  • 1. Data: 2002-01-16 20:12:01
    Temat: Obligatoryjne odsetki dla malych firm?
    Od: maup <k...@m...in.tarnow.pl>

    Witam

    Czy ktoś z Was słyszał coś o projekcie obligatoryjnego naliczania
    odsetek karnych za przeterminowane płatności w stosunku do firm
    zatrudniających < ileś tam osób????

    --
    = Pozdrawiam ================================ MauP ==
    = Piotr M. Kumor === GG 1676929 === ph.+48602796599 =

  • 2. Data: 2002-01-16 20:51:58
    Temat: Re: Obligatoryjne odsetki dla malych firm?
    Od: "asandra" <a...@a...net.pl>

    > Czy ktoś z Was słyszał coś o projekcie obligatoryjnego naliczania
    > odsetek karnych za przeterminowane płatności w stosunku do firm
    > zatrudniających < ileś tam osób????
    Witam
    Ustawa z dn 6 wrzesnia 2001 o terminach zaplaty w obrocie gospodarczym.
    http://www.rp.pl/prawo/doc/ter1130.html

    Ustawa ta ma chronic malego przedsiebiorce przed narzucaniem dlugich
    terminow platnosci. W naszym przypadku o maly wlos doprowadzilaby do
    zerwania umow z 'duzym przedsiebiorca', z ktorym mamy dluzsze terminy
    platnosci niz 30 dni. Duzy przedsiebiorca nie chcac byc obligatorynie
    zobowiazany do placenia odsetek moze chciec zawierac umowy tylko z duzymi
    przedsiebiorcami.
    Pozdrawiam
    asandra

  • 3. Data: 2002-01-17 08:40:16
    Od: "Pikorska Wiola" <p...@n...polexpo.com.pl>

    asandra napisał(a) w wiadomości: <3...@n...vogel.pl>...
> [...]
    >asandra
    >
    >W świetle przepisów mały przedsiębiorca to taki który w poprzednim roku :
    - zatrudniał średniorocznie mniej niż 50 pracowników oraz
    - osiągnął przychód ze sprzedaży nie przekraczający 7 milionów EURO lub suma
    bilansowa na koniec roku nie przekroczyła 5 mln.EURO .Są jeszcze dodatkowe
    warunki dotyczace udziałów.
    Jolka

  • 4. Data: 2002-01-17 09:05:42
    Od: "JerryU" <j...@p...com.pl>

    Ustawa w założeniu ma chronić małe firmy przed wykorzystywaniem ich przez
    kontrahentów. Skutek jest dokładnie odwrotny.
    Kombinujemy właśnie razem z właścicielami kilku małych firm, z którymi mam
    umowy z terminami 45 do 60 dni płatności jak obejść ten głupi przepis. Jeśli
    się nie da to np. na usługi transportowe będę musiał rozwiązać umowy z
    "małymi" i zawrzeć z "dużymi", które nie muszą naliczać odsetek
    obowiązkowo.

    Pozdr. dla "małych" i ich obrońców
    JerryU

  • 5. Data: 2002-01-17 09:44:16
    Od: "Pikorska Wiola" <p...@n...polexpo.com.pl>

    JerryU napisał(a) w wiadomości: ...
> [...]
    >
    >Pozdr. dla "małych" i ich obrońców
    >JerryU
    >

    >Czy ja dobrze rozumię że ty jesteś małym przedsiębiorcą i musisz
    zrezygnować ze wspólpracy z innym małym przedsiębiorcą bo obawiasz się
    naliczeń karnych odstek.Jesili tak jest to wydaje mi się ustawa dotyczy
    tylko współpracy małego z dużym a współpracy małych z małymi
    Jolka

  • 6. Data: 2002-01-17 09:48:40
    Od: "Pikorska Wiola" <p...@n...polexpo.com.pl>

> [...]
    >Jolka
    >
    >Przepraszam za istotny błąd w poprzedniej informacji.W ostatnim zdaniu
    winno być " a nie współpracy małych z małymi "
    Jolka

  • 7. Data: 2002-01-17 10:55:53
    Od: "JerryU" <j...@p...com.pl>

    Jestem "dużym" w rozumieniu ustawy i współpracuję z "małymi" którzy nie
    wiedzą jak zjeść tą żabę. Nie chcą mi liczyć odsetek bo wolą mieć płacone
    później i nadal ze mną współpracować. Mnie interesuje wyłącznie termin
    płatności dłuższy niż 30 dni, i dlatego znajdę na miejsce "małych" ,
    "dużego" na tych samych warunkach umownych, którego ustawa nie obliguje do
    liczenia mi odsetek. Pytanie retoryczne - kto na tym skorzystał ? "Mały"
    czy "duży" ?

    Pozdr. JerryU

  • 8. Data: 2002-01-17 11:22:40
    Od: "Katarzyna Mikołajczyk" <K...@c...pl>

    Użytkownik "asandra" <a...@a...net.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > platnosci niz 30 dni. Duzy przedsiebiorca nie chcac byc obligatorynie
    > zobowiazany do placenia odsetek moze chciec zawierac umowy tylko z duzymi

    z ww. ustawy:
    Art. 2. 1. Jeżeli strony w umowie przewidziały termin zapłaty dłuższy niż 30
    dni, wierzyciel może żądać odsetek ustawowych, za okres począwszy od 31 dnia
    po spełnieniu swego świadczenia niepieniężnego i doręczeniu dłużnikowi
    faktury lub rachunku - do dnia zapłaty, ale nie dłuższy niż do dnia
    wymagalności świadczenia pieniężnego.
    2. Nie można przez czynność prawną wyłączyć lub ograniczyć roszczenia, o
    którym mowa w ust. 1.

    Jeżeli w ustawie jest, że wierzyciel może żądać to chyba nie znaczy, że jest
    to obligatoryjne. Czy czegoś nie doczytałam? Proszę o pomoc.
    Kasia

  • 9. Data: 2002-01-17 11:46:55
    Od: "asandra" <a...@a...net.pl>

> [...]
    > liczenia mi odsetek. Pytanie retoryczne - kto na tym skorzystał ? "Mały"
    Ustawa nie obliguje "malego" do naliczania odsetek, pozostawia to jego woli.
    Art2.1 mowi, ze wierzyciel moze zadac odsetek.
    W zasadzie nie potrzeba szukac niczego zeby to obejsc. Duzy powiedzial, ze
    jak mu nalicze odsetki to zaplaci, ale nasza wspolpraca sie skonczy. I
    wszyscy sa zadowoleni.
    asandra

  • 10. Data: 2002-01-17 22:37:17
    Od: a...@p...onet.pl (Arjos)

    Dn 17 sty 2002, przeczytalem na grupie pl.soc.prawo.podatki:

> [...]
    >liczenia mi odsetek. Pytanie retoryczne - kto na tym skorzystał ? "Mały"

    Ustawa nie obliguje, ona daje mozliwosc...
    Pozostaje "gentelmens agreement" o nie naliczaniu odsetek.

    --
    Na poczatku byl chaos,
    a potem entropia wciaz rosla...