  • 1. Data: 2005-02-05 14:56:46
    Temat: Malzenstwo, wynajem lokalu a VAT - pytanie
    Od: "maribi99" <m...@p...onet.pl>

    Sytuacja wyglada tak:

    Jest malzenstwo we wspolnocie majatkowej. Posiadaja lokal (uzytkowy) i go
    wynajmuja.
    Maz poza tym prowadzi DG, a zona nie ma innych przychodow. Lokal nie jest
    wykorzystywany w DG meza.
    Jak to sie ma do zwolnienia z VAT z tytulu 10.000 EUR (uwaga - skrot myslowy
    ;-) )
    Czy przychody z wynajmu dziela na pol? Czy mozna inaczej - tak, zeby
    "dopasowac sie" do przychodow meza i zeby zadne z nich nie przekroczylo
    10.000?
    A co, jezeli tylko jedno z nich przekroczy 10.000 - wystawiaja jeden
    rachunek?

    pozdrawiam,
    mariusz

  • 2. Data: 2005-07-22 11:30:38
    Temat: Re: Malzenstwo, wynajem lokalu a VAT - pytanie
    Od: piotrek <p...@r...net.pl>

    maribi99 wrote:
    > Sytuacja wyglada tak:
    >
    > [...]

    Witam,

    Niestety nikt nie odpowiedział. Goglowałem i nie znalazłem.
    W Urzedzie Skarbowym nie wiedzą/"zarobienie są" i też nie uzyskałem
    odpowiedzi przez telefon. Na złożenie zapytania i uzyskanie odpowiedzi
    mogę już nie mieć czasu.

    Dlatego pozwolę sobie zapytać.

    Sytuacja jest następująca:
    1) Małżeństwo wynajmuje firmie lokal niemieszkalny będący naszą
    własnością (współwłasność ustawowa)
    2) Żadne z nas nie prowadzi DG (co tutaj chyba jest bez znaczenia)
    3) Zgodnie z oświadczeniem złożonym w US z urzędem rozliczam się ja.
    4) Przy okazji najbliższej płatności (która jeszcze nie nastąpiła)
    zostanie przekroczony magiczny próg 10.000 euro przychodów z tytułu wynajmu.
    5) Rachunki są wystawiane przez obie osoby (jeden wspólny rachunek, w
    umowie też występuje zarówno mąż jak i żona)

    W związku z tym mam pytanie:
    1) czy przed najbliższą płatnościa powinniśmy się zarejestrować jako
    platnik VAT czy też czekamy az zostanie przekroczone po 10.000 euro "na
    osobę" czyli w sumie 20.000 euro?
    2) czy - jeśli z urzędem skarbowym rozliczam się ja (zgodnie ze złozonym
    oświadczeniem) to czy jako płatnik VAT rejestruję się wyłącznie ja, czy
    również moja szanowna małżonka?

    Z góry dziękuję za odpowiedź.

    Pozdrawiam

    Piotrek

  • 3. Data: 2005-07-22 16:56:37
    Od: "Magdalena B" <m...@p...onet.pl>

    Użytkownik "piotrek" <p...@r...net.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > 1) czy przed najbliższą płatnościa powinniśmy się zarejestrować jako
    > platnik VAT czy też czekamy az zostanie przekroczone po 10.000 euro "na

    IMO
    10000EUR na ciebie (na rok - jesli nie wynajmuszesz od początku roku to
    proporcjonalnie) skoro w US oświadczyłeś że to ty rozliczas przychody z
    najmu
    od tej chwili rejestrujesz się jako podatnik VAT czynny i wystawiasz faktury
    z VATem

    > 2) czy - jeśli z urzędem skarbowym rozliczam się ja (zgodnie ze złozonym
    > oświadczeniem) to czy jako płatnik VAT rejestruję się wyłącznie ja, czy
    > również moja szanowna małżonka?

    tylko ty

    a na poparcie:
    wyrok NSA z 25 kwietnia 2002 r., sygn. akt SA/Sz 1685/00. W wyroku tym
    czytamy:(...) Obowiązek podatkowy każdego z małżonków, wynikający z
    wykonania określonej czynności, może wystąpić jedynie wówczas, gdy czynność
    podlegająca opodatkowaniu jest wykonywana wspólnie przez oboje małżonków, to
    jest gdy oboje są stroną transakcji obciążonej podatkiem. Tylko wówczas
    każde z nich we własnym imieniu i na własny rachunek (to jest rachunek
    majątku dorobkowego) dokonuje czynności opodatkowanej, stając się przez to
    podatnikiem podatku od towarów i usług

    czyli gdybyście rozliczali dochody po połowie to moglibyście oboje się
    zarejestrowac jako podatnicy VAT czynni

    Pozdrawiam
    MB