  • 1. Data: 2003-04-03 12:52:45
    Temat: Zgłoszenie działalności gosp. a ZUS i skł. na ub. zdr.
    Od: "Wall" <w...@i...pl>

    Witam wszystkich -wiem ze troche NTG ale za bardzo nie wiem gdzie uderzac, a
    w sumie czytam tylko te grupe.

    Mam taki problem:
    -czy zgloszenie dzialalnosci gospodarczej pociaga za soba od razu placenie
    ZUS i skladek na ubezpieczenie zdrowotne pomimo, ze nie osiaga sie w ciagu
    np. najblizszych 3 miesiecy zadnych przychodow?

    -chce np. uzyskac REGON i NIP zeby Ubezpieczyciel podpisal ze mna umowe
    agencyjna na posredniczenie w zawieraniu umow. Problem w tym ze nie mam
    pojecia kiedy bede mial pierwsze przychody -moze byc to nawet za 2
    miesiace -czy w zwiazku z tym:
    -zgloszenie w ewidencji dzialalnosci zeby uzyskac ten numer REGON oraz w
    urzedzie skarbowym zeby uzyskac NIP pociaga za soba koniecznosc zgloszenia
    dzialalnosci do ZUS?
    -jezeli tak czy mozna w ZUS-e zglosic ze ma sie nr REGON i NIP a odprowadzac
    skladki bedzie sie dopiero jak pojawia sie pierwsze rachunki
    -czy moze mi ktos podac strone (np. FAQ) lub przepisy, ktore to reguluja?

    Z gory dziekuje
    POzdrawiam
    Wall

  • 2. Data: 2003-04-03 21:19:10
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 3 Apr 2003, Wall wrote:

    >+ Witam wszystkich -wiem ze troche NTG

    TG, TG - IMHO :)
    [...]
> [...]
    >+ ZUS i skladek na ubezpieczenie zdrowotne pomimo, ze nie osiaga sie w ciagu
    >+ np. najblizszych 3 miesiecy zadnych przychodow?

    "zgłoszenie" na pewno nie :]
    Od zgłoszenie w UM/UG upłynie nieco czasu, nim zostaniesz zarejestrowany.
    Natomiast w "zgłoszeniu" podajesz termin planowanego rozpoczęcia
    działalności - i tu zaczyna się kołomyja, bo są dwie opinie od kiedy
    należy płacić ZUS, do tego z odmianą:
    1. Od terminu podanego w deklaracji
    2. Od faktycznego rozpoczęcia DG, którym jest:
    2a: dowolna operacja gospodarcza, przy czym "można się umówić" że
    chodzi o dowolną dającą się udowodnić operację
    2b. uzyskanie pierwszego przychodu.

    Ja twardo stoję za 2a :), mało - zastosowałem we własnej DG :)
    Zresztą - większość głosów (wliczając doradców - a ja pytałem
    równiez doradcy w biurze) pada za 2a lub 2b :), tylko Artur Golański
    (prawnik zdaje się, na *.prawo) jest innego zdania - i jeszcze ktoś
    (tam, nie na *.podatki - ale ten drugi to chyba już nie prawnik) go
    popierał.

> [...]
    >+ urzedzie skarbowym zeby uzyskac NIP pociaga za soba koniecznosc zgloszenia

    Jak na mój gust - nie.
    Najbezpieczniej byłoby, jakbyś mógł określić z góry "z zapasem" (np.
    3-miesięcznym) termin rozpoczęcia; po uzyskaniu wpisu z UM/UG możesz
    wystąpić o REGON, pomimo że nie masz prawa prowadzenia jeszcze
    działalności; IMO - oznacza to że również nie możesz np. dokonywać
    zakupów.
    Jeśli jesteś skłonnny ("każdy odpowiada za siebie" :)) uznać że
    "2a" jest zgodne z przepisami - to po prostu zgłaszasz *faktyczne
    rozpoczęcie* w US i ZUS stosownie później; mnie ZUS wysłał upomnienie,
    że się nie rejestruję :) więc z tym się licz (wystarczyło że
    wyjaśniłem telefonicznie iż jeszcze leżę do góry brzuchem :))).

    NIP już masz, nie ma sprawy :), to jest "włąściwy" NIP :)
    Z US dostaniesz tylko "potwierdzenie" (że to twój NIP :)).

    Natomiast ... zauważ, że stanowisko "2a" (m.in. moje) oznacza
    że zawarcie umowy jest prowadzeniem DG... :>

    >+ -jezeli tak czy mozna w ZUS-e zglosic ze ma sie nr REGON i NIP a odprowadzac
    >+ skladki bedzie sie dopiero jak pojawia sie pierwsze rachunki

    Ich interesuje czy "prowadzisz DG". A podając różne terminy
    "rozpoczęcia prowadzenia" wystawiasz się na strzał jednej lub drugiej
    stronie (US/ZUS), ja bym nie polecał :]
    Jakbyś nie wiedział - do obowiązków przedsiębiorcy należy
    terminowe płacenie wszystkiego co można sobie wyobrazić
    (podatki, płace, ZUS,...) a przychody to jego prywatne zmartwienie :>

    >+ -czy moze mi ktos podac strone (np. FAQ) lub przepisy, ktore to reguluja?

    A możesz pogooglować ??
    np. tak:
    http://groups.google.com/groups?as_q=rozpocz%EAcie+d
    zia%B3alno%B6ci&num=100&as_scoring=r&hl=pl&inlang=pl
    &ie=ISO-8859-2&btnG=Szukaj+z+Google&as_epq=&as_oq=&a
    s_eq=&as_ugroup=*.podatki&as_usubject=&as_uauthors=&
    as_umsgid=&lr=&as_qdr=&as_drrb=b&as_miny=2000&as_min
    m=5&as_mind=12&as_maxy=2003&as_maxm=4&as_maxd=3

    :)
    (a później hasło "pierwszy rachunek", "pierwsze rachunki" itp).
    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2003-04-04 04:59:02
    Od: "Janusz" <j...@a...net.pl.nospam.pl>

    "Gotfryd Smolik news" <s...@s...com.pl> wrote
> [...]
    > 2a: dowolna operacja gospodarcza, przy czym "można się umówić" że
    > chodzi o dowolną dającą się udowodnić operację

    Niestetey w moim przypaku, jak sie pytalem bardzo milych pan w ZUS, to
    wyraznie optowaly z pozycja 1.

    Pozdrawiam,
    Janusz

  • 4. Data: 2003-04-04 05:52:26