    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Odejście małżonka ze spółki cywilnej
    Date: Wed, 4 Jun 2008 23:29:37 +0200

    On Wed, 4 Jun 2008, Jacek Osiecki wrote:

    > To może lepiej będzie jeśli osoba która miała pozostająć w spółce zgłosi w UM
    > prowadzenie działalności pod nową nazwą, sprzeda cały majątek spółki tej
    > nowej firmie

    ...właśnie tu jest drobny zgryz :[
    Z p. widzenia VAT można mówić o "sprzedaży" (bo SC jest odrębnym
    podatnikiem), acz IMO raczej o "czynności zrównanej ze sprzedażą".
    Z p. widzenia cywilnoprawnego przecież sprzedaż to nie będzie,
    z p. widzenia podatku dochodowego - również!
    Nie ma chyba dobrego opisu w postaci jasnej interpretacji (znaczy
    nie wzbudzającej wątpliwości, bo wystawienie f-ry sprzedaży
    takie wątpliwosci wzbudza) jak toto ugryźć :(

    Jedno, to próba uznania że VAT od przekazywanego majątku nie stanowi
    VAT należnego (ani naliczonego) w rozumieniu art. 7.2 z tego
    powodu, że nie jest spelnione kryterium "przekazania na cele inne niż
    zwišzane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem"
    Ale tu można się czepiać - właśnie tego, że SC jest odrębnym
    podatnikiem VAT :(
    Wersja druga: mamy do czynienia z zastosowaniem art.6
    (cięcie celowE):
    +++
    Art. 6
    Przepisów ustawy nie stosuje się do:

    1) transakcji zbycia przedsiębiorstwa
    lub
    zakładu (oddziału) samodzielnie sporzšdzajšcego bilans;
    ---

    O ile wiem, taki przypadek stosuje się np. w przypadku kiedy DG zostaje
    przejęte przez spadkobierców.
    Dlaczego przekazanie z majątku małżonków zarządzanego wspólnie do
    majątku małżonków (to jest ten sam majątek!) ale zarządzanego
    odrębnie miałoby być traktowane inaczej?

    > i poinformuje klientów że pozostałe zobowiązania przejmuje
    > Nowa Firma Irena Iksińska?

    Tak dobrze nie ma.
    Klienci muszą się zgodzić :)
    Mają pełne prawo odstąpić od umowy - art.519 par.2

    pzdr, Gotfryd