  • 1. Data: 2003-04-03 15:31:21
    Temat: Nieodpłatne użytkowanie
    Od: "ANIOŁ" <a...@w...pl>

    Ponieważ od miesiaca nikt mi nie odpowiedział, ponawiam pytanie:

    Oto fragment artykułu z gazety "Twój Biznes" Nr9 25.02.2003r

    ..z kolei biorący nieruchomość do używania także - w rozumieniu przepisów
    Dodatko-
    wych ma przychód. Stanowi go nieodpłatne świadczenie w wysokości czynszu,
    jaki przy
    sługiwalby w razie zawarcia umowy najmu albo dzierżawy. Urząd skarbowy
    bierze pod
    uwagę czynsz najmu za podobne lokale w najbliższej okolicy i w ten sposób
    ustala równowar-
    tość czynszu, jaki musiałby zapłacić przedsiębiorca, który zawiera umowę
    najmu tego lokalu.
    Przedsiębiorca, który jednak zdecydował się korzystać z użyczonego lokalu,
    powinien
    równowartość czynszu, jaki musiałby zapłacić, zawierając umowę najmu,
    wykazać w de-
    klaracjach na zaliczki oraz w rocznym zeznaniu podatkowym. Zanim wykaże tę
    kwotę,
    powinien ustalić, jaki czynsz za podobny lokal płacą przedsiębiorcy w tej
    okolicy, bądź też
    sam powinien skalkulować hipotetyczny czynsz...

    Natomiast argumentem, w sporze z urzędem skarbowym nie może być
    stwierdzenie, że faktycznie nie ponosisz żadnych kosztów z tytułu czynszu.

    ------------
    Moje pytanie dotyczy nieco podobnej sytuacji, ale związanej z nieodpłatnym
    użyczeniem oprogramowania.
    Pewna firma chce mojej firmie nieodpłatnie użyczyć oprogramowanie
    komercyjne, którego jest producentem.
    Program mam być zainstalowany na komputerach, które ja udostępniam moim
    klientom (odpłatnie).
    Akcja ma na celu promowanie tego oprogramowania.
    Normalnie firma sprzedaje ten program w cenie ok 400zł.

    Jakie konsekwencje fiskalne i obowiązki rodzi taki układ po stronie
    użyczającego i po stronie
    biorącego w nieodpłatne użytkowanie ?

    Pozdrawiam !
    ANIOŁ
    a...@w...pl

  • 2. Data: 2003-04-04 14:28:56
    Temat: Re: Nieodpłatne użytkowanie
    Od: "Agata" <s...@o...pl>

> [...]
    > Normalnie firma sprzedaje ten program w cenie ok 400zł.
    >
    > Jakie konsekwencje fiskalne i obowiązki rodzi taki układ po stronie

    Moge Ci powiedzieć na przykładzie samochodu (użyczonego). Ten, który użycza
    nie ponosi z tego tytułu żadnych konsekwencji natomiast użyczający (podobnie
    jak w przytoczonym przykładzie o nieruchomości) ustala sobie "teoretyczny
    czynsz", który stanowi jego przychód.
    Ustal sobie jakąś kwotę z uwagi na niewielką wartość programu - niewysoką i
    wpisuj do pozostałych przychodów co miesiąc.
    Agata

  • 3. Data: 2003-04-04 22:42:32
    Od: "ANIOŁ" <a...@w...pl>

> [...]
    > Ustal sobie jakąś kwotę z uwagi na niewielką wartość programu - niewysoką
    > wpisuj do pozostałych przychodów co miesiąc.

    Dziękuję Agatko za odpowiedź.
    Nie wiem czy ty coś pokręciłaś czy ja się pogubiłem.
    Ustalmy nazewnictwo.

    Firma X = użyczający (nieodpłatnie)
    Ja = biorący w użyczenie

    Więc tak - Firma X ustala sobie szacunkowy "czynsz" i wpisuje jako przychód
    (zapłaci podatek) pomimo, że użucza mi za darmo.
    Ja - używam programu za darmo i się cieszę.

