  • 1. Data: 2018-02-21 10:35:33
    Temat: MK RZ pytanko o tabelkę składek ZUS
    Od: temp11 <g...@b...pl>

    Zacząłem bawić się w MK.

    Księgowość->Ustawienia->
    Dane właściciela, ZUS i ubezpieczenie właściciela->
    ZUS i ub.zdrowotne

    Klikam PIT-5, pusto w odliczeniach składek ZUS = źle wyl. podatek.
    Zaznaczam przy tabelce
    [v] Składki odliczane w danym miesiącu
    No Ok, na PIT-5 odliczyło, ale źle, bo od podstaw styczniowych, ale
    widać że coś działa.

    Ale nie mogę wpaść na pomysł jak dostać się do takiej tabelki z
    wysokościami składek za 2017r (2018r to pierwszy otworzony rok
    księgowy). Zakładam, że tabela składek za 2017 nie istnieje, bo nie
    był założony 2017 rok księgowy (jakoś to można jeszcze zrobić?)

    Ostatecznie mogę poprawić podstawy i kwoty składek w tabelce dla 2018r
    i zaznaczyć [v] Składki odliczane w miesiącu, ale to chyba nie tędy
    droga.

    Ale zaraz, jak odznaczam "[ ] Składki odliczane w danym miesiącu to"
    to zeruje (0,00) mi kolumny "Ub.społ. do odliczenia" i ..zdrowotne do
    odliczenia". Zaznaczam opcję i kwoty pojawiają się ponownie.

    Co to jest?
    O co tu chodzi?

    "Ustawienia":
    KPiR,vat,metoda kasowa sty-gru.(bez rozrachunków),miesięczne.

  • 2. Data: 2018-02-21 11:41:13
    Temat: Re: MK RZ pytanko o tabelkę składek ZUS
    Od: Pete <n...@n...com>

    W dniu 2018-02-21 o 10:35, temp11 pisze:

> [...]
    > to zeruje (0,00) mi kolumny "Ub.społ. do odliczenia" i ..zdrowotne do
    > odliczenia". Zaznaczam opcję i kwoty pojawiają się ponownie.

    W styczniu fistaszki przy 'ręcznie' i z palca wpisujesz 'kwoty do
    odliczenia' kwotami z grudnia 2017.

    --
    Pete

  • 3. Data: 2018-02-21 16:27:54
    Od: temp11 <g...@b...pl>

    On Wed, 21 Feb 2018 11:41:13 +0100
    Pete <n...@n...com> wrote:

    > W styczniu fistaszki przy 'ręcznie' i z palca wpisujesz 'kwoty do
    > odliczenia' kwotami z grudnia 2017.

    dzięki
    nie zwróciłem uwagi że można fistaszkiem wymusić ręcznie.

    Choć nadal nie bardzo rozumiem jak mam traktować tabelkę,
    bo po co znowu te [ ] składki odliczane w danym miesiącu (/rozliczane
    w miesiącu następnym).

    uff. Kupiłem sobie nowa zabawkę, widzę że muszę swoje odsiedzieć
    wykonując testy. A miało być tak pięknie

  • 4. Data: 2018-02-22 12:53:39
    Od: Pete <n...@n...com>

    W dniu 2018-02-21 o 16:27, temp11 pisze:

> [...]
    >
    > Choć nadal nie bardzo rozumiem jak mam traktować tabelkę,
    > bo po co znowu te [ ] składki odliczane w danym miesiącu (/rozliczane

    Gdybyś był nadgorliwy i płacił składki za dany miesiąc w tym miesiącu,
    to możesz je w tym samym miesiącu odliczyć.
    A jak płacisz 10-go w następnym miesiącu, to odliczasz w następnym.

    > uff. Kupiłem sobie nowa zabawkę, widzę że muszę swoje odsiedzieć
    > wykonując testy. A miało być tak pięknie

    Ale oszczędzasz ze 100/miesiąc (szklanka jest do połowy pełna ;) )

    --
    Pete

  • 5. Data: 2018-02-25 15:12:14
    Od: temp11 <g...@b...pl>

    On Thu, 22 Feb 2018 12:53:39 +0100
    Pete <n...@n...com> wrote:

> [...]
    > A jak płacisz 10-go w następnym miesiącu, to odliczasz w następnym.

    > Ale oszczędzasz ze 100/miesiąc (szklanka jest do połowy pełna ;) )

    Wg. mnie to nie jest problem nadgorliwości, tylko _chyba_ obejście
    problemu tak jak w moim przypadku - brak tabeli ze składkami na 2017r.

    Uważam że tu jest jakaś zaszłość (błąd) i ta tabelka działa
    nielogicznie.

    Zostawię podstawę styczeń ze stycznia 2018 (2665,80) - źle wyliczony FP
    (nie ma fistaszka "ręcznie").
    Program wypełniając PIT5 za styczeń weźmie wartość z wiersza "styczeń"
    - czyli złą wartość.

