  • 1. Data: 2002-11-30 12:17:30
    Temat: Re: KIEDY DO KPIR?
    Od: "Jarek" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "sabina" <s...@m...icpnet.pl> napisał w wiadomości
    news:asaa0g$iq$1@topaz.icpnet.pl...
    > Czy ktoś może mi podpowiedzeć kiedy mam księgować koszty i sprzedaż do kpir
    > jeśli VAT rozliczam metodą kasową,

    A to to chyba mozliwe tylko w sytuacji jeśli będziesz Sabina tzw. Małą
    Płatniczką ?
    A może zależy od przyjętęj metody memoriał czy kasowa i działa an block i na pit
    i na vat ?
    Jarek

  • 2. Data: 2002-11-30 13:18:11
    Temat: KIEDY DO KPIR?
    Od: "sabina" <s...@m...icpnet.pl>

    Czy ktoś może mi podpowiedzeć kiedy mam księgować koszty i sprzedaż do kpir
    jeśli VAT rozliczam metodą kasową, czy w momencie otrzymania/ wystawienia
    faktur czy w momencie ich zapłaty?

  • 3. Data: 2002-11-30 13:39:40
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Użytkownik sabina napisał:
    > Czy ktoś może mi podpowiedzeć kiedy mam księgować koszty i sprzedaż
    > do kpir jeśli VAT rozliczam metodą kasową, czy w momencie otrzymania/
    > wystawienia faktur czy w momencie ich zapłaty?

    Sabino, ocierasz sie niebezpiecznie o rozpętanie na nowo dyskusji nad
    wyzszościa metody memoriałowej nad kasową (lub odwrotnie) :-))

    Ale na poważnie - rozpoczynając działalność (rok podatkowy) decydujesz
    czy ujmujesz koszty w KPiR w momencie zapłaty - kasa, czy w okresie
    którego koszty dotyczą (w uproszczeniu - w dacie wystawienia faktury) -
    memoriał.

    Kasowe rozliczanie VATu nie ma wpływu na podatek dochodowy, a więc
    przychody i koszty.
    Jeżeli zanim zostałaś małym podatnikiem prowadziłas juz działalność, to
    stosujesz dalej dotychczasową metodę.
    Jeżeli dopiero zaczęłas działalność - możesz wybrac co bardziej ci
    odpowiada - ale musisz tą metodę stosować konsekwentnie przez cały rok
    podatkowy.
    Pamiętaj tylko, że kasowość w podatku dochodowym dotyczy tylko kosztów,
    przychody rozliczasz memoriałowo.

    I taka ogólna uwaga - jakże powszechne jest mnienianie że systemy
    podatku dochodowego i VAT powinny byc ze soba spójne. Nie sa i nie muszą
    (chociaż gdyby były byłoby wygodniej).
    Trzeba pamietac że inaczej traktujemy fakturę dla celów podatku
    dochodowego a inaczej dla VAT. To że czasem wychodzi tak samo to tylko
    zbieg okoliczności.

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl

  • 4. Data: 2002-11-30 13:58:27
    Od: "sabina" <s...@m...icpnet.pl>

    Jestem małym płatnikiem i VAT rozliczam kwartalnie metodą kasową, ale nie
    wiem co z dochodowym.KIedy księgować faktury, czy i do kpir i do ew. VAT
    metodą kasową? Wydaje mnie się, że tak, ale nie jestem pewna.

  • 5. Data: 2002-11-30 17:15:32
    Od: "Jarek" <j...@p...onet.pl>

> [...]
    > czy ujmujesz koszty w KPiR w momencie zapłaty - kasa, czy w okresie
    > którego koszty dotyczą (w uproszczeniu - w dacie wystawienia faktury) -

    A czy mogłabyś podać namiar na podstawę prawną ?