    Czy dobrze rozumuję.

    ANIOŁ

  • 4. Data: 2003-04-05 06:39:40
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Użytkownik Agata napisał:

> [...]
    > jak w przytoczonym przykładzie o nieruchomości) ustala sobie "teoretyczny
    Wrr... masło maślane, jak mozna tak pleśc, przecież:
    ten który użycza = *użyczający*
    ten któremy zostało użyczone = *korzystający*.

    Agatko, jak ty sie z ludzmi komunikujesz na co dzień?

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl

  • 5. Data: 2003-04-05 18:06:49
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 5 Apr 2003, ANIOŁ wrote:
    [...]
> [...]
    [...]
    >+ Dziękuję Agatko za odpowiedź.
    >+ Nie wiem czy ty coś pokręciłaś czy ja się pogubiłem.

    Maddy już wystawiła notę korekcyjną, przeczytaj !

> [...]
    >+ (zapłaci podatek) pomimo, że użucza mi za darmo.
    >+ Ja - używam programu za darmo i się cieszę.

    Na odwrót ! (IMO)
    Nie wnikam w kwestię VAT, o ile wejdzie w rachubę :]

    pzdr, Gotfryd

  • 6. Data: 2003-04-06 10:53:07
    Od: "Agata" <s...@o...pl>

    "teoretyczny
    Oj pokręciłam (nie w złej wierze)

    > Wrr... masło maślane, jak mozna tak pleśc, przecież:
    > ten który użycza = *użyczający*
    > ten któremy zostało użyczone = *korzystający*.
    >
    > Agatko, jak ty sie z ludzmi komunikujesz na co dzień?
    Daję sobie radę, natomiast zastanawiam się z iloma osobami Ty się
    komunikujesz komentując z reguły tak złośliwie! Ludzie się mylą (Ty też -
    sama Cię kiedyś poprawiłam), trochę wiecej zrozumienia a mnie uszczypliwości
    Agata

  • 7. Data: 2003-04-06 20:54:49
    Od: "Wiewióra" <l...@p...onet.pl>

    Użytkownik "ANIOŁ" <a...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > Normalnie firma sprzedaje ten program w cenie ok 400zł.
    >
    > Jakie konsekwencje fiskalne i obowiązki rodzi taki układ po stronie

    Czy taka sytuacja nie powoduje przychodu po obu stronach?
    Firma, która dała ci program powinna wpisać jego oszacowaną wartość w
    przychód
    Ale ty też masz przychód - bo nie poniosłeś kosztu tego programu czyli jego
    wartość zyskałeś.
    Tak wywnioskowałam z orzecznictw, które gdzieś tam czytała.
    Jeśli się mylę-poprawcie.

    Pozdrawiam

    Wiewióra

  • 8. Data: 2003-04-24 21:19:55
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 6 Apr 2003, Wiewióra wrote:

> [...]
    >+
    >+ Czy taka sytuacja nie powoduje przychodu po obu stronach?

    IMHO nie.

    >+ Firma, która dała ci program powinna wpisać jego oszacowaną wartość
    >+ w przychód

    IMO nie ma podstaw. Firma "dająca" nie ma przychodu, chyba żeby chcieć
    tak kompensować "brak kosztów". To znaczy uznać, że koszty poniesione
    na ów program nie są kosztami uzyskania przychodów (ano, nie są).
    Natomiast *być może* wystąpi komplikacja z VAT: nie mam czasu
    rozważać na kim leży obowiązek odprowadzenia VAT, być może
    na darującym.

    >+ Ale ty też masz przychód - bo nie poniosłeś kosztu tego programu czyli jego
    >+ wartość zyskałeś.

    A to zdecydowanie...

    >+ Tak wywnioskowałam z orzecznictw, które gdzieś tam czytała.

    Jakby jakiś link... ;) to rzuć :)

    pzdr, Gotfryd