  • 1. Data: 2003-05-21 22:19:24
    Temat: Kolejny numer ze składką zdrowotną
    Od: "Oberfeldkurat" <o...@u...gazeta.pl>

    Wszystkim, jak sądzę, znany jest fakt podwyższenia składki zdrowotnej od
    kwietnia 2003 dla prowadzących działalność (i wprowadzenie jej
    niepodzielności).
    Lektura ustawy o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia
    prowadzi do następnych ciekawych wniosków.

    Art.23 ust.2 tej ustawy określa wprost, że osoby prowadzące pozarolniczą
    działalność płacą składki od 75% przeciętnego wynagrodzenia.

    W obowiązującej do końca marca ustawie o powszechnym ubezpieczeniu
    zdrowotnym art.21 ust.1 stanowił, że do ustalenia podstawy wymiaru składek
    m.in. dla osób prowadzących pozarolniczą działalność stosuje się przepisy
    określające podstawę wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe
    tych osób.

    W czym rzecz?

    Rolnicy ubezpieczeni w KRUS, podejmujący pozarolniczą działalność
    gospodarczą, mają prawo wyboru pomiędzy pozostaniem w KRUS a ubezpieczeniem
    w ZUS (z działalności). Z oczywistych względów zdecydowana większość tych
    osób wybierała pozostanie w KRUS. Tym samym nie odnosiły się do nich (jako
    prowadzących działalność) przepisy ustawy o systemie ubezpieczeń
    społecznych, no i w konsekwencji przepisy ustawy o puz. Skutkowało to tym,
    że rolnik ubezpieczony w KRUS i prowadzący dodatkowo działalność gospodarczą
    nie płacił składki zdrowotnej z tytułu działalności.

    Od 1 kwietnia 2003r. przepis określający podstawę wymiaru składki zdrowotnej
    z tytułu prowadzenia działalności pozarolniczej nie odnosi się już do
    przepisów określających składkę na ubezpieczenie emerytalne i rentowe.

    Wniosek: rolnicy prowadzący dodatkowo dg od kwietnia 2003 muszą płacić z
    działalności składkę na ubezpieczenie zdrowotne.

    Jeżeli są na KPiR - składkę obniżą sobie do wysokości zaliczki, ale np.
    ryczałtowcy, dla których ta działalność jest rzeczywiście dodatkowym źródłem
    dochodu i mający niewielkie przychody - dopłacą do interesu.

    Andrzej K.

  • 2. Data: 2003-05-22 06:43:35
    Temat: Re: Kolejny numer ze składką zdrowotną
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Użytkownik Oberfeldkurat napisał:

    > Wniosek: rolnicy prowadzący dodatkowo dg od kwietnia 2003 muszą płacić z
    > działalności składkę na ubezpieczenie zdrowotne.
    >
    > Jeżeli są na KPiR - składkę obniżą sobie do wysokości zaliczki, ale np.
    Skąd taki wniosek?
    Jakas podstawa prawna może.
    Jeszcze wczoraj nie było takiej mozliwości...

    > ryczałtowcy, dla których ta działalność jest rzeczywiście dodatkowym źródłem
    > dochodu i mający niewielkie przychody - dopłacą do interesu.

    Alez pleciesz, wstyd...

    Swoja drogą - dlaczego tak Ci żal rolinków ryczaltowców, a całe rzeszy
    ryczaltowców miastowych nie?
    Dlaczego przedsiębiorca - rolinik ma byc uprzywilejowany w stosunku do
    przedsiębiorcy który rolnikiem nie jest?

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl

  • 3. Data: 2003-05-22 09:04:26
    Od: "pix" <p...@w...pl>

    > Dlaczego przedsiębiorca - rolinik ma byc uprzywilejowany w stosunku do
    > przedsiębiorcy który rolnikiem nie jest?

    Bo rolnicy "żywiom i broniom" ? ;-)

    Pix

  • 4. Data: 2003-05-22 10:02:31
    Od: zoil <p...@1...0.0.1>

    On Thu, 22 May 2003 11:04:26 +0200, "pix" <p...@w...pl> wrote:

    >Bo rolnicy "żywiom i broniom" ? ;-)

    Odkąd zostali "przedsiębiorcami", nie mają już czasu "żywić i bronić"
    :(

  • 5. Data: 2003-05-22 11:58:25
    Od: "pix" <p...@w...pl>

    > Odkąd zostali "przedsiębiorcami", nie mają już czasu "żywić i bronić"
    > :(

    No to już nie wiem - chłop potęgą jest i basta! :-))

