  • 1. Data: 2005-03-22 15:45:19
    Temat: czy vat naliczony od zakupu można odliczyć tylko w m-cu kiedy jest zw. z nim sprzedaż opodatkowana?
    Od: "wojtek" <d...@w...pl>

    Witam
    Mam głównie usługi zwolnione od VAT, ale tez częś opodatkowanych. dzisiaj
    mieliśmy kontrolę i panie z US poddały w wątpliwość poprawność odliczenia
    VAT od zakupu środka trwałego. środek zakupiłem w lipcu, jako że ma związek
    ze sprzedażą opodatkowaną odliczyłem VAT. Faktury za sprzedaż dla potzreb
    której zakupiony byl ten środek trwały zacząłem wystawiać od sierpnia. Czy w
    związku z tym nie mailem prawa odliczyć tego VAT w lipcu? Tylko dopiero w
    sierpniu? jak to jest?

  • 2. Data: 2005-03-22 18:19:54
    Od: "Faust" <f...@o...pl>

    Użytkownik "wojtek" <d...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > związku z tym nie mailem prawa odliczyć tego VAT w lipcu? Tylko dopiero w

    Pieprzą jak pokręcone.
    Istotny jest fakt istnienia związku przyczynowo-skutkowego pomiędzy zakupem
    a przychodem, a taki związek niewątpliwie istnieje. Natomiast ustawa o vat
    określa wyraźnie prawo do odliczenia vat w miesiącu wystawienia faktury
    zakupu, więc o co te "miłe panie z urzędu" walczą??
    Jeżeli szanowne panie chcą aż tak się "wykazać" to powołaj się na wyrok
    Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości w sprawie Abbey National przeciw
    Królewstwu Niderlandów ( C-408/98), zresztą ETS nieustannie i z uporem
    wydaje wyroki potwierdzające zasadę neutralności podatku vat.

  • 3. Data: 2005-03-22 18:33:14
    Od: "Kriss" <k...@p...onet.pl>

> [...]
    > związku z tym nie mailem prawa odliczyć tego VAT w lipcu? Tylko dopiero w

    Jeśli srodek trwały służy wyłacznie sprzedaży opodatkowanej masz prawo odliczyć
    VAT w całości w miesiącu nabycia i otrzymania f-ry lub następnym.
    Jeśli służy sprzedaży opodatkowanej i zwolnionej sprawa jest bardziej
    skomplikowana .

    Pzdr-Kriss

  • 4. Data: 2005-03-22 18:58:46
    Od: "wojtek" <d...@w...pl>

    Użytkownik "Faust" <f...@o...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > Królewstwu Niderlandów ( C-408/98), zresztą ETS nieustannie i z uporem
    > wydaje wyroki potwierdzające zasadę neutralności podatku vat.

    dzięki za odp.
    ale ten wyrok chyba nie dokońca dotyczy sprawy jak w moim przypadku

  • 5. Data: 2005-03-22 19:11:39
    Od: "wojtek" <d...@w...pl>

> [...]
    > zakupem
    > >
    > dzięki za odp.
    > ale ten wyrok chyba nie dokońca dotyczy sprawy jak w moim przypadku

    tu tez czytam że : Związek zakupów ze sprzedażą opodatkowaną musi wystąpić w
    momencie
    dokonywania zakupu i następnie zakupy te powinny posłużyć prowadzonej przez
    podatnika działalności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i
    usług.
    http://www.is.gdansk.pl/regulation.php?rid=525
    i już nie wiem nic

  • 6. Data: 2005-03-22 22:10:45
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 22 Mar 2005, wojtek wrote:

    >+ Użytkownik "wojtek" <d...@w...pl> napisał
    >+ > > Istotny jest fakt istnienia związku przyczynowo-skutkowego pomiędzy
    >+ > zakupem
    >+ > > a przychodem, a taki związek niewątpliwie istnieje.
    [...]
    >+ tu tez czytam że : Związek zakupów ze sprzedażą
    >+ opodatkowaną musi wystąpić w momencie
    >+ dokonywania zakupu

    Naciągają IMO.
    Przy takim podejściu prawo do odliczania VAT od ST by
    nie przysługiwało :[
    O prawie do odliczenia jak na mój gust decyduje *przeznaczenie*
    zakupu... kto przeciw ? :)
    A ustawa wyłączenie zapisuje w pozornie pokrętny sposób:
    ++++
    Art. 88. 1. Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku
    należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika:
    2) towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby
    być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu
    przepisów o podatku dochodowym, [...]
    ----

    Taki zapis powoduje że jeśli coś *mogłoby* i to choć *pośrednio*
    (amortyzacja...) być KUP oraz jest *przeznaczone* dla uzyskania
    przychodów opodatkowanych to IMO nie ma jak się przyczepić.
    Oczywiście jeśli takiego "przeznaczenia" nie sposób wskazać
    to trzeba zastosować takie rozliczenie (brak odliczenia dla zw,
    odliczenie wg. proporcji dla wydatków "ogólnych") jaki wynika
    z "przeznaczenia".
    Dobrze gadam ?

