  • 11. Data: 2009-10-29 10:11:17
    Temat: Re: Konieczność pieczątki i podpisu na fakturze
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    (29.10.2009 09:19), s...@a...pl wrote:

    > Z tym się całkowicie zgadzam. Ale postawienie pieczątki i podpisanie nie
    > zmniejsza jednak pradopodobieństwa fałszerstwa. Pozwala jedynie łatwiej
    > ustalić, kto ewentualnego fałszerstwa dokonał.

    A przez to zmniejsza prawdopodobieństwo fałszerstwa.

    p. m.

  • 12. Data: 2009-10-29 10:40:19
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    mvoicem pisze:

    > A przez to zmniejsza prawdopodobieństwo fałszerstwa.

    Pieczątkę może sobie zrobić każdym, dowolną, pieczątka niczego nie dowodzi.
    Podpis to często bazgroł nieczytelny.
    A jak z myślą o wyparciu się faktury podpiszę ją inaczej niż zwykle?
    Lewa ręką? Poproszę kogoś żeby podpisał się za mnie?
    I co zrobisz? Grafologa będziesz wynajmował? Przebadasz pismo wszystkich
    moich pracowników, krewnych i znajomych?

    Jak ktoś chce sfałszować fakturę to ją sfałszuje, pieczątka i podpis
    niczego nie poprawiają.

    W wracając od tematu - nie ma obowiązku podpisywania i pieczętowania
    faktur. Ba, przepisu unijne nie pozwalają państwom członkowskim nawet
    takiego obowiązku nałożyć.
    Uzyskanie popisanej i opieczętowanej faktury z innego kraju Unii na ogół
    graniczy z niemożliwością.

    Faktura bez pieczątki i podpisu wystawcy to poprawna, ważna faktura.

    Swoją drogą pieczątkę można sobie na obcej fakturze nadrukować, jako
    podpis maznąć jakiegoś gryzdoła. I co, od razu pani w rzędzie lepiej sie
    poczuje?

    Nie dajmy się terroryzować biurokratom. Każdy potulny interesant tylko
    ich rozzuchwala.

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813

  • 13. Data: 2009-10-29 11:08:39
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    (29.10.2009 11:40), Maddy wrote:

> [...]
    > moich pracowników, krewnych i znajomych?
    >
    > Jak ktoś chce sfałszować fakturę to ją sfałszuje, pieczątka i podpis

    A jednak mimo wszystko uważam że mniej by było chętnych do fałszowania
    dokumentów z podpisem i pieczątką, niż dokumentów będących samym
    wydrukiem. Jeżeli dobrze uważam, prawdą jest więc że zmniejsza to
> [...]

    > graniczy z niemożliwością.
    >
    > Faktura bez pieczątki i podpisu wystawcy to poprawna, ważna faktura.

    oczywiście.

    > Swoją drogą pieczątkę można sobie na obcej fakturze nadrukować, jako
    > podpis maznąć jakiegoś gryzdoła. I co, od razu pani w rzędzie lepiej sie
    > poczuje?

    o, to ciekawe ... czy to podpada pod fałszerstwo? Chyba nie, bo przecież
    nie wystawiamy żadnego dokumentu - on jest wystawiony, my tylko sobie na
    nim maznęliśmy coś.

    > Nie dajmy się terroryzować biurokratom. Każdy potulny interesant tylko
    > ich rozzuchwala.

    Tyż pełna zgoda.

    p. m.

  • 14. Data: 2009-10-29 11:14:58
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    mvoicem pisze:

    > o, to ciekawe ... czy to podpada pod fałszerstwo? Chyba nie, bo przecież
    > nie wystawiamy żadnego dokumentu - on jest wystawiony, my tylko sobie na
    > nim maznęliśmy coś.

    Jeśli złożony przez nas podpis miał udawać podpis wystawcy to jest to
    karalne.

    --
    Liwiusz

  • 15. Data: 2009-10-29 11:29:37
    Od: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>

    s...@a...pl pisze:

    > Z tym się całkowicie zgadzam. Ale postawienie pieczątki i podpisanie nie
    > zmniejsza jednak pradopodobieństwa fałszerstwa. Pozwala jedynie łatwiej
    > ustalić, kto ewentualnego fałszerstwa dokonał.

