  • 1. Data: 2005-03-22 13:13:02
    Temat: Komputer osobisty w koszty DG - formalności
    Od: "Al Araf" <a...@g...pl>

    Prowadzę DG, KPiR i VAT.
    Firma jest zarejestrowana w miescu mojego zameldowania (US nie czepia się,
    bo prowadzę sprzedaż poza siecią sklepową).
    Mam swój prywatny komputer domowy, kupiony przed rozpoczęciem DG, który
    wykorzystuję do prowadzenia DG.
    Jest to komputer leciwy, Celeron 500, niewielki dysk, monitor i drukarka
    Xerox p8e, więc wartość zestawu z pewnością nie przekracza 3500zł.
    Jeżeli dobrze rozumiem, cały zestaw mogę potraktować to jako jednorazowy
    odpis, nic nie amortyzuje i nic nie wpisuję do Ewidencji Środków Trwałych.
    W jaki sposób mogę wycenić wartość tego zestawu, czy mogę to zrobić "na
    oko", czy w jakiś oficjalny sposób (nie mam żadnej faktury, czy cennika dla
    tego zestwu ani poszczegónych części)?
    Jakie papiery muszę do tego przygotować/wypełnić?
    Jak wpisać to do ksiąg? Rozumiem, że wpisuję to tylko do do KPiR kol. 14
    pozostałe wydatki (do rejstru VAT nic nie wpisuję, bo VATu nie wezmę
    z "kosmosu").
    Co wtedy wpisuje się w danych kontrachenta, przecież nie pochodzi to z
    żadnej firmy, tylko jest mój prywatny?

    Jest jeszcze jeden problem. Jakiś czas temu, gdy komputer był uzywany do
    prowadzenia DG popsuła sie karta grafiki, którą wliczyłem w koszty
    prowadzenia DG, choć komputer nie był wpisany "na stan" firmy.
    Czy mogłem tak zrobić?

    Drugie pytanie. Ma w firmie drugi komputer bez monitora, pełniący rolę
    serwera poczty i WWW (kupiony za 500 zł na fakture VAT na Allegro) i chcę
    dokupić do niego UPSa.
    UPS kupię na Allegro bez faktury za 200 zł. Czy mogę go poprostu wpisać jako
    koszt tak jak prywatny komputer?
    Rozumiem, że taki UPS nie stanowi ulepszenia komputera i nie muszę się
    martwić o amortyzację?

    Adam

  • 2. Data: 2005-03-22 13:28:16
    Temat: Re: Komputer osobisty w koszty DG - formalności
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresuX.op.pl>

    Al Araf wrote:

> [...]
    > mogę to zrobić "na oko", czy w jakiś oficjalny sposób (nie mam żadnej
    > faktury, czy cennika dla tego zestwu ani poszczegónych części)?

    Wprost przeciwnie: wpisujesz do EŚT i amortyzujesz ednorazowo. Do KPiR
    wpisujesz amortyzację. Inaczej się nie da. Jeśli nic się przez ostatnie
    lata nie zmieniło to masz dwa wyjścia:
    1. Masz dokumenty zakupu i wtedy wartość = cena zakupu brutto. Wiem, że
    to dziwnie brzmi ale ustawodawca nie przewidział, że obecna rzeczywista
    wartość jest wielokrotnie niższa
    2. Nie masz dododów zakupu: wyceniasz sam wg cen z grudnia ubiegłego
    roku. Najlepiej robisz "protokól wyceny". Dobrze jest mieć i trzymac
    jakieś podkładki np ogłoszenia z Anonsów, cenniki itp.

> [...]
    > wezmę z "kosmosu").
    > Co wtedy wpisuje się w danych kontrachenta, przecież nie pochodzi to z

    Wpisujesz amortyzację w rubryce 14. Kontrahent - puste, Nr dokumentu to
    numer pozycji w EŚT.

  • 3. Data: 2005-03-22 15:07:39
    Od: "Al Araf" <a...@g...pl>

    jureq <j...@X...to.z.adresuX.op.pl> napisał(a):

    Dzięki za odpowiedź.

> [...]
    > roku. Najlepiej robisz "protokól wyceny". Dobrze jest mieć i trzymac
    > jakieś podkładki np ogłoszenia z Anonsów, cenniki itp.

    Czy taki protokół wyceny musi wyglądać jakoś konkretnie, tzn. czy jakaś
    ustawa/rozporządzenie reguluje jego forme i treść?

    Zastanawiam się skąd wezmę cennik sprzętu, który już w 2004r był stary i nie
    był dostępny w sklepach. Chyba tylko stary cennik z komisu, ale skąt taki
    pobrać. Czy brak "podkładki" w postaci cennika (z oczywistych względow) może
    powodowac jakiś konflikt z US? Zapewne zależy to od konkrtnego US, jak
    wszystko....

    Pozdrawiam,
    Adam

  • 4. Data: 2005-03-22 15:19:27
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresuX.op.pl>

    Al Araf wrote:

    > Czy taki protokół wyceny musi wyglądać jakoś konkretnie, tzn. czy
    > jakaś ustawa/rozporządzenie reguluje jego forme i treść?

