  • 1. Data: 2007-08-27 21:23:42
    Temat: Opłaty szkoleniowe (?) i egzaminacyjne za granicą a import usług ?
    Od: Wojciech Ściesiński <w...@N...net>

    Witam,
    sytuacja jest następująca.

    Jestem trenerem technologii Microsoft (MCT) by jednak nim zostać musiałem
    1) zaliczyć szereg egzaminów z produktów/technologii firmy
    2) wnieść tzw. opłatę trenerską.

    Opłaty z punktu 1 wnosi się (w USD) kartą kredytową na rzecz firmy
    obsługującej egzaminy (PearsonVUE lub Prometric) a następnie udaje do
    tzw. centrum egzaminacyjnego w Polsce i zdaje egzamin. Samo centrum
    egzaminacyjne nie wystawia żadnych faktur. Jako dowód opłaty pozostaje
    więc wyciąg z obciążenia karty i potwierdzenie, które można wydrukować z
    internetu.

    Opłatę z punktu 2 wnosi się na rzecz niemieckiej jednostki
    organizacyjnej firmy Microsoft i jest potwierdzona fakturą (papierowy
    oryginał otrzymałem pocztą).

    Wg mnie bezsprzecznie opłaty te są podatkowymi kosztami uzyskania
    przychodu bowiem nie można rozpocząć prowadzenia kursu jeśli nie zaliczy
    się uprzednio egzaminów do których te kursy przygotowują oraz jeśli nie
    jest się MCT.

    Nurtuje mnie jednak inna kwestia. Czy nie jest to przypadkiem jakiś
    import usług od którego należy naliczać a następnie odliczać (?) podatek
    od towarów i usług.

    Co Wy na to ? Z góry dziękuję za wszelkie konstruktywne uwagi.

    Wojciech Ściesiński; w...@N...net

    MIEJSCE NA TWOJĄ REKLAMĘ ;-)

  • 2. Data: 2007-08-27 22:31:26
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 27 Aug 2007, Wojciech Ściesiński wrote:

    > Witam,

    Witam. Nie bić że mało wniosę, a będę się czepiał ;)

    > sytuacja jest następująca.
    >
    > Jestem trenerem

    Wrrr... skąd ta mania "trenowania"?
    IMHO - to się nazywa "instruktor" albo jakoś podobnie :)

> [...]
    > przychodu bowiem nie można rozpocząć prowadzenia kursu jeśli nie zaliczy
    > się uprzednio egzaminów do których te kursy przygotowują oraz jeśli nie

    Pytanie: czy przypadkiem owe opłaty nie mają charakteru *inwestycji*?
    W tym przypadku w wartość niematerialną...
    Układ jest taki:
    - inwestycje nie są kosztem
    - inwestycje jednak podlegają amortyzacji
    - amortyzacja jest kosztem, ale *tylko* przy przychodach z najmu
    i dzierżawy oraz z działalności gospodarczej!

    Coś pokręciłem, czy piszesz o DG?

    > Nurtuje mnie jednak inna kwestia. Czy nie jest to przypadkiem jakiś
    > import usług od którego należy naliczać a następnie odliczać (?) podatek
    > od towarów i usług.

    Pierwsze pytanie które się nasuwa: gdzie jest "podatkowe miejsce
    świadczenia usług"? Znaczy tego nabycia certyfikatu.

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2007-08-28 16:38:41
    Od: Wojciech Ściesiński <w...@N...net>

    > Wrrr... skąd ta mania "trenowania"?
    > IMHO - to się nazywa "instruktor" albo jakoś podobnie :)

    Stąd, że program (a właściwie kwalifikacja) nazywa się Microsoft
    Certified Trainer.

    > Pytanie: czy przypadkiem owe opłaty nie mają charakteru *inwestycji*?
    > W tym przypadku w wartość niematerialną...

    > Coś pokręciłem, czy piszesz o DG?

    Tak, prowadzę działalność gospodarczą.

    Czy nie jest wymagany minimum roczny okres użytkowania ? Jeśli tak to
    opłata jest za roczny udział w programie trenerskim.

    > Pierwsze pytanie które się nasuwa: gdzie jest "podatkowe miejsce
    > świadczenia usług"? Znaczy tego nabycia certyfikatu.

    A gdyby było w Niemczech to coś zmienia ?

