  • 1. Data: 2004-12-02 11:50:16
    Temat: Małżonkowie na jednym wpisie a aktualizacja EDG
    Od: "Graszka" <g...@w...pl>

    Czy są może na grupie małżonkowie wpisani dotychczas w ew.dział. gosp. pod
    jednym numerem ewidencyjnym (czyli tzw. działalność na imię obojga
    małżonków)? Jesteśmy z mężem właśnie w takiej sytuacji i zastanawiamy się co
    się będzie działo z naszym wpisem po jego aktualizacji o PESEL i PKD.
    Podobno ma to być moment definitywnego usunięcia tego typu wpisów z
    ewidencji, więc zapewne będziemy musieli uzyskać dwa odrębne wpisy. Co z
    takiej operacji wynika? Jest to likwidacja jednej działalności i rozpoczęcie
    nowej, czy jest możliwa kontynuacja dg bez konsekwencji prawnopodatkowych
    (chyba naiwne oczekiwanie?).
    Czy ktos z grupowiczów jakieś podobne doświadczenia ma? Liczę, że może
    trochę takich podmiotów jeszcze jest i też coś muszą z sobą zrobić.
    Pozdrawiam, Graszka.

  • 2. Data: 2004-12-02 19:16:43
    Od: "=goma=" <h...@w...pl>

    Użytkownik "Graszka" <g...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > Czy ktos z grupowiczów jakieś podobne doświadczenia ma? Liczę, że może
    > trochę takich podmiotów jeszcze jest i też coś muszą z sobą zrobić.

    Poniżej przedstawiamy sugestie Ministerstwa co do sposobu postępowania
    odnośnie najczęściej zgłaszanych wątpliwości przez pracowników urzędów gmin,
    stosujących znowelizowaną ustawę.

    1. Kwestie dotyczące dokonywania oraz pozostawienia w ewidencji już
    dokonanych wpisów współmałżonków. Zgodnie z katalogiem form prawnych, w
    jakich mogą działać przedsiębiorcy, zawartym w art. 2 ust.2 i 3 ustawy -
    Prawo działalności gospodarczej (Pdg) (Dz. U. z 1999 r. Nr 101, poz. 1178 z
    późn. zm.) , od 2001 roku za przedsiębiorcę nie można uznać małżonków
    prowadzących wspólnie działalność gospodarczą. Jest to przepis prawa
    materialnego stanowiący podstawę wykreślenia z ewidencji działalności
    gospodarczej (ewidencji) wpisów obojga małżonków, natomiast przepis
    proceduralny to art. 88 i (Pdg). Tak więc zasadnym jest uporządkowanie
    ewidencji w powyższym zakresie

    pozdr.

  • 3. Data: 2004-12-02 19:38:42
    Od: "Faust" <f...@o...pl>

> [...]
    > gospodarczej (ewidencji) wpisów obojga małżonków, natomiast przepis
    > proceduralny to art. 88 i (Pdg). Tak więc zasadnym jest uporządkowanie

    Niekoniecznie jest to zgodne z prawdą !
    Zgodnie z jednym z ostatnich orzeczeń NSA ministerstwo zastosowało typową
    nadinterpretację powyższego przepisu i wykreślenie takiego podmiotu z urzędu
    jest działaniem bezprawnym.
    Drugą sprawą jest, że ustawa o swobodzie działalności gospodarczej "tylnymi
    drzwiami" w lipcu tego roku wprowadziła taki obowiązek, ale dając małżonkom
    czas do 31 grudnia 2005r.

    Nie kradnij - rząd nie lubi konkurencji

  • 4. Data: 2004-12-03 10:12:15
    Od: "Graszka" <g...@w...pl>

    Kwestia w tym, iż obowiązek jest mi znany (łącznie ze wszystkimi
    wymienionymi ustawami), a chodziło mi w pytaniu o konsekwencje
    prawnopodatkowe zmian wspólnego wpisu na dwa odrębne. Czy ktoś to przerabiał
    już może (zakładam, że nie każdy czeka na ostatnią chwilę)?
    No bo w tej sytuacji są możliwe różne warianty - dwa odrębne wpisy i nadal
    ta sama działalność (?), dwa różne wpisy i pomiędzy małżonkami umowa s.c.,
    ew. jeszcze jeden małżonek zostaje na starym wpisie, a drugi zaczyna
    funkcjonować jako współpracujący.
    Może ktoś na ten temat?
    Pozdrawiam, Graszka (wybierająca się do US i UM po informacje:)))).

  • 5. Data: 2004-12-03 10:40:13
    Od: Boguslaw Szostak <a...@a...edu.pl>

    Graszka pisze:

> [...]
    > funkcjonować jako współpracujący.
    > Może ktoś na ten temat?
    > Pozdrawiam, Graszka (wybierająca się do US i UM po informacje:)))).

    Dzieki milej Pani z US mam to od razu z glowy...
    Spisalem umowe s.c z zona i juz...
    tak wiec mam my dwa nibyodmienne, a jednak skorelowane wpisy..

    Boguslaw

  • 6. Data: 2004-12-03 12:53:47
    Od: "Faust" <f...@o...pl>

    > Dzieki milej Pani z US mam to od razu z glowy...
    > Spisalem umowe s.c z zona i juz...
    > tak wiec mam my dwa nibyodmienne, a jednak skorelowane wpisy..

