    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Należności - problem
    Date: Wed, 25 Jul 2007 19:36:44 +0200

    On Wed, 25 Jul 2007, Michal Z. wrote:

    > Witam,
    >
    > Dostałem ostatnio list z firmy detektywistycznej, w której dowiaduje się, że
    > miałem dług wobec firmy Tele 2, wynikający z niezapłaconego rachunku, na
    > kwotę około 240 zł.

    1. Opisz szczegóły. W szczególnoci za co - bo "jakieś smieszne koszty
    za rozwiązanie umowy telefonicznie" to nie jest ŻADNA informacja
    2. Przejrzyj archiwa .prawo (a nie .prawo.podatki!), to nie jest właściwa
    grupa, a na "właściwej" znajdziesz dziesiątku opisów takich "postępowań".

    Dodam jeszcze rzecz, która powinna być na początku, więc stosownie
    zanumeruję:
    +++ KC +++
    Art. 511
    Jeżeli wierzytelnoœć jest stwierdzona pismem, przelew tej wierzytelnoœci
    powinien być również pismem stwierdzony.
    Art. 512
    Dopóki zbywca nie zawiadomił dłużnika o przelewie, spełnienie œwiadczenia
    do ršk poprzedniego wierzyciela ma skutek względem nabywcy, [...]
    ---

    Krótko mówiąc: to TELE 2 musi *SKUTECZNIE* (w praktyce: listem
    poleconym) powiadomić że sprzedało dług trzeciej osobie, oczywiście
    *podpisane* pismo od TELE 2 może wysłać nabywca długu - zrobił to?
    Dopóki tego nie zrobi, to przecież każdy z grupowiczów może
    przyjść do Ciebie i powiedzieć, że w imieniu TELE 2 chce
    dostać od Ciebie jakieś pieniądze, czyż nie?

    NA OGÓŁ jest tak, że różniste "firmy windykacyjne" nabywają długi
    których świadomy dłużnik (a często "dłużnik", tj. nie zobowiazany do
    faktycznego długu) nie zapłaci, ale liczą na strach/naiwność/brak
    świadomości prawnej.
    To ostatnie sprowadza się do wydębienia od dłużnika *uznania długu*:
    oświadczenia (np. w rozmowie telefonicznej, którą nagrywają) w której
    ów dłużnik przynaje że *ma* dług.
    Właśnie to zrobiłeś ;) (acz anonimowo).

    A przecież wcale nie jest oczywiste, czy oni *rzeczywiście* mieli
    prawo naliczyć np. karę umowną.
    Tyle, że MY tego nie wiemy, bo MY *Twojej* umowy nie mamy w ręku!
    Raz widziałem umowę z taką firmą (osoby której "wcisnął" ją akwizytor),
    przeczytałem, skomentowałem co o tym sądzę :>, owa osoba ją rozwiązała
    (pamiętam że trzeba było pismo słać "do centrali"!).
    I przyznam, że właśnie dlatego komentowałem :>, że zapisy rzeczywiście
    były zabójcze.
    Np. - opłata za miesięczny abonament: 1 zł.
    Opłata za rozmowy: na podstawie faktury.
    Kara umowna za nieopłacenie wymagalnych należności w terminie: 50 zł.

    Wniosek: jak faktura "nie dojdzie" to trzeba było wg tej umowy
    zapłacić 1 zł, bo inaczej groziła kara umowna!

    Wcale się nie zdziwię, jak wyjdzie ze były jakieś drastyczne zapisy
    dotyczące rozwiązania umowy, a prawdą jest iż KC stanowi że zmiana
    i rozwiązanie umowy mają być w takiej formie w jakiej została
    zawarta.

    > Jednak po lekturze dowiedziałem się, że jest to "Decyzja o rozpoczęciu
    > działań detektywistycznych".

    ...i to sugeruje, że coś w owych "działaniach" jest nie tak.
    Jakby mieli czarno na białym należny dług, to posłaliby:
    - pozew (ale nie "powiadomienie że założą sprawę", tylko takie cóś
    co figuruje w sądzie ;))
    - komornika :>

    > Proszę o poważną poradę, co mam z tym zrobić? Jak sprawa wygląda prawnie

    Pytaj prawników - doradztwo prawne jest w Polsce zastrzeżone i PORAD
    może udzielać tylko adwokat.

    Weź to pod uwagę jak zadajesz pytania.
    I nie zdziw się, że prawnik to będzie chciał pieniędzy, też chce żyć ;)

    > Ustalenia Biura Detektywistycznego na temat stanu majątkowego dłużnika
    > zostaną przekazane zleceniodawcy działań, który po wszczęciu egzekucji
    > (prowadzonej na podstawie sądowego tytułu wykonawczego) może doręczyć je
    > właściwemu terytorialnie komornikowi sądowemu.

    Znaczy że jak na razie to straszą sądem.
    Ja tam bym umowę jeszcze ze trzy razy przeczytał - tę *zawartą*.

    pzdr, Gotfryd