    From: "Tomek" <o...@y...com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Kurs jezykowy jako KUP
    Date: Fri, 28 Jun 2002 12:37:57 +0200

    napisał w wiadomości

    > Tak z czystej ciekawości: masz jakieś namiary na linki z wyrokami,
    > które uzasadniają takie a nie inne tezy ?
    > Sformułowanie "żaden sąd" w kraju w którym nie ma prawnego precedensu
    > jest IM*H*O tylko ozdobnikiem :)

    Z pewnością takich wyroków nie znajdziesz w przypadku doradcy podatkowego
    czy księgowej, świadczącej swoje usługi jak "zewnętrzny" podmiot, a nie na
    etacie - jak dotąd klienci zasadniczo nie występują na drogę cywilną
    przeciwko osobom, które prowadziły im rozliczenia podatkowe. Co nie oznacza,
    że takich spraw nie będzie. Natomiast sprawa, o której mówię, nie dotyczy
    wyłącznie księgowych, a każdego zawodu, w którym wymagana jest wiedza
    specjalistyczna (często potwierdzona formalnymi uprawnieniami) i gdzie z
    góry wiadomo, że wiedzy takiej nie ma klient zlecający wykonanie usługi.
    Jeżeli jesteś zainteresowany orzecznictwem w tym zakresie, to wystarczy że
    weźmiesz do ręki dowolny komentarz do kodeksu cywilnego i w dziale
    dotyczącym wykonania zobowiązań znajdziesz sporo wyroków.

    > Sugerujesz że w ten sposób unikasz niewygodnej kwestii że
    > skarbowo i karnie to jednak *on* poniesie odpowiedzialność ??

    Chyba niedokładnie przeczytałeś to, co napisałem - właśnie o to pytałem moją
    Szanowną Przedmówczynię. Ja moich klientów o zasadach odpowiedzialności za
    zobowiązania podatkowe i ewentualne kary w postępowaniu karno-skarbowym
    uprzedzam przed podpisaniem z nimi umowy.

    > Jak umie policzyć do 4 to niekoniecznie będzie ci "polecał"
    > dowolne głupoty.

    Nie mówię o normalnej współpracy z klientem, tylko o sytuacjach
    ekstremalnych. Wielokrotnie zdarza się, że klient ma różne własne koncepcje,
    co do kosztów, i wtedy z nim uzgadniam sprawę i przedstawiam swoje zdanie na
    ten temat. Nasze przepisy podatkowe i orzecznictwo są na tyle niejasne, że w
    wielu przypadkach można mieć różne wątpliwości - nie chodzi mi o to, że w
    razie jakiejkolwiek watpliwości mam odrzucać koszty ! Są jednak sytuacje
    ewidentne, gdzie jestem pewien, że dany wydatek nie może stanowić kosztu
    podatkowego - i wiem to na pewno lepiej od mojego klienta - właśnie za moją
    wiedzę biorę od niego pieniądze. Nie miałem przez 11 lat przypadku, abym w
    tym co robię musiał "podpierać się" kwitem podpisanym przez klienta, który
    mi "kazał" coś wpisać. Na szczęście nie muszę łapać klientów z ulicy i
    głodem nie przymieram - mogę pozwolić sobie na to, abym to ja ustalał zasady
    tego, w jaki sposób prowadzić mam swoją firmę. Dodam jeszcze, że doradców
    podatkowych także obowiązują zasady etyki zawodowej - niedawno je uchwalili

    Tomek