    To też nie jest takie proste.Pozornie w sc wychodzi na to samo, ale.....
    Sc to jednak nowy podmiot - nowy regon, nip itd. ze wszystkimi
    konsekwencjami.
    Ważne jest także zachowanie ciągłości prawnej starej i nowej firmy ( a więc
    "prawidłowo" sporządzona umowa spółki), żeby nie skończyło się przykrym
    płaceniem bezsensownego podatku z tytułu likwidacji starego podmiotu.
    U mojego klienta naprzykład problem rozbił się o duże ilości towaru w
    tranzycie i chociażby wykonane już i zamówione opakowania z gotowym
    nadrukiem starych danych (setki tysięcy egzemplarzy - to i duża strata),
    więc warto było powalczyć o pozostawienie wpisu.
    Ponadto wkurza mnie czepianie się organów do zgodnego z prawem sposobu
    prowadzenia interesów. Od lat zawzięcie powtarzam, że jeżeli osoba fizyczna
    prowadzi firmę, a jednocześnie jest w związku małżeńskim, to firma jest
    własnością małżonków. Niestety taki stan prawny stale przeszkadza
    urzędnikom, bo ciągle mają problem z wypisywaniem druczków, ale to ich
    problem, więc dlaczego niekompetencja biurokracji musi powodować gwałt na
    fundamentalnych prawach własności.

  • 7. Data: 2004-12-03 13:28:11
    Od: Boguslaw Szostak <a...@a...edu.pl>

    Faust pisze:

    > To też nie jest takie proste.Pozornie w sc wychodzi na to samo, ale.....
    > Sc to jednak nowy podmiot - nowy regon, nip itd. ze wszystkimi
    > konsekwencjami.

    No wlasnie do dzis jestem wdzieczny milej Pani z US ze mi wybuila z glowy
    pomysl rejestrowanie "na malzonkow" i sklonila do zarejestrowaniajako s.c.

    A tym ktorzy teraz.. no coz..

    Boguslaw

  • 8. Data: 2004-12-03 19:28:06
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 3 Dec 2004, Boguslaw Szostak wrote:
    [...]
    >+ No wlasnie do dzis jestem wdzieczny milej Pani z US ze mi wybuila z glowy
    >+ pomysl rejestrowanie "na malzonkow" i sklonila do zarejestrowaniajako s.c.

    ...ciekawe co na takie dictum wszyscy ci wieszczyciele że S.C. "nie ma
    bo skasowali" tudzież "zostaną skasowane bo w Unii [jakoby :>] nie ma"
    :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 9. Data: 2004-12-03 22:42:53
    Od: "Graszka" <g...@w...pl>

    Użytkownik "Boguslaw Szostak" <a...@a...edu.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > pomysl rejestrowanie "na malzonkow" i sklonila do zarejestrowaniajako s.c.

    Dobrze ci pisać, gdy trafiła ci się taka miła pani, to po prostu masz
    szczęście.
    Nam się trafiła taka, która spytała: - "To jak? Spółka cywilna, czy
    dopisujemy do męża? " Na co my:-" ????".
    A pani: - "No ze spółką to kłopot, umowę trzeba zawierać, to dopiszemy do
    męża?".
    My:- "No to dopiszemy."
    Gdybym miała jakieś mgliste pojęcie o prawie gospodarczym, podatkach tudzież
    paru innych okolicznych tematach to pewnie zrobiłabym inaczej. Niestety,
    teraz pozostała nam gimnastyka, jak to wszystko chronologicznie ułożyć, aby
    nie uchybić terminom, wszystkich na czas o wszystkim zawiadomić, spowodować
    "zerowe" remanenty likwidacyjne i 1 stycznia obudzić się z bólem głowy
    spowodowanym jedynie szaleństwami sylwestrowej nocy, a nie główkowaniem nad
    przekształceniem formy d.g.
    Jestem po rozmowach w US i UM i już chyba z grubsza wiem co mam po kolei
    robić. Trzymajcie kciuki!
    Pozdrawiam, Graszka.

  • 10. Data: 2004-12-04 09:16:10
    Od: "Faust" <f...@o...pl>

    > ...ciekawe co na takie dictum wszyscy ci wieszczyciele że S.C. "nie ma
    > bo skasowali" tudzież "zostaną skasowane bo w Unii [jakoby :>] nie ma"
    > :)

    Niestety od kilku lat różni "specjaliści" , włącznie z ministrami i
    premierami wmawiali narodowi, że w unii to psy ch... wodę piją, aż dziw
    bierze jaka jest wyobraźnia urzędasów kiedy chcą po cichu załatwić jakiś
    swój interesik. Ja się tam nigdy nie przejmowałem to i teraz nie będę.

    PS. Może interesuje was statystyka Polski na gruncie Unijnym:
    W Trybunale Sprawiedliwości w roku 2003 - 236 spraw przeciw Polsce -
    wszystkie przegrane
    w roku 2004 już 426 spraw przeciw Polsce - wszystkie przegrane - łączna suma
    odszkodowań (oczywiście z naszych podatków 71,2 mln EURO)
    A w komisji europejskiej od maja wpłynęło ponad 3000 skarg na polską ustawę
    VAT z tytułu jej niezgodności z 6 Dyrektywą.
    Ale zdaniem naszych "speców" to my jesteśmy OK a unia jest be.
    Każdy wariat twierdzi, że jest normalny a reszta świata to idioci.
    z poważaniem