    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Date: Thu, 11 Dec 2014 14:24:40 +0100
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: Kontrola oprogramowania w firmie

    On Thu, 11 Dec 2014, j...@g...com wrote:

    > 1. Mam same oryginalne programy i gry (płatne lub darmowe),
    [...]
    > (przykładowo wiedzę o tym, że Open Office jest darmowy posiada

    Nie posiada, a ma.
    Posiadanie oznacza możliwość rozporządzania, a jak nizej
    widać, "każde dziecko" nie jest w stanie sprzedać jej
    np. biegłemu ;)

    > każde dziecko, więc nie wiem po co to jeszcze udowadniać)?

    Problem w tym, że potencjalny biegły nie jest "każdym dzieckiem"
    i może działać "ynteligentnie" - nie pisz, że nie słyszałeś
    o opinii biegłego z tekstem "na szkodę firmy GNU z siedzibą..."
    (zapodaj guglowi).
    Oczywiście to jest przypadek jednostkowy :>, ale nie jest to fake
    (podobnie jak nie jest fake fakt zażądania przez pewną skarbówkę
    podatku od freeware, co skończył się procesem przed NSA - i nic to,
    że podatnik zbędnie wpisał darnowy program do ESTWNiP), jak trafisz
    na idiotę to nic nie pomoże :>

    > 2. Ale jeżeli zaszłaby już konieczność udowodnienia, że dany program/gra
    > jest legalna, to jak to zrobić?

    "Najmocniejsza" licencja którą posiadam jest chyba ta na
    Total Commandera - po prostu jest *imienna* :P
    (na Irfan View jest równie unikalny numerek, ale to już tak
    ładnie i dumnie nie brzmi ;))

    > zwykle jakiś paragon/faktura na zakup i to by pewnie wystarczyło?

    Jak wyżej. Znaczy do p.1, nie do 2. ;)

    > 4. A co z darmowym oprogramowaniem w wersji cyfrowej (typu Open Office, czy
    FileZilla) - trzeba wydrukować licencje?

    Niewyłączna licencja *nie* wymaga szczególnej formy udzielenia.
    IMO może być "elektronicznie".

    > 5. Miałem kiedyś na komputerze program WinRAR za który zgodnie z prawem należy
    zapłacić:
    > http://www.spidersweb.pl/2014/07/do-wiezienia-za-win
    rar.html
    > jak tylko się dowiedziałem, że on jest płatny, to oczywiście od razu odinstalowałem

    IMO jak wyżej - skoro zdeinstalowany, to nie widać podstaw do zarzutu
    używania, a wyjaśnienia że nie może być mowy o "nielegalnym pozyskaniu"
    sam dostarczyłeś, w linku do artykułu.

    > Ale mimo, że ten program jest odinstalowany (czyli usunięty z dysku),

    ...niecały...

    > to o ile się nie mylę, to nawet jeżeli coś jest usunięte z dysku,
    > to i tak da się to go dotrzeć,

    Owszem.
    Ale między usuniętym scrackowanym Office a usuniętym WinRARem jest
    ta drobna różnica, że WinRaRa zainstalowałeś LEGALNIE.
    Tak samo jak np. wersje "preview beta" office od MS (które przestają
    działać po pewnym czasie).

    pzdr, Gotfryd