    Co właśnie zmniejsza. Bo pacjent przynosi do urzędu dokument i jak se go
    sam wygenerował, to ma większą śmiałość bez podpisu i bez pieczątki.
    Pieczątkę musi gdzieś wykonać, ona jest unikalna i niepowtarzalna. Musi
    sfałszować podpis sam albo znaleźć fałszerza... Wszystko to zwiększa
    prawdopodobieństwo wpadki i zmniejsza prawdopodobieństwo, że ktoś się na
    to zdecyduje.

    Z tego samego też powodu wystawca faktury będzie mniej chętny do
    kombinowania, jak to Liwiusz zauważył.

    > Też się zgadzam :) Co nie zmienia faktu, że są to ewentualne przyszłe
    > korzyści. Sam fakt postawienia pieczątki i złożenia podpisu nie
    > powoduje, że dokument ma "wyższą" rangę.

    No właśnie powoduje. Właśnie dlatego, że niesie te bonusy przyszłościowe.

    --
    Przemysław Adam Śmiejek

  • 16. Data: 2009-10-29 11:36:18
    Od: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>

    Maddy pisze:
    > Pieczątkę może sobie zrobić każdym, dowolną, pieczątka niczego nie dowodzi.

    Ale jest już kolejnym śladem. Ktoś ją musi wykonać, liczba potencjalnych
    świadków rośnie. Poza tym, wystawcy może się nie chcieć generować
    osobnej pieczątki dla fałszywego dokumentu. A jak podbije ją swoją, to
    będzie dowód, bo nie ma dwóch identycznych pieczątek.

    Więc jak mam wygenerować Ci wydruk ,,jesteś mondra i códowna'' to
    wygeneruję, bo w razie czego się wyprę. Ale jak mam podbić i podpisać,
    nawet lewą ręką, to się zdecydowanie bardziej zastanowię.

    > Jak ktoś chce sfałszować fakturę to ją sfałszuje, pieczątka i podpis
    > niczego nie poprawiają.

    Poprawiają. Co oczywiście nie znaczy, że dają 100% pewność. Ale gdyby
    NIC nie dawały, to po co by je stosowano od tysiącleci?

    > W wracając od tematu - nie ma obowiązku podpisywania i pieczętowania
    > faktur. Ba, przepisu unijne nie pozwalają państwom członkowskim nawet
    > takiego obowiązku nałożyć.

    Ale to nie państwo nakłada, a konkretny odbiorca. I jak nie chcesz na
    fakturze, to odbiorca se zażąda osobnej pisemnej umowy i co?

    > Faktura bez pieczątki i podpisu wystawcy to poprawna, ważna faktura.

    Co nie znaczy, że odbiorca musi taką chcieć...

    > Nie dajmy się terroryzować biurokratom. Każdy potulny interesant tylko
    > ich rozzuchwala.

    Dowód osobisty też można podrobić, a jednak się ich używa w urzędach.
    Tak to już jest, że w życiu często trzeba stosować pewne przybliżenia
    ideału, bo ideału się nie da osiągnąć. Goła faktura to jest ryzyko dla
    wszystkich stron. Jeżeli wszystkie podpisuję i stempluję, to jak ktoś mi
    zarzuci niepodpisaną, to w zaparte powiem, że na pewno fałszowana.

    --
    Przemysław Adam Śmiejek

  • 17. Data: 2009-10-29 11:47:40
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    mvoicem pisze:

    > A jednak mimo wszystko uważam że mniej by było chętnych do fałszowania
    > dokumentów z podpisem i pieczątką, niż dokumentów będących samym
    > wydrukiem.

    O ile mniej? Piszesz jakby problem fałszowanych faktur był jakimś
    wielkim dramatem w naszej gospodarce.

    W ciągu 8 lat prowadzenia biura nie spotkałam sie ze sfałszowana
    fakturą. Kilka kontroli rocznie, wliczając krzyżówki. Różne zdarzały sie
    przekręty i wpadki (w tym faktury z podwójna numeracją, faktury nie
    zaksięgowane u wystawcy - nigdy wystawca się faktury nie wypierał), ale
    sytuacji w której ktos by wystawił fakturę a potem sie do niej nie
    przyznawał (lub zachodziło podejrzenie że tę fakturę ktoś wyprodukował
    bez wiedzy sprzedawcy) nie było nigdy.
    Otarłam się o setki firm - kontrahentów moich klientów (nie przesadzam,
    jedna z firm którą prowadzę od początku ma 3tys pozycji na liście
    kontrahentów a to tylko jedna firma). Duże, małe, każda możliwa branża
    (może poza stoczniami i kopalniami).

