  • 51. Data: 2015-10-13 00:30:37
    Temat: Re: Korwin a PIT
    Od: Kviat <kviat@NIE_DLA_SPAMUneostrada.pl>

    W dniu 2015-10-12 o 22:37, m pisze:
    > W dniu 12.10.2015 o 17:33, Kviat pisze:
    > [...]
    >
    > No więc wyzwól się z okowów myślenia że VAT to jakby nie dotyczył
    > płatnika i przeanalizuj jednak przykład który Ci podałem. A podałem go
    > właśnie po to, żeby pokazać że niezależnie od tego czy podatek nazwiemy
    > VAT czy PIT, to wychodzi z grubsza tyle samo.

    Nie wychodzi.
    Pokaż, że wychodzi to pogadamy.

    > Ale jak spojrzysz na to z drugiej strony, to twoje wynagrodzenie jest
    > mniejsze o VAT który płaci pracodawca.

    Że co?
    Nadal nie wiesz jak działa VAT.
    Gdzie VAT, a gdzie wynagrodzenie? Jakieś pomieszanie z poplątaniem.
    Dowiedz się czegoś więcej o podatkach.

    > Oj rany, im więcej pracujesz i zarabiasz tym więcej też płacisz VATu

    Nie.
    VAT płacisz przy _wydawaniu_. Nie wydajesz - nie płacisz VATu.

    > (dla uproszczenia przyjmijmy że jesteś przedsiębiorcą który sam za
    > siebie odprowadza VAT).

    Który najpierw zainkasował od klienta.

    > Kiedy kupujesz bułki u piekarza, to w tych bułkach jest zawarty jego PIT
    > i ty go płacisz, bo przecież nie skądinąd jak z twoich pieniędzy opłaca
    > on swój PIT. PIT jest "karą" za konsumpcję tak samo jak VAT.

    Ale o czym ty tu dyskutujesz? O zasadności płacenia podatków w ogóle?

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 52. Data: 2015-10-13 06:30:55
    Od: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>

    > Kompletny brak zrozumienia jak "działa" VAT.

    Nie, nie brak zrozumienia. Po prostu dałeś się oszukać propagandzie
    rządowej, jakoby VAT płacił konsument. A to po prostu inne nazwanie tego
    samego. Niezależnie od nazwania, podatek obciąża transakcję. Strona A ma
    określoną gotówkę do wydania, a Strona B określony towar do sprzedania.

  • 53. Data: 2015-10-13 08:19:02
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2015-10-13 o 06:30, Przemysław Adam Śmiejek pisze:

> [...]
    > samego. Niezależnie od nazwania, podatek obciąża transakcję. Strona A ma
    > określoną gotówkę do wydania, a Strona B określony towar do sprzedania.

    Dałeś się oszukać, że podatek faktycznie płaci przedsiębiorca, a nie
    konsument końcowy.

    No i to, że A ma określoną kwotę do wydania nie oznacza, że będzie mogła
    na przykład kupić litr benzyny za 1,5zł, bo tyle jest wart bez podatków.

    --
    Liwiusz

  • 54. Data: 2015-10-13 09:26:17
    Od: m <m...@g...com>

    W dniu 13.10.2015 o 00:30, Kviat pisze:

    > Nie wychodzi.
    > Pokaż, że wychodzi to pogadamy.

    Pokazałem, przy tych samych kwotach wydanych przez odbiorcę końcowego -
    konsumenta, przedsiębiorcy zostaje tyle samo w kieszeni, z dokładnością
    do 37 zł.

    > Że co?
    > Nadal nie wiesz jak działa VAT.
    > Gdzie VAT, a gdzie wynagrodzenie? Jakieś pomieszanie z poplątaniem.
    > Dowiedz się czegoś więcej o podatkach.

    VAT płace, PIT płace, był czas kiedy sobie je sam liczyłem ... coś tam
    jednak wiem.

    > Nie.
    > VAT płacisz przy _wydawaniu_. Nie wydajesz - nie płacisz VATu.

    No to ciekawe, że ja co kwartał a kiedyś co miesiąc płace wuchtę VATu,
    teoretycznie nie mojego, ale płace.

    > Który najpierw zainkasował od klienta.

    teoretycznie.

    > Ale o czym ty tu dyskutujesz? O zasadności płacenia podatków w ogóle?

    Dyskutuję o tym, że pisanie że VAT dobry bo od konsumpcji a PIT zły bo
    od pracy jest demagogiczne i jeden i drugi jest tak samo siebie wart bo
    działają z grubsza tak samo (pomijając rózne stawki, zwolnienia, zwroty....)

    p. m.

