  • 1. Data: 2004-02-14 12:14:32
    Temat: Jak uniknąć środków trwałych - komputery
    Od: "Denyce" <d...@p...NOSPAMonet.pl>

    Witam,

    Zwracam się do grupy z prośbą o pomoc ponieważ jestem (jeszcze) laikiem
    w tej kwestii.
    Sprawa wygląda następująco:

    Od grudnia prowadzę jednoosobową działalność (KPiR, VAT)
    wniosłem do firmy własny komputer o wartości ok. 1000pln (domyslam się, że
    nie musze go wrzucić w ST ze względu na wartość)
    teraz kupiłem nowy komputer,
    -monitor lcd ok. 3400pln
    -skrzynka ok. 3000pln (mogę mieć faktury na poszczególne części)

    Z tego co słyszałem, powinienem CAŁY ZESTAW (czyli ok. 6400pln) wrzucić w
    ST.
    Chciałbym uniknąć amortyzacji tylko wpisąć ten wydatek jednorazowo jako KUP.

    Pytanie czy jest to możliwe? Czy da się w tym przypadku obejść ST (w końcu
    Polak potrafi)

    Jak naprawde powinno traktować się komputery w firmie?

    Czy jest różnica jak kupuje się faktycznie gotowy zestaw w sklepie, a jak
    samemu się go składa z zakupionych części ?

    Co dalej zrobić gdy kupię jeszcze drukarkę lub skaner za np. 3000pln, czy
    urządzenia peryferyjne
    też trzeba "sumować" w zetawie z całym kompem ?

    Bedę bardzo wdzięczny za podpowiedzi.

    Pozdrawiam
    Denyce....

  • 2. Data: 2004-02-14 12:44:08
    Temat: Re: Jak uniknąć środków trwałych - komputery
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Denyce,

    Saturday, February 14, 2004, 1:14:32 PM, you wrote:

    [...]

> [...]
    > teraz kupiłem nowy komputer,
    > -monitor lcd ok. 3400pln
    > -skrzynka ok. 3000pln (mogę mieć faktury na poszczególne części)

    No to przegrzebane - trzeba było 'modernizować' stary komputer...

> [...]

    > Pytanie czy jest to możliwe? Czy da się w tym przypadku obejść ST (w końcu

    W tym wypadku IMnsHO już się nie da.

    > Jak naprawde powinno traktować się komputery w firmie?

    Normalnie.

    > Czy jest różnica jak kupuje się faktycznie gotowy zestaw w sklepie, a jak
    > samemu się go składa z zakupionych części ?

    Niewielka chyba, że uda Ci się złożyć poniżej granicy 3500 PLN.

    > Co dalej zrobić gdy kupię jeszcze drukarkę lub skaner za np. 3000pln, czy
    > urządzenia peryferyjne
    > też trzeba "sumować" w zetawie z całym kompem ?

    I tak i nie. Owszem - należy to dopisać jako rozszerzenie zestawu ale
    w koszty zaliczyć możesz.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 3. Data: 2004-02-14 19:20:18
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 14 Feb 2004, Denyce wrote:
    [...]
> [...]
    >+ ST.
    >+ Chciałbym uniknąć amortyzacji tylko wpisąć ten wydatek jednorazowo jako KUP.

    Nie da się.
    Amortyzacja przyspieszona, 1,5 roku.

    >+ Pytanie czy jest to możliwe? Czy da się w tym przypadku obejść ST (w końcu
    >+ Polak potrafi)

    Było. Trzeba było w grudniu do "skrzynki" dokupić monitor (używany)
    za 50 zł. A w tym roku upgradeować.

    >+ Jak naprawde powinno traktować się komputery w firmie?

    Tak jak ci się to nie podoba ;)

    >+ Czy jest różnica jak kupuje się faktycznie gotowy zestaw w sklepie, a jak
    >+ samemu się go składa z zakupionych części ?

    Nie ma.

    >+ Co dalej zrobić gdy kupię jeszcze drukarkę lub skaner za np. 3000pln, czy
    >+ urządzenia peryferyjne
    >+ też trzeba "sumować" w zetawie z całym kompem ?

    Jak kupisz w sposób "oczywiście nie związany z samym komputerem"
    (komp był ci do czegoś potrzebny bez drukarki :>) i "za jakiś
    czas" (nie pytaj jaki) - to po prostu wrzucić w koszty :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

  • 4. Data: 2004-02-15 13:32:22
    Od: "Denyce" <d...@p...NOSPAMonet.pl>

    > No to przegrzebane - trzeba było 'modernizować' stary komputer...

    Ja nie powiedzialem, ze juz to wpisalem, przypominam ze dzialalnosc prowadze
    od grudnia
    wiec jak narazie skaldalem tylko VAT7 za grudzien i teraz w lutym skladam
    PITa za styczen.

