  • 1. Data: 2006-02-15 19:44:56
    Temat: Kwota darowizny wolna od podatku
    Od: "agnesdz" <a...@B...pl>

    Jaka jest wysokość kwoty darowizny wolnej od podatku?
    Z tego co wiem było to 3700 zł. czy coś się zmieniło w tej kwestii? Gdzie
    mogę szukać informacji na ten temat (jakie przepisy)?

    Pozdrawiam
    Aga

  • 2. Data: 2006-02-15 20:27:36
    Temat: Re: Kwota darowizny wolna od podatku
    Od: <g...@n...pl>

  • 3. Data: 2006-02-15 22:46:37
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 15 Feb 2006, agnesdz wrote:

    > Jaka jest wysokość kwoty darowizny wolnej od podatku?
    > Z tego co wiem było to 3700 zł. czy coś się zmieniło w tej kwestii? Gdzie
    > mogę szukać informacji na ten temat (jakie przepisy)?

    Ustawa o podatku od spadków i darowizn.
    +++
    Art. 9.
    1.) Opodatkowaniu podlega nabycie przez nabywcę, od jednej
    osoby, własności rzeczy i praw majątkowych o czystej wartości
    przekraczającej:
    1) 9 637 zł - jeżeli nabywcą jest osoba zaliczona do I grupy podatkowej;
    2) 7 276 zł - jeżeli nabywcą jest osoba zaliczona do II grupy podatkowej;
    3) 4 902 zł - jeżeli nabywcą jest osoba zaliczona do III grupy podatkowej.
    ---
    "czysta wartość" oznacza odliczenie kosztów i obciążeń (ciężarów).

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 4. Data: 2006-02-16 00:33:57
    Od: sg <a...@s...org.pl_WITHOUT>

    Gotfryd Smolik news napisał(a):

> [...]
    > ---
    > "czysta wartość" oznacza odliczenie kosztów i obciążeń (ciężarów).

    to jeszcze dodajmy, ze liczy sie do tego wszystkie darowizny z ostatnich
    5 lat

  • 5. Data: 2006-02-16 02:18:00
    Od: "Jacek23" <j...@p...pl>

    Zlicza sie darowizny wszystkie od jednej osoby z okresu 5 lat czy od
    wszystkich?

    --
    j...@p...pl
    gg: 207344.

  • 6. Data: 2006-02-16 04:38:24
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    Jacek23 wrote:
    > Zlicza sie darowizny wszystkie od jednej osoby z okresu 5 lat czy od
    > wszystkich?

    Od każdej oddzielnie.

  • 7. Data: 2006-02-16 04:58:45
    Od: sg <a...@s...org.pl_WITHOUT>

    witek napisał(a):

    > Od każdej oddzielnie.

    czyli jak chce dac synowi darowizne, to daje ja 9tys, zona 9tys, potem
    jego dziadkom dajemy po 9tys, a oni to daja jemu ;-) w ten sposob poszlo
    54 tys bez podatku, da sie tak ?

    sg

  • 8. Data: 2006-02-16 06:21:16
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    sg wrote:

    > czyli jak chce dac synowi darowizne, to daje ja 9tys, zona 9tys, potem
    > jego dziadkom dajemy po 9tys, a oni to daja jemu ;-) w ten sposob poszlo
    > 54 tys bez podatku, da sie tak ?

    Da się tak. Prawie.
    Z tym, że głośno bym się przed US nie chwalił, tym, że kasa przeszła
    przez dziadków, bo US może to zakwestionować.
    Dobrze by było, żeby z historii konta dziadków wynikało, że ta darowizna
    była od nich i że ich na to stać, a nie tylko, że byli pośrednikami.

    Takiej darowizny nie zgłasza się w US.
    Tłumaczyć się trzeba będzie dopiero wtedy kiedy US się dzieciaka zapyta
    skąd miał kasę na kupienie np. samochodu, wówczas będzie musiał
    powiedzieć, że darowizna i dopiero wtedy sprawa wyjdzie.
    Oczywiście tylko w czarnym scenariuszu można założyć, że US się zacznie
    interesować, czy dziadkowie taką darowiznę rzeczywiście dali i zacznie
    dochodzić czy ich na to było stać.

    A babcie ma? Bo babcie też mogą dać po 9 tyś :).

    Warto taką darowiznę sporządzić na piśmie. Zwykła kartka papieru z
    informacją kto ile i komu daruje (każda darowizna, oddzielnie) i z
    informacją, że obdarowany oświadcza ze jest to pierwsza darowizna w
    okresie ostatnich 5 lat.
    Kartki nalezy schować i trzymać.
    Po co? Bo jak za 5 lat US się zapyta skąd była kasa, to dziadków , tfu
    tfu, może już nie być żeby to potwierdzili.
    Tak dla przypomnienia umowa darowizny wymaga formy notarialnej, ale
    jeżeli taka nie została dochowana a darowizna została spełniona to umową
    uważa się za ważną. Dlatego wyjątkowo można ją sporządzić na zwykłej
    kartce papieru.