  • 55. Data: 2015-10-13 09:27:35
    Od: m <m...@g...com>

    W dniu 13.10.2015 o 08:19, Liwiusz pisze:

> [...]
    >
    > No i to, że A ma określoną kwotę do wydania nie oznacza, że będzie mogła
    > na przykład kupić litr benzyny za 1,5zł, bo tyle jest wart bez podatków.

    Dałeś się oszukać propagandzie że VAT płaci (w sensie jest obciążony
    kwotą) kto inny niż PIT. Tak samo jest zawarty w cenie, w tej samej
    kwocie, płatnikiem jest ta sama osoba ...

    p. m.

  • 56. Data: 2015-10-13 09:31:01
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2015-10-13 o 09:27, m pisze:

    > Dałeś się oszukać propagandzie że VAT płaci (w sensie jest obciążony
    > kwotą) kto inny niż PIT. Tak samo jest zawarty w cenie, w tej samej
    > kwocie, płatnikiem jest ta sama osoba ...

    Nie wmawiaj mi dziecka - wiem, że PIT też wpływa na cenę.

    --
    Liwiusz

  • 57. Data: 2015-10-13 09:43:54
    Od: Kviat <kviat@NIE_DLA_SPAMUneostrada.pl>

    > Nie, nie brak zrozumienia. Po prostu dałeś się oszukać propagandzie
    > rządowej, jakoby VAT płacił konsument.

    A kto cię oszukał, że płaci przedsiębiorca?

    > A to po prostu inne nazwanie tego
    > samego. Niezależnie od nazwania, podatek obciąża transakcję.

    Oczywiście, że obciąża transakcję. Na tym polega VAT.

    > Strona A ma
    > określoną gotówkę do wydania, a Strona B określony towar do sprzedania.

    Tak? To weź jakiegoś fachowca od kafelek czy czegoś tam i spytaj ile
    bierze za położenie. To usłyszysz: "z fakturą czy bez?".

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 58. Data: 2015-10-13 10:43:01
    Od: Kviat <kviat@NIE_DLA_SPAMUneostrada.pl>

    W dniu 2015-10-13 o 09:26, m pisze:

    > Pokazałem, przy tych samych kwotach wydanych przez odbiorcę końcowego -
    > konsumenta, przedsiębiorcy zostaje tyle samo w kieszeni, z dokładnością
    > do 37 zł.

    1. Nie ma PIT jest VAT
    a) sklep (przedsiębiorca) kupuje za 500 +VAT 7% = 535 zł
    b) klient (konsument) kupuje w sklepie za 1000 +VAT 7% = 1070 zł
    c) sklep odprowadza 35 podatku do skarbówki
    d) ma zysk 500

    2. Nie ma VAT jest PIT
    a) sklep kupuje za 535
    b) klient kupuje za 1070
    c) sklep ma dochód 535 i odprowadza np. 30% PIT czyli 160,50
    d) ma zysk 374,50

    Jak widzisz nie wychodzi "z grubsza tyle samo".
    W swoim przykładzie dobrałeś tak stawki, że ci wyszło. Ja dobrałem inne.
    Tu bardziej chodzi o mechanizm samego pobierania podatku, a stawki to
    szczegół.

    > VAT płace, PIT płace, był czas kiedy sobie je sam liczyłem ... coś tam
    > jednak wiem.

    To chyba daaawno było. Przypomnij mi kiedy płaciło się VAT od
    wynagrodzeń (do wynagrodzeń?).

    > No to ciekawe, że ja co kwartał a kiedyś co miesiąc płace wuchtę VATu,
    > teoretycznie nie mojego, ale płace.

    Tego zdania nie zrozumiałem.

    > teoretycznie.

    Chcesz pogadać o szarej strefie? Czy co?

> [...]
    > działają z grubsza tak samo (pomijając rózne stawki, zwolnienia, zwroty....)

    Po pierwsze nie działają tak samo.
    Po drugie, nie ma podatków "złych" i "dobrych". Podatki pełnią pewne
    funkcje w społeczeństwie. A jakie to powinny być podatki, powinny
    określać cele, jakie społeczeństwo chce w danym momencie (historii,
    rozwoju czy kryzysu) osiągnąć, np. uproszczenie systemu skarbowego,
    zmniejszenie bezrobocia, zmniejszenie/zwiększenie konsumpcji itd...