    > I taka ogólna uwaga - jakże powszechne jest mnienianie że systemy
    > podatku dochodowego i VAT powinny byc ze soba spójne. Nie sa i nie muszą

    Jasne że nie muszą ale przykład traktowania groszy w PIT(zaokrąglanie=liczy się
    każdy grosz) i w VAT(odrzucanie=jesteśmy ponadto) świadczy o dziwnym dualiźmie w
    tym samym ministerstwie a może chęci wyróznienia się stwórców pitowców od
    stwórców vatowców.

    Jarek

  • 6. Data: 2002-11-30 20:06:14
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Sat, 30 Nov 2002, Jarek wrote:

> [...]
    >+ > memoriał.
    >+
    >+ A czy mogłabyś podać namiar na podstawę prawną ?

    art.22.4 i .6 - "pod warunkiem że stale w każdym roku...
    wyodrębnienie kosztów odnoszących się do tego roku...".

    Swoją drogą, przemyśliwałem już jak to wygląda przy zmianie
    zasady :] i w którą stronę US może się czepiać :[
    Wie ktoś ?

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 7. Data: 2002-12-02 06:59:23
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Użytkownik Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne napisał:

> [...]
    >
    > Swoją drogą, przemyśliwałem już jak to wygląda przy zmianie
    > zasady :] i w którą stronę US może się czepiać :[
    Przerabiałam - US sie nie czepia o ile zachowane są ustawowe zasady.
    I tu czeka pułapka. Na przejściu z kasy na memoriał mozna stracić, a
    nawet na ogół sie traci chyba że sie człowiek sporo nagimnastykuje i
    "zepnie w sobie" :-))

    Wygląda to tak:
    (założenia: rok 2002 kasa, rok 2003 memoriał)

    Dostajemy w grudniu 2002 faktury które maja termin zapłaty w styczniu
    2002, naliczamy wynagrodzenia które wypłacimy np. 5 stycznia 2003,
    naliczamy ZUS od pracowników płatny do 15 stycznia 2003, itd.

    Wszystkie te wydatki muszą nam wejśc kasowo. I muszą sie zmieścić w roku
    2002, bo w 2003 bedzie obowiązywał memoriał, czyli nie wciśniemy tam
    żadnych wydatków dotyczących roku 2002.
    Trzeba więc w grudniu wypłacic wynagrodzenia, zapłacić ZUS za grudzień i
    zapłacić wszystkie faktury - możemy przenieść na 2003 jednynie
    prenumeraty na następny rok i inne koszty ponoszone "z góry", ale ile
    tego jest?
    Kropla w morzu kosztów :-))

    A co z fakturami grudniowymi które przyjda na początku stycznia i nie
    mamy szans zapłacic ich w 2002 roku? Przepadają...
    Generalnie zawsze sie cos traci przy przejściu z kasy na memoriał.

    W druga strone jest dużo łatwiej i praktycznie nic nie tracimy.

    A ja własnie szykuję sie do przeprowadzenia na memoriał małej firmy
    budowlanej (tak, zgadliście, znowu sprzatam po innych :-))).
    I jest duży kłopot - płace naliczane są po zamknięciu miesiąca, kiedy
    wiadomo ile kto przepracował (stawki godzinowe + różne dodatki za
    pełnienie okreslonych obowiązków w danym miesiącu + nadgodziny). A płace
    to prawie 70% kosztów.
    Musze szybko cos wymyslec żeby dało się wypłacić wynagrodzenia w grudniu
    i jeszcze naliczyc i odprowadzic ZUS.

    Brrrr...

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl

  • 8. Data: 2002-12-02 09:52:35
    Od: "sabina" <s...@m...icpnet.pl>

    Dziękuję wszystkim za rady.

    POzdrawiam
    Sabina

  • 9. Data: 2002-12-02 21:35:47
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Mon, 2 Dec 2002, Maddy wrote:
    [...]
> [...]
    >+ A co z fakturami grudniowymi które przyjda na początku stycznia i nie
    >+ mamy szans zapłacic ich w 2002 roku? Przepadają...

    :O !!
    Aż takiego podejścia się nie spodziewałem... Thx. za komentarz :)

    Pozdrowienia, Gotfryd