    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Kiedy ksiegowac fakture?
    Date: Sat, 13 Mar 2004 23:49:57 +0100

    On Sat, 13 Mar 2004, adalda wrote:

    >+ Gotfryd Smolik news wrote:
    [...]
    >+ > Krótko: owszem, wolno prowadzić "kasę".
    >+
    >+ Wychodzi że się wogóle nie rozumiemy: (
    >+ 1. Metoda kasowa to obowiązek zaliczania do kosztu podatkowego kosztu,
    >+ który został zapłacony. I tylko w tym przypadku jest to kosztem.

    Nie inaczej.

    >+ Metoda
    >+ memoriałowa uznaje za koszt wydatek w dacie, od której występuje
    >+ zobowiązanie do zapłaty.

    Przyjmijmy.

    [...]
    >+ podatnik jest zobowiązany zapłacić niezaleznie od tego czy je zapłacił czy
    >+ nie. Co oznacza oczywiście że wydatki zapłacone są kosztem - Występują
    >+ sytuacje, kiedy nalezy opłatę uiścić natychmiast - np. przy zakupie w
    >+ sklepie - ale to nie oznacza stosowania metody kasowej.
    >+ Nigdy nie twierdziłam że nie wolno płacić żeby to uznać za koszt!

    Ty usiłujesz mi wytłumaczyć zasady działania owych metod.
    Przyjmij do wiadomości że jest to wysiłek zbędny.
    A NIE CHESZ przyjąć do wiadomości że twierdzimy DOKŁADNIE to
    co piszemy: "na KPiR metodą podstawową jest kasowa metoda
    zaliczania kosztów, aczkolwiek memoriałową WOLNO również
    stosować".
    I nie chcesz przyjąć do wiadomości że my ROZUMIEMY co twierdzimy.
    Mogę przyjąć do wiadomości że *twoim zdaniem* nie wolno stosować
    metody kasowej - acz w aktulanym stanie prawnym masz marne
    szanse żebym się z tobą zgodził :>
    Ale nie wyjaśniaj dłużej znaczenia metosy kasowej: WIEM co
    to jest. Do kosztów zaliczasz ZAPŁATĘ, nie NALEŻNOŚĆ.
    Starczy ?

    [...]
    >+ wykonania produktu, który zostanie skończony np. w kwietniu następnego
    >+ roku. Wtedy - pomimo zaksięgowania wydatku w roku bieżącym, podlega on
    >+ odliczeniu w roku następnym, kiedy produkt zostanie wykonany i sprzedany.

    ALE NIE PRZY METODZIE KASOWEJ.
    To raz.
    I działa to INACZEJ przy zasadach "przybliżonego memoriału" który
    stosuje się przy KPiR - to dwa.
    Przy KPiR nie dlatego nie jest kosztem na koniec roku że wnika się
    w datę sprzedaży produktu - ale dlatego że *koryguje* się koszt
    za pomocą innego mechanizmu: remanentu.
    TYLKO. I *wyłącznie*.

    IMO "ścisły memoriał" (tak jak opisałaś) ma zastosowanie wyłącznie
    przy usługach obcych na przełomie roku.

    >+ Dla firm prowadzących księgi handlowe

    Wiem.
    Zapomniałaś że mowa o KPiR czy liczysz iż myśmy zapomnieli ? ;)
    Bo jeśli jesteś specjalistką od PK to coś ci powiem: nie takie
    wpadki z "twierdzeń księgowych" już google oglądał. Nic się
    nie martw. Tylko nie twierdź iż KPiR prowadzi się w oparciu
    o *identyczne* zasady jak PK !
    Zasady owe (korekta remanentowa) prowadzą (ale TYLKO w skali
    "od remanentu do remanentu") to identycznych lub bardzo zbliżonych
    wyników - ale NIKT nie wymaga przy KPiR ani "rozpisywania"
    owych "jeszcze nienależnych kosztów" ani też stosowania jakiegokolwiek
    rozliczania tychże w okresie między remanentami.

    >+ Pkt. 6 daje taką mozliwość i na książce

    Dziękuję. Przyjęłaś w końcu do wiadomości że to jest MOŻLIWOŚĆ
    a nie JEDYNE ROZWIĄZANIE ?
    I że WOLNO rozliczać koszty na podstawie *kwitka zapłaty* a nie
    *faktury zakupu* ?

    [...]
    >+ -- Jak powiedziałm wyżej, metoda kasowa i memoriałowa to różne sprawy.

    Mniemam że co poniektórzy grupowicze wiedzą ;)
    [...]
    >+ W ksiażce podatkowej nawet nie ma rubryki mówiącej o dokonaniu zapłaty

    Może byś poczytała jakąś starą dyskusję na grupie z tego tematu ?
    Hint: można prosić googla o hasło "kolumna 16".

    >+ > I fakt że NIE WIEMY *jak* prowadzi księgę pytający musi być powodem
    >+ > sporej ostrożności, bo można głupoty napisać. Chyba ci się to
    >+ > właśnie udało - ze stanowiskiem jakoby *nie* dało się kosztów
    >+ > wpisywać kasowo :)
    >+
    >+ -- Jak wyżej - totalne nieporozumienie!

    Z twojej strony.
    Przez to iż lekkomyślnie uznajesz iż wiesz.
    Moim zdaniem - po prostu nie wiesz. W zakresie KPiR masz luki :]
    (być może też mam, choć KPiR prowadzę).

    >+ > Wybacz.
    >+ > Dla mnie "zawsze" znaczy "zawsze".
    >+ > "zawsze chyba że" znaczy "zawsze chyba że" [...]
    >+ -- Mówiłam o odliczaniu VAT-u. Zawsze mam prawo odliczyć VAT z faktury
    >+ o ile nie jest to przypadek zabroniony przez nią.

    NIE NAPISAŁAŚ tego "o ile". Jak dla mnie - starczy: ktoś opierający się
    na twoim poście ma prawo "wpaść" ! :]

    >+ > Ja rozumiem że są różne logiki na tym świecie, ale w zakresie prawa
    >+ > SN często przytacza zasadę pierwszeństwa interpretacji językowej :)
    >+ > i tego staram się trzymać.
    >+
    >+ -- Znam wyroki gdzie się mówi o wykładni przede wszystkim systemowej, i
    >+ to nie obejmującej tylko daną ustawę ale system prawa wogóle. SN wyroki.

    Jakbyś mogła zapodać treść lub link do takiego wyroku w którym SN
    wyraźnie zapisał że dowolna inna wykładnia ma pierwszeństwo przed
    językową to bardzo poproszę o podanie.
    Takie wyroki SĄ mi znane, ale wyłącznie w odniesieniu do *rozporządzeń*.
    Sądy uznawały iż "minister próbował naruszyć zaufanie do prawa" czy jakoś
    tak lub podobnie...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)