    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Date: Fri, 16 Oct 2015 12:44:42 +0200
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: Korwin a PIT

    On Thu, 15 Oct 2015, Przemysław Adam Śmiejek wrote:

    > Jak się zlikwiduje VAT a zostawi PIT, to będzie lepiej.

    O czymś zapomniałeś.
    O umowach międzynarodowych.

    Jak się zostawi PIT, i do tego "PIT od bogaczy", to być może
    będzie on płacony, ale NIE W POLSCE.
    Pieniądze zarobione w Polsce (przychód), zostaną podzielone
    na wypłaty dla biednych (nie zapłacą PIT), koszty bieżące oraz
    pokrycie amortyzacji.
    Reszta w postaci "opłat licencyjnych" wypłynie do ciepłych krajów.

    I w tym cały problem.

    Zaś VAT, dla większości przypadków (nie licząc rzeczy naprawdę
    drogich małych i lekkich, które i tak obywatele przemycają z krajów
    w których np. nie ma VAT - bo to *jest* przemyt) jest "podatkiem
    od chleba".
    Może stolarz zrobi Ci coś na lewo, nie uiszczając podatków (ani
    PIT ani VAT), ale prądu ani gazu "bez VAT" raczej nie kupisz,
    więc w ten sposób zostanie on zapłacony.
    Zróżnicowanie stawek prowadzi zaś do tego, iż *pewien* zakres
    ulgi "dla biednych", na podstawowe potrzeby życiowe, rzeczywiscie
    istnieje (mam na myśli choćby żywność ze stawką obniżoną).

    > jaką biurokrację? Po co biurokracja? Płacisz i już. Tak samo VAT jak i PIT.

    Cały hak jest w słowie PŁACISZ.
    VAT, jako "podatek od konsumpcji", jest przez firmy jedynie "zbierany".
    I poza główną wadą VAT wynikającą z *wyjątków* (przypadków, kiedy jest
    zwracany) nie ma dobrej metody, aby nie zapłacić zebranego VAT.

    Nie da się go w szczególności legalnie łatwo "wytransferować" za granicę.
    W odróżnieniu od PIT i CIT :>

    > Ba! Rozliczanie PIT jest tańsze, bo jak ktoś ma stały etat (a chyba większość
    > narodu ma), to obliczenia się powiela co miesiąc. A VAT wymaga mozolnego
    > księgowania i miliona niuansów.

    Nie kpij sobie proszę.
    Przede wszystkim, tych obliczeń się nie powiela.
    Lista przypadków kiedy PIT się nie należy lub należy mimo że nie należy
    (znaczy wyjątków w przepisach) jest na tyle długa, że to właśnie PIT
    jest skomplikowany. Masz setkę dodatków do etatu, z których część
    podlega, część nie podlega...
    Jeśli sobie kiedyś próbowałeś skomplikować życie, rozważając sprzedaż
    mieszaną (częściowo podlegającą pod VAT a cześciowo zwolnioną), to
    nie przekładaj tego na przypadek kiedy "wszystko jest pod VAT".

    > I bez sensu, bo zamiast sprzedać samochód za 40 tysięcy, sprzedawca sprzeda
    > wersję LIGHT za 30 i Koła Oraz Fotele za 10.

    Błędem jest próg kwotowy.
    ZAWSZE.
    Bo to właśnie prowadzi do kombinowania.
    I jak najbardziej dotyczy również istniejącego PIT.

    > Znaczy w jakim sensie zwolnienia z VAT zlikwidować?

    "Nie ma i już".
    Przecież dziś *każda* działalność gospodarcza *podlega* pod VAT.
    Natomiast sporo przypadków jest zwolnionych, tak kwotowo jak
    i podmiotowo.
    Być może pojedyncze przypadki zwolnień podmiotowych, obemujących
    kwotowo istotne (również) dla biedniejszych wydatki można by
    pozostawić.
    Mam na mysli konkretnie najem mieszkania.
    Tak, jakby Cię o to ktoś pytał, wynajmowanie "osobiście nie jako
    firma" mieszkania lokatorowi JEST prowadzeniem DG.
    Żebym nie musiał przypominać, że tych 7 (czy nawet 8) ustawowych
    definicji DG ktoś się na grupie drzewiej doliczył :>

    pzdr, Gotfryd