  • Data: 2016-07-13 00:07:13
    Temat: Re: Klient nie chce odesłać faktury-korekty
    Od: Kviat <kviat@NIE_DLA_SPAMUneostrada.pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2016-07-12 o 14:55, J.F. pisze:

    > Czy takiej nieistniejacej - stosowna umowa jest, a nawet jak widac kilka.
    > I zamiar jej realizacji jest.

    I dotrzymanie umowy można/trzeba egzekwować sądownie.

    > Co najwyzej nalezaloby sie zastanowic, czy pierwsza faktura nie powinna
    > byc proforma, a po niej zaliczkowa.

    O tuż to.
    Błędnie wystawioną fakturę należy anulować, a nie krygować.
    Nie doszło do dostawy/wydania towaru/sprzętu/usługi - nie ma
    opodatkowania VAT - nie ma podstaw do wystawienia faktury VAT.

    Art. 2. Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o:
    (...)
    22) sprzedaży - rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne
    świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz
    wewnątrzwspólnotową dostawę towarów;

    Art. 5. 1. Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej
    ,,podatkiem", podlegają:
    1) odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium
    kraju;

    Art. 7. 1. Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1,
    rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak
    właściciel, w tym również:
    (...)
    2) wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, *leasingu* lub
    innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy
    sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że
    w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą
    zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione;

    Przy czym tu należy podkreślić, że najpierw następuje przeniesienie praw
    (*wydanie* towaru) na bank/leasingodawcę (faktura na bank), a dopiero
    potem bank "wydaje" towar (przenosi prawa na) klientowi.

    W praktyce oczywiście bank/leasingodawca nie bierze usługi/urządzenia do
    siebie na magazyn, co nie zmienia kolejności *operacji* faktycznych.

    Pozdrawiam
    Piotr