    Fakture za monitor bede mial na luty a za nowa skrzynke moge miec na marzec
    bo to od znajomego (choc jak bym poprosil to za monitor moze tez)
    wiec moge tu troche pokombinowac.
    Starego kompa tak naprawde tez jeszcze nie wpisalem wiec mam kilkumiesieczne
    pole do manewru.

    Pozdrawiam
    Denyce...

  • 5. Data: 2004-02-15 19:41:39
    Od: "daryusz" <d...@N...gazeta.pl>

    Denyce napisał:

    > Chciałbym uniknąć amortyzacji tylko wpisąć ten wydatek jednorazowo jako KUP.

    A czy aby zaliczenie do środków trwałych i jednorazowa amortyzacja w miesiącu
    oddania do używania nie ma swoich pozytywnych stron. Np. bezpośredni zwrot
    podatku vat.
    Ale pewnie posiada też negatywne elementy. Proponuję zbieranie za i przeciw.
    Pozdrawiam

    daryusz

  • 6. Data: 2004-02-15 21:34:47
    Od: "Denyce" <d...@p...NOSPAMonet.pl>

    > A czy aby zaliczenie do środków trwałych i jednorazowa amortyzacja w
    miesiącu
    > oddania do używania nie ma swoich pozytywnych stron. Np. bezpośredni zwrot
    > podatku vat.

    ???

    Nie bardzo rozumiem,

    Przeciez wlasnie o tym mowie, zeby nie amortyzowac zakupionego sprzetu
    przez, powiedzmy 1,5 roku
    tylko wpisac go jako jednorazowy wydatek. Mam w lutym dosc duzy przychod i
    chcialbym zaplacic
    jak najmniejszy podatek, teoretycznie w rocznym (czy tez poltorarocznym)
    rozrachunku wyjdzie na jedno
    ale pieniadze potrzebne sa mi teraz na dalszy rozruch.
    Zaliczajac sprzet jako ST i amortyzujac go przez pewien czas udzielam US
    pewnego rodzaju porzyczki :-(
    A co do VATu to nie zalezy mi na bezposrednim zwrocie bo i tak wydaje teraz
    prawie wszystko co zarabiam
    na firme.

  • 7. Data: 2004-02-16 14:56:23
    Od: "daryusz" <d...@N...gazeta.pl>

    Denyce napisał:

    [...]

    > miesiącu
    >

    > Nie bardzo rozumiem,

    Chodzi o to, że masz dwie możliwości:
    1. wrzucasz w koszty całość i nic cię nie interesuje
    2. wrzucasz w śt i zaraz całość w koszty.

    Dwie metody a kosztów tyle samo w jednakowym czasie.

    daryusz

  • 8. Data: 2004-02-16 16:16:05
    Od: "Denyce" <d...@p...NOSPAMonet.pl>

    > Chodzi o to, że masz dwie możliwości:
    > 1. wrzucasz w koszty całość i nic cię nie interesuje
    > 2. wrzucasz w śt i zaraz całość w koszty.
    >
    > Dwie metody a kosztów tyle samo w jednakowym czasie.

    Moze cos ze mna jest nie tak ale w dalszym ciagu nie jarze o co Panu chodzi.

    Niby jak mam wrzucajac sprzet za 6000 w srodki trwale wrzucic to w KUP
    i jednorazowo umorzyc??? Przeciez powyzej 3500 trzeba amortyzowac w ratach.

    ...no chyba ze nie musze liczyc skrzynki i monitora razem (i o to wlasnie
    pytam),
    ale po co wtedy wpisywac to w ST. Nie latwiej tylko w ksiege???

    Pozdrawiam

    Denyce

  • 9. Data: 2004-02-16 17:58:22
    Od: "daryusz" <d...@N...gazeta.pl>

    zgadzam się, w 100 proc. z twoim rozumowaniem - jakoś umknęło mi to ponad 6
    tys. - w tym wypadku musisz amortyzować

    Przepraszam za kłopoty

    daryusz

  • 10. Data: 2004-02-16 18:27:42
    Od: " nocnyMarek" <n...@N...gazeta.pl>

    Denyce <d...@p...NOSPAMonet.pl> napisał(a):

> [...]
    > ST.
    > Chciałbym uniknąć amortyzacji tylko wpisąć ten wydatek jednorazowo jako

    MZ już niemal przerypane
    Trzeba było kupić LCDka w grudniu,
    modernizacja do 3500 rocznie idzie w koszty

    Teraz mozesz tylko zrobić z tego 2 komputery
    1.Stary+LCD (modernizacja)
    2.Nowy (Z systemem!)+ dokupić jakiś stary tani monitor,
    tak aby zestaw był 'kompletny i zdatny do uzytku'
    (Tego kompa będziesz mógł jeszcze potem modernizować)

    Ewentualnie mozesz całość wpisać w koszty,
    ale przed upływem roku sprzedać, bo jak nie
    to będziesz miał przechlapane.