    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Date: Fri, 16 Oct 2015 12:20:50 +0200
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: Korwin a PIT
    <mvimei$ei1$1@node2.news.atman.pl> <mvin1l$f53$1@node2.news.atman.pl>
    <561ceef9$0$8382$65785112@news.neostrada.pl>
    <mvir0m$iqj$1@node2.news.atman.pl>
    <561cf0f4$0$27530$65785112@news.neostrada.pl>
    <mvis35$k3b$1@node2.news.atman.pl>
    <561cf90e$0$8370$65785112@news.neostrada.pl>
    <561d02b3$0$8389$65785112@news.neostrada.pl>
    <mvj00g$npv$2@node2.news.atman.pl>
    <561d3721$0$689$65785112@news.neostrada.pl>
    <mvjh18$9jo$1@node2.news.atman.pl>
    <561d5508$0$694$65785112@news.neostrada.pl>

    On Tue, 13 Oct 2015, Kviat wrote:

    > W dniu 2015-10-13 o 20:03, Liwiusz pisze:
    [...]
    > Nie, to system, w którym ktoś za ciebie decyduje, czy chcesz sprzedać swoją
    > własność. To wbrew logice i rozsądkowi.

    Ależ ten system jak najbardziej istnieje, i co gorsza w psotaci znacznie
    bardziej niesprawiedliwej.
    Nazywa się toto "wywłaszczenie" i sprowadza się do faktu, że jak ktoś
    przez Twoją nieruchomość przejedzie kreską niczym Piotr Wielki przez
    Łuk Omski, to NIE DOSTANIESZ tyle ile zadeklarowałeś, tylko tyle ile
    ktoś Ci "wyliczył".
    Co gorsza, będziesz miał lat 85 i w ramach rekompensaty zamiast lichego
    domku (ale własnego i "działającego") zaoferują Ci pieniądze (a nie
    inny, sprawny i *równie tani w utrzymaniu* budynek).

    Kwestia takiej formy podatku była kiedyś tematem dłuuugiego flejma,
    albo tu albo na .prawo (albo tu i tu). Przytoczę kilka uwag które
    przy tym padły.
    System, w którym takie "uznanie" nie następuje (wyłącznie) po uważaniu
    urzędnika, ale "każdego", w sumie jest sprawiedliwszy, zaś efekt
    cenowy *raczej* powinien być odwrotny - wszak potencjalni wykupujący
    zamiast kupować wyłącznie z wystawionych ofert, mogą, khem, "pobudzać
    do negocjacji" wielu chętnych.
    Oczywiscie, system wymagałby paru zabezpieczeń.
    Primo, "kwota wykupu" powinna z definicji być wyższa niż deklarowana
    wartość - IMVHO, 140% byłoby na miejscu (znaczy +40%), choć częściej
    widziałem pogląd z niższymi wartościami.
    Ponadto, własciciel powinien mieć możliwość obrony poprzez uznanie
    podwyższenia wartości: standardowe "5 lat podatkowych wstecz" (w praktyce
    6 lat) powinno wystarczyć, z tym, że kandydat na inwestora dostaje
    prowizję od dopłacanego podatku :> (za fatygę nieudaną próbą), rzecz
    jasna najpierw wpłacając kaucję (do skarbówki, na zapłacenie właścicielowi)
    w razie "rozmyślenia się".
    W ten deseń odsiewamy głupie pomysły dokuczenia sąsiadowi/szefowi/
    byłemu małżonkowi, bo dokuczenie poprzez dopłacenie 40% zainteresowanego
    to żadne dokuczenie :>
    Owszem, trzeba by poprawić przepisy o zobowiązanych do płacenia tego
    podatku - ale tylko w ten sposób, że zostaną zrównane z zasadami
    dotyczącymi lokali komunalnych.
    Znaczy że ewentualny lokator płaci podatek jako element czynszu, bo
    "obejście zabezpieczenia" poprzez zawarcie notarialnej umowy najmu
    na lat 30 było również przedmiotem rozważań :)
    Rzecz jasna, CZAS na wykup również nie mógłby być w stylu "za miesiąc
    proszę wydać mieszkanie".

    > A jak wykupi to wykopie. Tak ci podniesie czynsz,

    Czegoś nie rozumiesz.
    Jak mu wypłaci 140% wartości tego co ma, to nie będzie mieszkał w tym
    mieszkaniu, tylko kupi INNE.

    Liwiusz nic nie pisał o "kupowaniu mieszkania z właścicielem w roli
    lokatora", czyli o niewolnictwie, lecz o kupieniu MIESZKANIA.

    > Zresztą nadal nie rozumiesz sedna: nie chcę sprzedać. Z jakiej racji ktoś
    > miałby mnie do tego zmuszać?

    Z takiej, że dziś może przyjść urzędnik, powiedzieć "jutro tu będzie
    autostrada" i dokładnie tak zrobić.
    Nihil novi sub sole.

    > Tak czy inaczej, nikt rozsądny takiego pomysłu nie zaakceptuje,
    > bo to zaprzeczenie prawa do własności.

    Ba.

    pzdr, Gotfryd