    Pix

  • 6. Data: 2003-05-22 12:14:35
    Od: "Wiola Pikorska" <p...@p...com.pl>

    Użytkownik "pix" <p...@w...pl> napisał w wiadomości

    > No to już nie wiem - chłop potęgą jest i basta! :-))
    >
    > Pix
    --------------------------------------
    Ja jednak mysle że ta zmiana bardziej dotknie prowadzących działąlność
    gospodarczą " noramalną " niż tych rolników, chłopów czy jak ich zwiecie .To
    przedsiebiorcy raptem stali się rolnikami "pseudo" kupili troche ziemi żeby
    płacić KRUS .Oczywiście mogli to zrobic tak pozwalało prawo .
    Pozdrawiam Wiola

  • 7. Data: 2003-05-22 15:52:51
    Od: "Oberfeldkurat" <o...@u...gazeta.pl>

    | Skąd taki wniosek?
    | Jakas podstawa prawna może.
    | Jeszcze wczoraj nie było takiej mozliwości...

    Upss, pomyłka, masz rację, zaćmiło mnie przy czytaniu.

> [...]
    | Dlaczego przedsiębiorca - rolinik ma byc uprzywilejowany w stosunku do
    | przedsiębiorcy który rolnikiem nie jest?

    Nie oceniałem, czy jest to słuszne czy nie.
    To zresztą temat na dłuższą dyskusję.
    Chciałem pokazać kolejny przejaw postępującego fiskalizmu, zarzynającego
    dogorywającą gospodarkę.
    O innych przejawach była już mowa na grupie.

    Andrzej K.

  • 8. Data: 2003-05-22 16:10:59
    Od: "Oberfeldkurat" <o...@u...gazeta.pl>

> [...]
    żeby
    | płacić KRUS .Oczywiście mogli to zrobic tak pozwalało prawo .

    Właśnie, że prawo na to nie zezwalało i nie zezwala.

    Ustawa z dnia 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników art.
    5a:
    Rolnik lub domownik, który podlegając ubezpieczeniu w pełnym zakresie z mocy
    ustawy, nieprzerwanie co najmniej 1 rok, podejmuje pozarolniczą działalność
    gospodarczą nie będąc pracownikiem i nie pozostając w stosunku służbowym,
    podlega nadal temu ubezpieczeniu. Rolnik lub domownik może podlegać innemu
    ubezpieczeniu społecznemu wówczas, gdy złoży Zakładowi lub Kasie
    oświadczenie, że chce podlegać innemu ubezpieczeniu społecznemu z tytułu
    pozarolniczej działalności gospodarczej, o ile spełnia w tym zakresie
    warunki określone w odrębnych przepisach.

    Jednoznacznie z tego wynika, że najpierw trzeba podlegać ubezpieczeniu jako
    rolnik przez 1 rok, aby podejmując działalność mieć możliwość wyboru.
    Tymczasem praktyka jest taka, że klient prowadzący DG kupuje kawałek ziemi i
    idzie do KRUS się ubezpieczyć.
    Ani ZUS ani KRUS na to nie reaguje, a wszyscy za to płacą.

    Andrzej K.

  • 9. Data: 2003-05-22 19:01:11
    Od: "BAH" <b...@k...chip.pl>

    Użytkownik "Oberfeldkurat" <o...@u...gazeta.pl> napisał w
    wiadomości news:bait3e$h1r$2@inews.gazeta.pl...
> [...]
    > idzie do KRUS się ubezpieczyć.
    > Ani ZUS ani KRUS na to nie reaguje, a wszyscy za to płacą.

    Skad wynika, że "niby rolnik" ma podlegać 1 rok?
    Piszesz jedynie o rolniku.

    BAH

  • 10. Data: 2003-05-22 19:58:17
    Od: "Oberfeldkurat" <o...@u...gazeta.pl>

    | Skad wynika, że "niby rolnik" ma podlegać 1 rok?
    | Piszesz jedynie o rolniku.

    Nie "niby rolnik".

    Rolnik ubezpieczony w KRUS przez przynajmniej 1 rok, jeśli podejmie DG, ma
    prawo wyboru ubezpieczenia (KRUS albo ZUS).

    "Niby rolnik", a więc ktoś, kto prowadzi DG, a następnie kupuje sobie
    ziemię, nie ma prawa wyboru pomiędzy KRUS i ZUS - cały czas podlega
    ubezpieczeniu w ZUS z tytułu DG.

    Andrzej K.