    W tej chwili, wydaje się (podkreślam: wydaje się, wiele na to wskazuje),
    że opodatkowywanie pracy ma coraz mniejszy sens. Zarówno ekonomiczny jak
    i społeczny.
    Nikt rozsądny nie twierdzi, że w momencie likwidacji PIT podatek VAT
    powinien pozostać w takiej formie jakiej jest. Dotyczy to zarówno stawek
    VAT jak i stopnia jego (nadmiernego) skomplikowania.
    Propozycja opodatkowania konsumpcji oraz dochodów kapitałowych i
    równocześnie likwidacja opodatkowania pracy, w/g mnie brzmi całkiem
    rozsądnie.

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 59. Data: 2015-10-13 11:27:48
    Od: m <m...@g...com>

    W dniu 13.10.2015 o 10:43, Kviat pisze:

> [...]
    >
    > Jak widzisz nie wychodzi "z grubsza tyle samo".
    > W swoim przykładzie dobrałeś tak stawki, że ci wyszło. Ja dobrałem inne.

    Skoro dobrałeś stawkę 7% VATu, to dobierz nie wiem ... kartę podatkową
    albo ryczałt dla PITu.

    > Tu bardziej chodzi o mechanizm samego pobierania podatku, a stawki to
    > szczegół.

    Ale mechanizm, poza wyjątkami, jest ten sam. Jak zrównasz stawki VATu to
    wyjdzie to samo co liniowy PIT.

    > To chyba daaawno było. Przypomnij mi kiedy płaciło się VAT od
    > wynagrodzeń (do wynagrodzeń?).

    Jest VAT, nie ma PITU:
    Powiedzmy że mam pracownika któremu płace tyle co zarobię (dla
    uproszczenia). Jeżeli sprzedam usługę za X brutto (znowu dla
    uproszczenia przyjmijmy że nie mam kosztów) to całkowite koszty
    pracodawcy jego wynagrodzenia (nie wchodząc w to w jakiej formie jest
    zatrudniony) mogą być X/1.23.

    Jest PIT, nie ma VATu:
    Powiedzmy że mam pracownika j/w. Jeżeli sprzedam usługę za X, to
    zapłaciwszy pracownikowi X (potrącając z tego zusy), muszę to
    pomniejszyć o 18%.

    Różnica dla pracownika niewielka, różnica dla pracodawcy też, bo tylko
    na innych formularzach wylicza i w innym terminie odprowadza podatek do
    budżetu.

    > Tego zdania nie zrozumiałem.

    To jeszcze raz: ja co kwartał płace kupę kasy tytułem VATu, nawet jeżeli
    nie wydaję. Co z tego że teoretycznie to nie jest moje.

    > Chcesz pogadać o szarej strefie? Czy co?

    Chcę powiedzieć że ta kasa jest teretycznie od klienta. Praktycznie jest
    tak samo od klienta jak mój PIT.

    > Po pierwsze nie działają tak samo.

    No cóż, ja nie widze fundamentalnej różnicy między nimi i widze że na
    tym powinniśmy spisać protokół rozbieżności.

    > W tej chwili, wydaje się (podkreślam: wydaje się, wiele na to wskazuje),
    > że opodatkowywanie pracy ma coraz mniejszy sens. Zarówno ekonomiczny jak
    > i społeczny.

    Opodatkowaniem pracy jest ZUS. Ba, stawka jest niemalże jak akcyza na
    towary luksusowe. Co do PITu - pisanie że to jest opodatkowanie pracy to
    demagogia.

    p. m.

  • 60. Data: 2015-10-13 12:29:33
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    W dniu 2015-10-09 o 08:06, Przemysław Adam Śmiejek pisze:
    > Oczywiście. Bo wartość bezwzględna matematyczna nie przekłada się na
    > wartość życiową. Jak ktoś ma 10 tysięcy miesięcznie, to jak odda 2000 i
    > zostanie mu 8000 to będzie żył nadal bardzo dobrze i na pewno z głodu
    > nie umrze. Jak ktoś ma 2000zł i odda z tego 400zł i zostanie mu 1600, to
    > to obniży drastycznie poziom jego życia i może przerzucić z półki
    > ,,przeżyjemy'' na ,,szukamy jedzenia''.
    No i właśnie dlatego dochodowy nie ma sensu. Biorąc pod uwagę, że w
    naszym pięknym kraju płaci go cała biedota (czytaj: klasa średnia, ta
    bardziej średnia ;-)), po czym na koniec roku ma większość bądź całość
    zwracane, to jest to tylko sztuka dla sztuki, na zasadzie zatrudniania
    większej liczby urzędników. Jeśli już jesteś za socjalistycznym
    krojeniem bogaczy, to postuluj wprowadzenie sensownej kwoty wolnej.
    Sensownej, tzn. na poziomie 20 tys. PLN.

    Maciek