  • 41. Data: 2014-09-24 01:03:07
    Temat: Re: Osoba współpracująca i ZUS
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    W dniu 2014-09-23 o 13:10, Vasco pisze:
    > Miało to być na zasadzie współpracy, aby zaoszczędzić papierologii - łatwiej
    > mi wystawić dodatkową fakturę.
    Tzn. chcesz zrobić coś w rodzaju: Ty masz firmę, Żona ma firmę i się
    fakturami wymieniacie? Zapomnij :->

    Maciek

  • 42. Data: 2014-09-24 10:21:04
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 23 Sep 2014, Pete wrote:

    > To po cholerę Ci potrzebna osoba współpracująca?

    Pewnie po to, żeby nie oberwać sankcjami ZUS i US "w razie udowodnienia".
    W szczególności, jeśli ta osoba występuje "zewnętrznie", to szanse na
    spotkanie z kontrolerem nie są zerowe.

    pzdr, Gotfryd

  • 43. Data: 2014-09-24 10:36:14
    Od: "Vasco" <v...@p...fm>

    Hej,

    > Tzn. chcesz zrobić coś w rodzaju: Ty masz firmę, Żona ma firmę i się
    > fakturami wymieniacie? Zapomnij :->

    Nie! :)

    Ja mam firmę i żona, aby nie zakładać swojej, miała pracować na konto
    mojej - tylko ja bym wystawiał faktury kontrahentom :)

    Żeby wszystko było legalnie chciałem ją dopisać jako osobę współpracującą i
    opłacić składkę zdrowotną (ma normalny etat gdzieś indziej). Napisano mi
    tutaj, że należy opłacać całą składkę ZUS.

    Pozdrawiam,
    Vasco

    ---
    Ta wiadomosc e-mail jest wolna od wirusow i zlosliwego oprogramowania, poniewaz
    ochrona avast! Antivirus jest aktywna.

  • 44. Data: 2014-09-24 11:01:40
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 24 Sep 2014, Maciek wrote:

    > Tzn. chcesz zrobić coś w rodzaju: Ty masz firmę, Żona ma firmę i się
    > fakturami wymieniacie? Zapomnij :->

    Mogłeś dla porządku podrzucić właściwe hasło: "podmioty powiązane",
    z hasłem pomocniczyn "decyzja podatkowa" :D
    Natomiast nie rozumiem wcześniej wspomnianych "potencjalnych problemów
    z dzieleniem środków trwałych", bo dla ST jest jasny przepis
    (na taki przypadek).

    pzdr, Gotfryd

  • 45. Data: 2014-09-24 11:13:11
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 2014-09-24 10:21, Gotfryd Smolik news wrote:
    > Pewnie po to, żeby nie oberwać sankcjami ZUS i US "w razie udowodnienia".
    > W szczególności, jeśli ta osoba występuje "zewnętrznie", to szanse na
    > spotkanie z kontrolerem nie są zerowe.

    Bez przesady. Zwłaszcza przy pracy na etacie nietrudno wykazać, że nie
    są spełnione *wszystkie* przesłanki do zakwalifikowania żony jako osoby
    współpracującej.

    Tak więc IMHO umowa zlecenie "na 5 złotych" w zupełności wystarczy.

    Ale oczywiście każdy bawi się za swoje pieniądze.

    Piotrek

  • 46. Data: 2014-09-24 12:02:41
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 24 Sep 2014, Piotrek wrote:

> [...]
    > współpracującej.
    >
    > Tak więc IMHO umowa zlecenie "na 5 złotych" w zupełności wystarczy.

    Spróbowałem przebić się przez powiązania art.8.11 uoSUS, ale się
    poddałem :(

    > Ale oczywiście każdy bawi się za swoje pieniądze.

