    From: "wsm" <w...@s...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Pieczątka - jest potrzebna? (dlugie)
    Date: Sun, 24 Jul 2005 08:27:27 +0200

    Użytkownik "magda szczygieł" <m...@n...lubie.spamu.szczygiel.info> napisał
    w wiadomości news:dbu9hj$jnq$1@atlantis.news.tpi.pl...
    > Użytkownik "M." <m...@g...com.nospam> napisał w wiadomości
    [...]
    > Ja zostalam upowazniona przez szefowa do podpisywania dokumentow
    kierowanych
    > do ZUS-u. [...]
    Z racji tego, ze nie mam pieczatki
    > osobistej podpisalam sie czytelnie. [...]
    Przy okazji.
    Powszechnie wymagany jest _czytelny podpis_.
    Nie istnieje nic takiego w prawie - istnieje jedynie _własnoręczny podpis_
    (KC). Podpis ma mieć cechy identyfikujące osobę podpisującą się, więc
    "czytelny podpis" jest jedynie wstawieniem tekstu imienia i nazwiska tej
    osoby i może być wpisany ręcznie przez dowolną osobę (np. literami
    "drukowanymi") lub przez przystawienie pieczątki imiennej. I nie jest w
    żadnym przypadku _podpisem_ tej osoby, której nazwisko wyraża. Wystarczy ten
    fakt odnieść do podpisu bankowego - czy "czytelny" podpis umożliwi wykonanie
    operacji bankowej? Nie. Jedynie "autentyczny", własnoręczny podpis zgodny z
    tym na karcie podpisów. Tak więc żądanie "czytelnego podpisu" sprowadza się
    do otrzymania dokumentu _bez podpisu_ osoby zainetersowanej! Czego, jak na
    razie, nikt nie widzi.
    Jako przykład tego absurdu.
    Pismo do pewnej szacownej instytucji zostało podbite pieczęciami: urzędową i
    imienną wójta gminy i jego własnoręcznym podpisem (identycznym, jakim
    podpisuje dokumenty bankowe i inne pisma). Pismo zostało zwrócone z
    adnotacją, że "podpis wójta jest nieczytelny" i z żądaniem czytelnego
    podpisu. I argumentacja, że ten "nieczytelny" podpis umożliwia wójtowi
    operacje finansowe wartości milionów, także z UE - długo nie znajdowała
    zrozumienia. Mimo to - nasze stanowisko było nieugięte i przeciwna strona
    musiała w końcu te argumenty uznać.
    WSm