    >+ i następnie zakupy te powinny posłużyć prowadzonej przez
    >+ podatnika działalności podlegającej opodatkowaniu

    *OCZYWIŚCIE*.
    Na pytanie co się dzieje jeśli *faktycznie* nastąpiła zmiana
    przeznaczenia... :)
    Przy ST zapis jest w art. 91.8
    Na moje oko zapis art. 91.7 dotyczy wszystkich towarów...
    mylę się ?

    >+ http://www.is.gdansk.pl/regulation.php?rid=525
    >+ i już nie wiem nic

    No czekaj. "Aport" być *przeznaczony* na apart i moim
    zdaniem US odnosi się do takiego stanowiska... trudno
    wskazać inne "przeznaczenie" wkładu :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 7. Data: 2005-03-23 12:34:14
    Od: "Kriss" <k...@p...onet.pl>

    Czy mógłbyś uściślić co to za środek trwały i czy służy wyłacznie do sprzedaży
    usług opodatkowanych ?

    Czy możesz podać daty ; sprzedaży , wystawienia i otrzymania f-ry na zakup tego
    ŚT.

    Otrzymasz precyzyjną odpowiedż - pzdr-Kriss

  • 8. Data: 2005-03-24 21:39:51
    Od: "Faust" <f...@o...pl>

> [...]
    przez
    > podatnika działalności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i

    i tu się mylisz bardzo
    zakup środka trwałego jest inwestycją, a wtym wypadku mamy całe kilogramy
    orzeczeń NSA w sprawie "celowości zakupu" oraz "zamiaru uzyskania przychodu"
    co stanowi warunek odliczenia vat już w momencie zakupu. co więcej,
    orzecznictwo sądowe coraz częściej idzie w kierunku o którym pisał kolega
    Gotfryd - masz prawo do odliczenia vat i kosztów inwestycji nawet jeżeli nic
    z niej nie wyszło, bo w momencie zakupu była wystarczająca podstawa, czyli
    właśnie obiektywny "zamiar uzyskania przychodu"

    podobnie jeżeli chodzi o wyroki ETS w sprawach "neutralności podatku vat"
    Trybunał wielokrotnie orzekał, że niczym nie można ograniczać prawa do
    zwrotu vat naliczonego ( narazie w polsce taka sytuacja jest niemożliwa bo
    ustawę vatowską mamy taką a nie inną - ale jesteśmy w unii dopiero pół roku
    i nasze sprawy dopiero są na wokandzie - co nie zmienia faktu, że powołując
    się na poprzednie wyroki ETS wszystkie takie sprawy przeciw polsce będą z
    góry wygrane, aż w końcu wymusimy na polskim rządzie zmiany przepisów)
    Stanowisko Trybunału jest jasne i proste - tak naprawdę najważniejsze w
    podatku vat jest to, że płacimy podatek w momencie zakupu !!! Tak więc
    podatek naliczony powinien się nazywać "podatek zapłacony" - zasadą
    generalną jest to, że podatek ten płaci odbiorca finalny - natomiast jeżeli
    jesteś w roli "pośrednika" bez względu na sposób, to zapłacony vat musi ci
    urząd "oddać" - może zrobić to na dwa sposoby:
    1. odjąć od twojego podatku od sprzedaży
    2. zwrócić "na rękę"
    Dlatego też zwrot podatku należy ci się jak psu zupa i organa państwowe nie
    mogą tego zwrotu odmówić ani ograniczyć. To jest właśnie zasada
    "neutralności podatku vat".
    Dlatego też Trybunał wielokrotnie wydawał wyroki o zwrot podatku vat nawet w
    sytuacjach kiedy firma została zlikwidowana, albo przestała działać w danej
    branży czy miejcu - to też nadal w polsce jest nie do pomyślenia z uwagi na
    przepisy o likwidacji. Ale wystarczy że firma jedna z drugą wyśle pozew do
    ETS i ma sprawę wygraną z palcem w pewnym miejscu....