    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: "ODPRAWA" a ZUS?
    Date: Mon, 25 Feb 2008 10:29:23 +0100

    On Sun, 24 Feb 2008, Liwiusz wrote:

> [...]
    [...]
    > Kiedy ja zawierałem z pracodawcą ugodę sądową, to nie pobrano ani
    > dochodowego, ani żadnych ubezpieczeń społecznych.
    >
    > Teraz poszukajmy trochę w przepisach:
    > Wynagrodzenie wypłacone na podstawie tej ugody nie jest wynagrodzeniem za
    > czas pracy. Jest to tylko odszkodowanie,

    Zauważ, że pytający ani razu tak nie określił zawartej ugody.
    Pytanie: czy jest możliwe zawarcie ugody dotyczącej należnej zapłaty
    za pracę?
    Albo inaczej: "a dlaczego nie"?
    :)

    > które pracodawca zobowiązał się
    > wypłacić w związku z niepoprawnym rozwiązaniem umowy.
    >
    > Czy podlega to podatkowi dochodowemu? IMHO nie.
    > Art. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
    > 1. Wolne od podatku dochodowego są:
    > [...]
    > 3b) inne odszkodowania otrzymane na podstawie wyroku lub ugody sądowej do
    > wysokości określonej w tym wyroku lub ugodzie, z wyjątkiem odszkodowań:
    > [i tutaj wymienione, ale żadne nie pasuje do omawianej sytuacji].
    [ZUS]
    > Szukamy więc co to jest przychód:
    >
    > przychód przychody w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób
    > fizycznych z tytułu: zatrudnienia w ramach stosunku pracy,

    No i do ustalenia mamy, czy strony przed sądem uznały że to "przychód
    w ramach stosunku" (czyli pracodawca zgodził się, że pracownik miał
    zawartą umowę, lecz zwolnił pracownika ze świadczenia z pracy i wypłaci
    mu zaległe należne wynagrodzenie) czy odszkodowanie.

    Może ktoś powiedzieć, że teza iż "pracownik pracował mimo że nie
    pracował" wygląda niepoważnie, ale IMO wszystko jest lege artis:
    zwolnienie z obowiązku świadczenia pracy jest stosowane (jest, prawda?)
    a to, że jak pracownik dostanie pensję z opóźnieniem pół roku (bo
    coś tam, niezgodnie z przepisami) to nie przestanie ona być pensją
    (i ZUS się należy) też wszyscy akceptują, prawda?
    IMHO - zależy co podpisali przed sądem!

    pzdr, Gotfryd