eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatkiPKD/PKTiU - 72.* <- moge wybrac zwolnienie podmiotowe?? › Re: PKD/PKTiU - 72.* <- moge wybrac zwolnienie podmiotowe??
    From: "opix" <p...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: PKD/PKTiU - 72.* <- moge wybrac zwolnienie podmiotowe??
    Date: Tue, 14 Jun 2005 09:04:58 +0200

    Użytkownik <t...@W...gazeta.pl> napisał w wiadomości
    news:d8jsnp$9i2$1@inews.gazeta.pl...
> [...]
    > 2)rozbudowę, tworzenie, dostarczanie oraz dokumentację
    oprogramowania
    > wykonanego na zlecenie określonego użytkownika, pisanie programów na
    zlecenie
    > użytkownika, projektowanie stron internetowych. (...)"
    >
    > a w PKWiU mamy:
    >
    > "72.2 USŁUGI DORADZTWA W ZAKRESIE OPROGRAMOWANIA
    > (...)
    > 72.22.12 Usługi opracowywania oprogramowania na zamówienie klienta"
    >
    > No wiec mam jak to sie mowi "zonka" jak to ugryzc :)
    >
    > bardzo prosze o merytoryczna __DYSUSJE__ (Gotfryd - zadowolony?;)
    jezeli ktos
    > ma jaki pomysl

    z Rzepy ,może ci to wyjaśni
    "
    Kiedy płaci zagraniczny nabywca
    Usługi niematerialne
    Najbardziej typowym przykładem, gdy podatek płaci zagraniczny nabywca,
    są usługi niematerialne wymienione w art. 27 ust. 4 ustawy o VAT.
    Powszechnie przyjęło się je nazywać usługami niematerialnymi. Chodzi
    m.in. o usługi sprzedaży praw lub udzielania licencji i sublicencji,
    usługi: reklamy, prawnicze, rachunkowo-księgowe, badania rynków i
    opinii publicznej, doradztwa w zakresie prowadzenia działalności
    gospodarczej i zarządzania, tłumaczeń, architektoniczne i inżynierskie
    (te ostatnie z wyjątkiem usług związanych z nieruchomościami). Zasadą
    jest, że usługi te nie są opodatkowane w Polsce, ale w kraju
    zagranicznego nabywcy niezależnie od tego, gdzie zostały faktycznie
    wykonane. Reguła ta obowiązuje jednak tylko wtedy, gdy nabywcą jest:
    >osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca
    osobowości prawnej, jeśli mają siedzibę lub miejsce zamieszkania na
    terytorium państwa pozaunijnego, lub> podatnik mający siedzibę albo
    mieszkający na terytorium UE.

    To oznacza, że jeśli nabywca usługi niematerialnej mieszka lub ma
    siedzibę w kraju unijnym, ale nie jest podatnikiem tamtejszego podatku
    od wartości dodanej, wówczas podatek zostanie pobrany w Polsce,
    czyli - zgodnie z ogólną zasadą opodatkowania usług - w miejscu, gdzie
    usługodawca ma siedzibę.

    Załóżmy jednak, że unijny nabywca jest podatnikiem VAT, a zatem usługa
    niematerialna jest opodatkowana w jego kraju. W takiej sytuacji
    podatek musi zapłacić nabywca (usługobiorca). Polski usługodawca nie
    musi rejestrować się w tym kraju dla celów VAT. "

    --
    Opix