    Wojciech Ściesiński; w...@N...net

    MIEJSCE NA TWOJĄ REKLAMĘ ;-)

  • 4. Data: 2007-08-28 19:27:19
    Od: Jacek_P <P...@c...edu.pl>

    Wojciech Ściesiński <w...@n...net> napisal:
    > Stąd, że program (a właściwie kwalifikacja) nazywa się Microsoft
    > Certified Trainer.

    Tylko, widzisz, doslowne tlumaczenia rzadko sa dobre,
    tak samo jak naiwne algorytmy.

    Trainer to instruktor, trener zas to coach.
    --
    Pozdrawiam,

    Jacek

  • 5. Data: 2007-08-28 20:25:08
    Od: "Kriss" <k...@p...onet.pl>

> [...]
    > egzaminacyjne nie wystawia żadnych faktur. Jako dowód opłaty pozostaje
    > więc wyciąg z obciążenia karty i potwierdzenie, które można wydrukować z
    Zwróć się do USA firmy o fakturę lub rachunek lub cokolwiek.
    > Opłatę z punktu 2 wnosi się na rzecz niemieckiej jednostki
    > organizacyjnej firmy Microsoft i jest potwierdzona fakturą (papierowy
    > oryginał otrzymałem pocztą).
    Masz na tej fakturze jakieś dane ? Jest na niej VAT niemiecki , jest na niej
    twój nr NIP UE , są na niej jakieś adnotacje ?
> [...]
    > od towarów i usług.
    >
    > Co Wy na to ? Z góry dziękuję za wszelkie konstruktywne uwagi.

    Import usług raczej nie - wewnątrz unijne nabycie usług - może ? Ale to się
    wyjaśni jak odpowiesz na wcześniejsze pytania.
    Pzdr- Kriss

  • 6. Data: 2007-08-29 17:57:14
    Od: Wojciech Ściesiński <w...@N...net>

    > Masz na tej fakturze jakieś dane ? Jest na niej VAT niemiecki , jest na niej
    > twój nr NIP UE , są na niej jakieś adnotacje ?

    Tak, mam podane wszystkie dane - sprzedawcy i kupującego - typowa
    faktura bez naliczonego (wyodrębnionego) podatku VAT.

    Pod moim NIPem - został poprzedzony "PL" (automat ?) jest dopisek
    "reverse charge applies" ale jak go interpretować to nie wiem.

  • 7. Data: 2007-08-29 18:19:33
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 29-08-2007 o 19:57:14 Wojciech Ściesiński
    <w...@N...net> napisał(a):

> [...]
    >
    > Pod moim NIPem - został poprzedzony "PL" (automat ?) jest dopisek
    > "reverse charge applies" ale jak go interpretować to nie wiem.

    Chyba tak jak nasze "podatek odprowadzi nabywca"

    Paradoksalnie pojęcie "import usług" zawiera w sobie wewnątrzwspólnotowe
    nabycie usług,
    które z kolei nie istnieje samodzielnie :)

  • 8. Data: 2007-08-29 18:29:53
    Od: Wojciech Ściesiński <w...@N...net>

    Pewnego dnia osoba, która przedstawiła się jako t...@o...pl napisała:

    > Chyba tak jak nasze "podatek odprowadzi nabywca"

    To co mam z tym zrobić ?

    --
    Wojciech Ściesiński; w...@N...net

    MIEJSCE NA TWOJĄ REKLAMĘ ;-)

  • 9. Data: 2007-08-29 18:31:45
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 29-08-2007 o 20:29:53 Wojciech Ściesiński
    <w...@N...net> napisał(a):

    > To co mam z tym zrobić ?

    Jeśli to sa usługi niematerialne odpodatkowane w kraju nabywcy(a tak to
    wygląda),
    to musisz wystawić do tego fakturę wewnętrzną oraz naliczyć (i odliczyć
    jeśli chcesz)
    podatek.

  • 10. Data: 2007-08-29 18:46:32
    Od: Wrak Tristana <n...@s...pl>

    W odpowiedzi na pismo z wtorek, 28 sierpnia 2007 00:31
    (autor Gotfryd Smolik news
    publikowane na pl.soc.prawo.podatki,
    wasz znak: <Pine.WNT.4.64.0708280026070.592@athlon64>):

    > Wrrr... skąd ta mania "trenowania"?
    > IMHO - to się nazywa "instruktor" albo jakoś podobnie :)

    W przypadku Microsoftu nie wystarcza instruowanie. Potrzeby jest morderczy
    trening...

    --
    Wrak Tristana
    a...@e...com.pl w...@l...pl