    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Jakie konsekwencje nie wystawienia faktury?
    Date: Wed, 5 Mar 2008 10:27:53 +0100

    On Tue, 4 Mar 2008, JasonKidd wrote:

    > Witam,
    >
    > Mam pewien problem. Otóż sprzedałem w serwisie aukcyjnym towar. W opisie
    > aukcji nie miałem nic na temat możliwości wystawienia faktury. Kupujący
    > dokonał zakupu, otrzymałem przelew, a kupujący towar. Z tym, że towar wysłany
    > został ze sklepu internetowego, z którego często dokonuję zakupów i przez to
    > mam u nich rabat.

    Jak tak trochę z boku, spróbuję poukładać zdarzenia w rozumieniu
    zawartych umów, dopiero dalej można zabrać się do podatków.
    Fakt, że towar "poszedł ze sklepu" IMO nijak nie zmienia faktu iż
    kupujący zawarł umowę z Tobą. Tak jest również z p. widzenia VAT
    (jest wprost regulacja dotycząca "kaskadowej" sprzedaży, nawet jeśli
    towar fizycznie nie znajdzie się w posiadaniu pośrednikow).
    Można po prawdzie stwierdzić, że mamy taki ciekawy przypadek, że
    nie byłeś w żadnym momencie właścicielem towaru(!), bo wg KC zmiana
    właściciela towaru oznaczonego tylko co do gatunku ma miejsce w momencie
    wejścia w posiadanie.
    Ale IMO dla podatków nic to nie zmieni: ktoś zaprzeczy?
    Jest jeden myk, który nie jest dla mnie oczywisty: roszczenie jest
    spełnione, ale zostało spełnione (w rozumieniu nabywcy) przez inną
    osobę, a na to potrzebna była zgoda wierzyciela (nabywcy).
    Czy *teraz* może on wyciągać z tego jakieś skutki prawne?

    > Teraz kupujący domaga się wystawienia faktury, a sklep
    > z którego towar został wysłany nie może jej wystawić,

    Jak to "nie może"? :O MUSI!

    > bo sprzedał mi

    Skoro *Tobie* sprzedał to Tobie może :P

    > po niższej cenie niż ma w sklepie.

    A tego to już ZUPEŁNIE nie rozumiem.
    "Ma w sklepie" zwyczajowo oznacza cenę wystawioną na widok publiczny.
    Jaki widzisz zakaz sprzedaży i wystawienia f-ry za cenę niższą
    niż "wystawioną"?

    > I tutaj moje pytanie - czy grożą mi jakieś
    > konsekwencje i jeśli tak to jakie?

    Moim zdaniem powinieneś sobie uświadomić, że tak zawarta transakcja
    podlega pod VAT.
    Powód jest bardzo prosty: sam dowodzisz, że nabycie towaru miało
    miejsce Z ZAMIAREM odsprzedaży, jak kto woli ustawowe określenie
    "zorganizowania" to też może być, bo w końcu "zorganizowałeś" towar,
    nie? ;)

    pzdr, Gotfryd