprzedasz więcej litrów (oczywiście z jakąś
    tolerancją) niż wynika to z zakupów (co da się sprawdzić). Zajdzie
    uzasadnione podejrzenie, że wprowadzasz lewy towar do obrotu albo
    oszukujesz.

    Nie wiem o jakich ilościach farby piszesz, ale przy dużych ilościach w
    skali rocznej, te różnice "naturalne" wynikające z niedokładności
    ważenia (rozlewania) mogą być dosyć znaczne i to w twoim interesie leży
    wykazanie, że to różnice mieszczące się w granicach rozsądku wynikające
    ze specyfiki towaru.

    Przykład z życia i trochę OT, ale pokazujący, że niepotrzebnie się martwisz.
    Nie wiem czy są normy tolerancji dla wszystkim możliwych produktów (:P)
    w tym dla farby, ale np. skład węgla trzyma węgiel w hałdach i sprzedaje
    na kilogramy licząc "łyżki" (jakkolwiek to dziwnie brzmi :)), gdzie
    wiadomo, że jedna łyżka ładowarki to średnio ileś tam kilogramów
    (teoretycznie powinno się ważyć samochód przed i po załadunku, ale w
    praktyce jak czas goni to nie zawsze tak wygląda..., szczególnie w
    małych składach ;)).
    I jak jest kontrola i US zarządza remanent, to pojawia się poważny
    problem jak policzyć ilość (wagę) węgla pozostałego, leżącego na placu w
    hałdzie.
    Możliwość zważenia takiej hałdy jest czysto teoretyczna (wyobraź sobie
    remanent w kopalni :)) więc szacuje się ją uwzględniając wiele czynników
    (wysokość hałdy, powierzchnia podstawy, kąt tzw. stoku naturalnego dla
    węgla, rodzaj węgla itp.) i _z_tego_co_pamiętam_ to jest to jakoś
    znormalizowane (normy branżowe czy coś takiego... ale o szczegóły już
    nie pytaj, nie mnie ;)
    Ponadto trzeba uwzględnić, że podczas sprzedaży (załadunek na świeżym
    powietrzu) może padać śnieg czy deszcz i trzeba (powinno się ;) brać
    poprawkę na wagę ważonego samochodu przed i po załadunku...

    Jeżeli masz duże różnice między zakupem i sprzedażą farb, to sugeruję Ci
    dowiedzieć się dokładnie jak to jest z farami i mieć w razie co dupochron.

    Można długo o tym pisać, ale to nie są tematy z kosmosu i nieznane
    kontrolerom.
    http://www.mf.gov.pl/documents/764034/5175930/Dz.Urz
    .+Min.+Fin.+z+dnia+28+lipca+2016+r.+-+poz.+55+-

    Jeszcze raz, nie napisałeś o jaką skalę rozlewania takiej farby chodzi,
    ale może podpada pod "towar w ilościach masowych"

    "instrukcje opisujące sposób wykonywania czynności spisowych odrębnie
    dla poszczególnych rodzajów zapasów
    (np.kątowników, prętów, szyn, blach, szyb, tkanin, desek, skór, cegieł,
    płytek i kształtek betonowych, rur, węgla i koksu,
    złomu, innych materiałów masowych, których ilości
    ustala się drogą pomiaru szacunkowego). "

    Proponuję żebyś przeczytał całość, ale jeszcze co Cię może zainteresować:
    "50. Jeżeli właściwy pomiar następuje z użyciem innej
    jednostki miary niż przyjęta w ewidencji księgowej zapasów, to w
    arkuszu spisowym zamieszcza się odpowiednią uwagę, na przykład:
    ustala się liczbę arkuszy blachy określonej grubości i rodzaju, a
    następnie mnoży przez wagę arkusza, wyznaczoną przez próbne zważenie
    jednego lub kilku arkuszy. W przypadku innych składników może być
    konieczne zastosowanie odpowiednich tabel przeliczeniowych,
    np. przeliczenie objętości paliwa na kilogramy z użyciem współczynnika
    uwzględniającego m.in. temperaturę otoczenia.
    51.Jeżeli waga spisywanego składnika zapasów zmienia się w
    zależności od czynników atmosferycznych, na przykład wilgotności
    powietrza, to w przypadku asortymentu, znajdującego się w oryginalnym
    nienaruszonym opakowaniu (np. bele bawełny, rolki wełny
    mineralnej), przyjmuje się wagę deklarowaną na opakowaniu."

    Reasumując, możesz spać spokojnie jeżeli nie dolewasz wody do farby ;).

    Pozdrawiam
    Piotr