    Właśnie mam wątpliwości, czy osoba kwalifikująca się pod "współpracującą"
    może zawrzeć zlecenie ze "źródłem współpracy" :)

    pzdr, Gotfryd

  • 47. Data: 2014-09-24 12:22:30
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 2014-09-24 12:02, Gotfryd Smolik news wrote:
    > Spróbowałem przebić się przez powiązania art.8.11 uoSUS, ale się
    > poddałem :(

    Poszedłem na łatwiznę i posłużyłem się wyrokiem SN, który już wcześniej
    cytowałem.

    Sygn. akt III AUa 51/12

    Click --> <http://tinyurl.com/osoba-wspolpracujaca>

    > Właśnie mam wątpliwości, czy osoba kwalifikująca się pod "współpracującą"
    > może zawrzeć zlecenie ze "źródłem współpracy" :)

    No ale IMHO myk polega na tym, że ażeby się zakwalifikować to trzeba się
    nieco postarać i spełnić *łącznie* kilka warunków. I ZUS został już parę
    razy "przeczołgany" na tę okoliczność.

    A jak się nie kwalifikujesz to nic nie stoi na przeszkodzie, ażeby się
    umawiać na zlecenie, dzieło albo i inną umowę.

    Piotrek

  • 48. Data: 2014-09-24 12:40:15
    Od: Pete <n...@n...com>

    W dniu 2014-09-24 o 12:22, Piotrek pisze:

> [...]
    >
    > A jak się nie kwalifikujesz to nic nie stoi na przeszkodzie, ażeby się
    > umawiać na zlecenie, dzieło albo i inną umowę.

    Z zacytowanego wyroku wynika, że umowa zlecenie nie wyklucza z
    kwalifikacji osoby współpracującej. A dodatkowo z pierwszych postów
    wynika, że prowadzący DG nie może pracy wykonać samodzielnie i w tym
    celu zatrudnia żonę. Ergo spełnione są wszystkie przesłanki do opłacania
    całości składki za żonę.

    --
    Pete

  • 49. Data: 2014-09-24 12:51:42
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2014-09-24, Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info> wrote:

> [...]
    > współpracującej.
    >
    > Tak więc IMHO umowa zlecenie "na 5 złotych" w zupełności wystarczy.

    Ale ZUS dla osoby współpracującej jest w wysokości minim. takiej jak dla DG :)
    Więc masz zlecenie "na 5 zł" i składki jak za pełną DG ;-)

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 50. Data: 2014-09-24 13:15:22
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 2014-09-24 12:40, Pete wrote:
    > Z zacytowanego wyroku wynika, że umowa zlecenie nie wyklucza z
    > kwalifikacji osoby współpracującej. [...]

    To jest oczywiste.

    > [...] wynika, że prowadzący DG nie może pracy wykonać samodzielnie i w tym
    > celu zatrudnia żonę. Ergo spełnione są wszystkie przesłanki do opłacania
    > całości składki za żonę.

    A to już nie jest IMHO oczywiste bez większej ilości szczegółów. Już nie
    mówiąc o tym, że z tych postów nie wynika ile czasu poświęcałaby żona na
    "współpracę". Zauważ, że żona pracuje na etacie. Zgaduję zatem, że łatwo
    dałoby się obronić tezę iż czas poświęcany na współpracę nie jest znaczący.

    A wymóg na bycie osobą współpracującą, zdaniem SN, jest następujący:

    "[...] Przywołując wyroki Sądu Najwyższego z 23 kwietnia 2010 r. (II UK
    315/09) i z 20 maja 2008 r. (II UK 286/07) wskazał, że cechami
    konstytutywnymi pojęcia ,,współpracy przy prowadzeniu pozarolniczej
    działalności" w rozumieniu art. 8 ust. 11 ustawy o systemie ubezpieczeń
    społecznych są występujące łącznie:

    a) istotny dla działalności gospodarczej ciężar gatunkowy działań
    współpracownika, które to działania nie mogą mieć charakteru wtórnego;
    muszą pozostawać w bezpośrednim związku z przedmiotem podjętej
    działalności oraz muszą charakteryzować się pewną systematycznością,
    stabilnością i zorganizowaniem;

    b) znaczący czas i częstotliwość podejmowanych robót. [...]"

    Piotrek