  • Data: 2008-03-06 08:26:03
    Temat: Re: Odp: Odp: Odp: Jakie konsekwencje nie wystawienia faktury?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Wed, 5 Mar 2008, Cavallino wrote:

    > Jak to bez?
    > Skoro prowadzi DG zgodnie z ustawą o swobodzie działalności gosp. to ma psi
    > obowiązek wystawiać faktury.

    Nie ma. Obowiązek wystawiania f-r nie wynika z tej ustawy, a wyłącznie
    ze sposobu oVATowania transakcji, a to jest nieskorelowane z prowadzeniem
    DG "w rozumieniu przepisów o swobodzie".

    Może jeszcze raz pierwotna teza od której zaczęła się tak gałąź wątku:
    napisałeś, że f-rę musi wystawić z warunkiem j.w. (że prowadzi DG
    w rozumieniu przepisów gospodarczych).
    Potrzymuję że to nieprawda: fakturę musi wystawić TYLKO ktoś, kto
    prowadzi DG w rozumieniu przepisów o VAT, i to *niezależnie* czy
    prowadzi DG w rozumieniu przepisów o DG czy nie!

    > Może być vat zw., ale wystawić MUSI.

    Primo: jak zwolniony jest *on sam* (a nie czynność), to wystawia rachunek
    a nie fakturę. Albo paragon. Albo nic! Obowiązek wystawienia czegokolwiek
    ma jedynie "na żądanie", tak jak *każdy*, co sprzedaje *cokolwiek*, w tym
    ktoś sprzedający swój "osobisty" stary rower czy używaną książkę!
    Możesz podać jakiś przepis, wskazujący że jest inaczej?
    Secundo: poszło o to, że *w drugą stronę* to nie działa, znaczy z faktu
    że ktoś nie prowadzi DG w rozumieniu ustawy o swobodzie DG *nijak* nie
    wynika, że nie jest zobowiazany do wystawienia faktury!
    Podałem przykład: jest osoba, która nie ma "DG w rozumieniu swobody",
    ma lokal albo kosiarkę ("posiadane osobiście") którą wynajmuje firmie
    i rezygnuje ze zwolnienia z VAT (lub ze względu na kwotę nie może
    korzystać ze zwolnienia).
    Musi wystawić f-rę i tyle, mimo "nieprowadzenia DG w rozumieniu ustawy
    o swobodzie..."!
    A tertio.... mimo prowadzenia DG w rozumieniu przepisów o DG, jak
    sama czynność np. nie podlega pod VAT, to również nie ma faktury.
    Powiedzmy ktoś udziela pożyczek (w własnego kapitału), rozumiem że
    widzisz jak wystawia Ci faktury na odsetki :)

    Kryterium wystawiania f-r jest jedno: przepisy o VAT, w tym "prowadzenie
    DG w rozumieniu VAT", co obejmuje "sprzedaż w rozumieniu VAT".

    > Do VAT - i owszem.

    A faktury są opisane w przepisach VAT.

    > Jasne.
    > Ale ja pisałem w kontekście "vat zw" i że nawet w tym przypadku wystawić
    > musi.

    Przecież to jest nieprawda.
    Jak ktoś jest VAT zw to faktury NIE WYSTAWIA, bo nie ma podstaw prawnych.
    Nieważne czy sprzedaży dokonuje w ramach "zarejestrowanego DG wg
    przepisów o swobodzie" czy w innych (ramach).
    Jedyny obowiązek to rachunek wg Ordynacji - na żądanie kupującego!

    A bezwarunkowy obowiązek wystawienia faktycznie dotyczy *tylko* faktur
    (i wynika z przepisów o VAT) w *niektórzych* przypadkach (kiedy sprzedawca
    wie, że nabywca kupuje "dla celów gospodarczych"!

    pzdr, Gotfryd