    Zmienię podstawy (2557,80), FP będzie OK (! i to tylko dlatego że
    politycy nie zmienili % od podstawy za 01/2018r - bo edycji %ów od
    podstawy nie ma widocznych). W dodatku "[ ] składki odliczane w danym
    miesiącu" i w luty wpisuje mi nieprawidłowe kwoty odliczeń - od
    podstaw styczniowych - gdzie wpisałem na siłę podstawy z 12/2017r.
    No to teraz trzeba w luty znowu dać "ręcznie" i w pola "do odliczenia"
    wpisać kwoty od podstawy 2665,80.
    Jak zaznaczę "[v] składki odliczane w danym miesiącu".
    No to w luty nie będzie przepisywał od wiersza kwot liczonych ze
    stycznia i będzie wyglądało bardziej "normalniej".

    Tak czy tak edytując ręcznie da się sprawę niby załatwić, ale gdyby
    program wyliczał mi PIT-36 to zakładam że źle wyliczyłby mi składki
    ubezpieczenia społecznego należne za 2018r.

    Reasumując: do dupy, albo ja czegoś nadal nie rozumiem

  • 6. Data: 2018-02-25 15:23:15
    Od: temp11 <g...@b...pl>

    On Sun, 25 Feb 2018 15:12:14 +0100
    temp11 <g...@b...pl> wrote:

    > Zostawię podstawę styczeń ze stycznia 2018 (2665,80) - źle wyliczony
    > FP (nie ma fistaszka "ręcznie").
    > Program wypełniając PIT5 za styczeń weźmie wartość z wiersza "styczeń"
    > - czyli złą wartość.

    Hmm, tu chyba się zapędziłem. Bo FP jest chyba zazwyczaj księgowany
    jako koszt - czyli DW, a nie brany automatycznie z tabelki = olać to
    co w tabelce jest w kolumnie FP.
    Wariantów rozwiązania przybywa :), a ja chciałem zacząć dobrze, aby
    potem nie było potrzeby poprawiania zapisów i składania korekt.

    Jednak styczeń policzę najpierw we własnych starych tabelkach excela,
    JPK muszę wreszcie wysłać, najwyżej będę korygował.

  • 7. Data: 2018-02-25 15:56:50
    Od: temp11 <g...@b...pl>

    On Sun, 25 Feb 2018 15:23:15 +0100
    temp11 <g...@b...pl> wrote:

    > On Sun, 25 Feb 2018 15:12:14 +0100
    > temp11 <g...@b...pl> wrote:

    Chyba doszedłem.
    Prawidłowa odpowiedź na pytanie z topicu to najwyraźniej:

    Administraja->Załóż nowy rok-> dalej-> 2017

    Wypełnić tabelkę ZUS na 2017r (pobrać z "chmury").

    Teraz wciśniecie na dole Księguj ZUS (f6) z DW wywołuje DW do stycznia z
    kwotą 62 zł (za 12/2017r).

    Natomiast tabelka u mnie być może pochrzaniła się już całkiem, bo
    wciskałem aktualizuj "z chmury" przy wymuszonych "ręcznie" wartościach
    w polach i teraz na przemian mieszają mi się kwoty "testowe' z kwotami
    za 12/2017 (czyli __bez__ zaznaczenia "recznie" mam dobre kwoty do
    odliczenia społecznego i zdrowotnego (za 12/2017r), choć podstawy w
    wierszu sa z 01/2018r, FP nadal stoi 65,31 (za 01/2018 a nie 12/2017).

    :)) aaaaarghhh! CZarna dziura nas czeka z tymi komputerami ..

  • 8. Data: 2018-02-25 15:58:51
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2018-02-25 o 15:56, temp11 pisze:

    > Chyba doszedłem.

    To najważniejsze :-)

  • 9. Data: 2018-02-26 09:36:59
    Od: Pete <n...@n...com>

> [...]
    > odliczenia społecznego i zdrowotnego (za 12/2017r), choć podstawy w
    > wierszu sa z 01/2018r, FP nadal stoi 65,31 (za 01/2018 a nie 12/2017).

    Toż Ci tłumaczyłem jak krowie na rowie.
    W danym wierszu masz podstawy dobre, bo w styczniu obowiązuje już nowa
    wysokość.
    Ale że płacisz do 10-go następnego miesiąca, to kwota odliczenia wpada
    'po skosie' do pozycji w lutym (bo odliczasz dopiero w lutym.

    JAko, że zaczynasz dopiero zabawę z MK, to program nie miał składek za
    12/2017, dlatego pisałem Ci, żebyś zaznaczył 'ręcznie' i w wierszu
    styczniowym wpisał kwotę do odliczenia z 2017r.

    Kolejne lata już powinny być bez tych sztuczek, bo w 2019 będziesz miał
    wysokość skłądki za 2018r i styczeń się poprawnie uzupełni.

    --
    Pete