    Fałszowanych faktur ZERO.

    Jeżeli dobrze uważam, prawdą jest więc że zmniejsza to
    > prawdopodobieństwo fałszerstwa.

    Które jest i tak nikłe.
    Fałszywe faktury - w znaczeniu faktury których wypiera się wystawca (bez
    względu na stan faktyczny) to jakiś ułamek promila w setkach tysięcy
    faktur które co dzień wprowadzane są do obiegu.

    Osobna kategoria to faktury od nieistniejących podmiotów. Tutaj już
    zupełnie nie widzę jak pieczątka i podpis miałyby cokolwiek
    "uprawomocnić". Jak firma jest fałszywa to co za sprawa dorobić jej
    fałszywa pieczątkę i popis nieistniejącej osoby?

    Właśnie dla takich jak Ty tego rodzaju przekręty robi się przy użyciu
    pieczątki i podpisu - bo to cię uspokaja, daje ci fałszywe poczucie
    bezpieczeństwa a także wzbudza większe zaufanie u wszelkiej maści
    biurokratów.
    Bez urazy, ale przywiązanie do pieczątki i gryzmoła może Cię kiedyś zgubić.

    Jeżeli bardzo boisz się fałszywych faktur sprawdzaj kontrahentów, staraj
    się regulować co się da przelewem, przechowuj zamówienia, WZty, listy
    przewozowe itp. To są dowody na przeprowadzenie transakcji, nie
    pieczątka którą można sobie zmontować samemu w jedno popołudnie.

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813

  • 18. Data: 2009-10-29 12:10:15
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    (29.10.2009 12:14), Liwiusz wrote:

    > Jeśli złożony przez nas podpis miał udawać podpis wystawcy to jest to
    > karalne.

    Ale jeżeli to jest "maziaj"? Powiedzmy żem mam fakturę wystawioną przez
    ciebie, i nie podpisuję się "Liwiusz" ani nic z liwiuszopodobnego, tylko
    po prostu jakiś szlaczek.

    to co , karalne?

    p. m.

  • 19. Data: 2009-10-29 12:17:37
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 29-10-2009 o 13:10:15 mvoicem <m...@g...com> napisał(a):

    > Ale jeżeli to jest "maziaj"? Powiedzmy żem mam fakturę wystawioną przez
    > ciebie, i nie podpisuję się "Liwiusz" ani nic z liwiuszopodobnego, tylko
    > po prostu jakiś szlaczek.
    >
    > to co , karalne?

    To już prokurator a potem pewnie sąd będą badać w jakim celu to zrobiłeś
    i czy w tym o którym mowa w art. 270 kk. Jeśli oczywiście ktoś to zgłosi.

    --
    Tomek

  • 20. Data: 2009-10-29 12:17:50
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 29 Oct 2009, mvoicem wrote:

    > o, to ciekawe ... czy to podpada pod fałszerstwo? Chyba nie, bo przecież
    > nie wystawiamy żadnego dokumentu - on jest wystawiony, my tylko sobie na
    > nim maznęliśmy coś.

    W kwestii formalnej - narusza zakaz "dokonywania poprawek na obcych
    dokumentach", IMVHO jeśli zapis/notka/rysunek może sprawiać *wrażenie*
    że została sporządzona przez wystawcę, to łamie ten przepis.
    W przypadku KPiR zapisany jest on w par.12.6 rozporządzenie o KPiR.
    Jak w przypadku PK bądź dokumentów składanych do innych urzędów
    - nie wiem. "Dopisek" bądź własna pieczątka nie łamie jednak przepisu
    z KK, który stanowi o przestępstwie jedynie "w celu" (a jak ktoś
    przedstawia *autentyczny* dokument, to przecież nie dokonuje wyłudzenia
    ani oszustwa).

    pzdr, Gotfryd