    Nie ma żadnych formalnych wymagań. Jak zewsze konieczny tylko twój
    podpis i data

> [...]
    > oczywistych względow) może powodowac jakiś konflikt z US? Zapewne
    > zależy to od konkrtnego US, jak wszystko....

    To prawdopodobnie wyjdą tak niskie kwoty, że nikt nie będzie
    zainteresowany sprawdzaniem tego.

    Na wszelki wypadek sprawdź w ustawie o podatku dochodowym od OF czy ten
    "grudzień ubiegłego roku" nadal nie wyleciał z przepisów. Bo ja robiłem
    to 2,5 roku temu

  • 5. Data: 2005-03-23 02:35:06
    Od: Tomasz Ciepłucha <r...@N...rmt.pl>

    jureq napisał(a):

    > Wprost przeciwnie: wpisujesz do EŚT i amortyzujesz ednorazowo. Do KPiR
    > wpisujesz amortyzację. Inaczej się nie da.

    Sorry, że się może czepiam, ale akurat o tym czytałem przed chwilą w
    UPDoF artykuł 22d ust. 1, tu pozwolę sobie zacytować "Podatnicy mogą nie
    dokonywać odpisów amortyzacyjnych od składników majątku, o których mowa
    w art. 22a i 22b, których wartość początkowa określona zgodnie z art.
    22g, nie przekracza 3 500 zł; wydatki poniesione na ich nabycie stanowią
    wówczas koszty uzyskania przychodów w miesiącu oddania ich do używania."
    Więc chyba autor pytania miał rację z tym, że nie musi amortyzować tylko
    od razu całość w KUP. To znaczy nie twierdzę, że drugi sposób jest
    błędny, ale i pierwszy nie jest chyba zły. Dodatkowo w ust. 2 tego
    samego art. czytamy, że w takim przypadku (tym o którym mowa w ust. 1)
    nie musimy wpisywać do EŚT.
    Niech mnie ktoś poprawi, jeśli się mylę...

    pozdrawiam
    Tomasz Ciepłucha

    --
    Tworzenie i projektowanie stron internetowych
    http://rmt.pl

  • 6. Data: 2005-03-23 07:24:24
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresuX.op.pl>

    Tomasz Ciepłucha wrote:

> [...]
    > mowa w ust. 1) nie musimy wpisywać do EŚT.
    > Niech mnie ktoś poprawi, jeśli się mylę...

    To jest całkowita prawda. tylko, że dotyczy wyłącznie "składników
    majątku" nabytych w trakcie prowadzenia DG.
    Problemem jest to, że jedyne przepisy pozwalające wprowadzić do DG i
    uznać za KUP jakieś wyposażenie nabyte przed rozpoczęciem DG mówią o
    środkach trwałych ujętych w EDG i amortyzowanych.

  • 7. Data: 2005-03-23 22:11:36
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 23 Mar 2005, Tomasz Ciepłucha wrote:

> [...]
    > + artykuł 22d ust. 1, tu pozwolę sobie zacytować "Podatnicy
    > + mogą nie dokonywać odpisów amortyzacyjnych [...]
    ^^^^

    Mogą.
    Pic polega na czym innym: jak podanik "kupuje w celu" to może sobie
    wybierać i droga zaksięgowania nic nie zmienia.
    Ale jak chce "zmienić przeznaczenie na osobiste" i wybierze drogę
    "może nie dokonywać odpisów" to może zostać poproszony o wskazanie
    podstawy prawnej do uznania takiego "przekształcenia" :) za KUP.
    Ja np. proszę :)

    Natomiast jak podatnik *nie skorzysta* z owego zapisu - to ja
    się podejmuję wskazać przepis który *wtedy* pozwala mu uznać
    taki komputer za ST i zaliczyć w KUP.
    Jest to art. 22a.1 który wymaga *tylko*: "stanowiące własność lub
    współwłasność podatnika".
    A *NIE* wymaga tego co wymaga art. 21:
    ++++
    Art. 22. 1. Kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła są
    wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów [...]
    ^^^^^^
    ----
    Jak komputer został nabyty do celów osobistych to koszt nabycia
    nie został poniesiony w celu DG...

    > + w takim przypadku (tym o którym mowa w ust. 1) nie musimy wpisywać do EŚT.
    > + Niech mnie ktoś poprawi, jeśli się mylę...

    Nie mylisz się w kwestii "nie musimy wpisywać do EST" :)
    Tyle, że jeśli *osobisty* komputer, samochód czy cokolwiek *nie*
    zostanie wpisany do EST - to ceny jego nabycia nie bardzo można
    zaliczyć do KUP :)
    A co najmniej jest to sporne... więc po co się narażać :)
    Jak ktoś CHCE mieć KUP - to po wpisaniu do EST ma "czystą" drogę.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 8. Data: 2005-03-24 00:08:16
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 23 Mar 2005, Gotfryd Smolik news wrote:

    >+ Ale jak chce "zmienić przeznaczenie na osobiste"

    ...oczywiście miało być w drugę stronę: "z osobistego
    na gospodarcze" !
    Przepraszam za zamieszanie....

    --
    pozdrowienia, Gotfryd