  • 1. Data: 2007-11-09 16:30:32
    Temat: Pierwsze wpisy do PKPiR
    Od: "*ela*" <s...@v...pl>

    Witam.

    Proszę o pomoc.

    Mojadziałalność to handel.

    Działalność rozpoczynam 12 listopada, faktury mam z 2, 5 i 8 listopada (za
    towary, które bede sprzedawac i za materiały np: opakowania-kartony do wysyłek
    towaru). Jak mam wprowadzić te faktury do PKPiR? Czy wpisać na początku czy
    dopiero na koniec roku? A może inaczej?

    O co chodzi z tym "spisem z natury"? Mam go zrobić?

  • 2. Data: 2007-11-09 16:45:53
    Temat: Re: Pierwsze wpisy do PKPiR
    Od: <s...@a...pl>

    > Mojadziałalność to handel.
    > Działalność rozpoczynam 12 listopada, faktury mam z 2, 5 i 8 listopada (za
    > towary, które bede sprzedawac i za materiały np: opakowania-kartony do
    > wysyłek towaru).

    Kombinujesz już od samego początku. Nieładnie.
    Skoro kupiłes towary i materiały do swoje działalnosci 2 listopada, to 2
    listopada już prowadziłeś działalność. Nie możesz zatem zacząć działalnosci
    12 listopada. Chyba logiczne, co nie :) Wiesz, że nawet rozmowy z hutrownią
    na temat przyszłych dostaw można czasami potraktować jako prowadzenie
    działalnosci?

  • 3. Data: 2007-11-09 17:22:47
    Od: "*ela*" <s...@v...pl>

> [...]
    > 12 listopada. Chyba logiczne, co nie :) Wiesz, że nawet rozmowy z hutrownią
    > na temat przyszłych dostaw można czasami potraktować jako prowadzenie

    W US zgłosilam dzialalnosc ze rozpoczne 12 listopada. Przeciez przed
    rozpoczeciem mogę towar kupic i rzeczy pomocne do dzialalnosci, nie jest to
    zabronione, nie wiem tylko jak to ujac w PKPiR?

  • 4. Data: 2007-11-09 17:29:12
    Od: Tristan <n...@s...pl>

    W odpowiedzi na pismo z piątek, 9 listopada 2007 18:22
    (autor *ela*
    publikowane na pl.soc.prawo.podatki,
    wasz znak: <6...@n...onet.pl>):

    > W US zgłosilam dzialalnosc ze rozpoczne 12 listopada.

    A zaczęłaś wcześniej :D

    > Przeciez przed
    > rozpoczeciem mogę towar kupic i rzeczy pomocne do dzialalnosci,

    A kto powiedział, że możesz?

    --
    Tristan
    napisz tu: b...@n...pl o...@n...pl t...@w...pl

  • 5. Data: 2007-11-09 17:34:39
    Od: "PiotrB." <p...@n...pl>

    Dnia 09-11-2007 o 18:29:12 Tristan <n...@s...pl> napisał:

    > A kto powiedział, że możesz?

    Jaki przepis mówi, że nie może?
    Jak zamówi pieczątkę to też już prowadzi działalność?;)

    Piotr

  • 6. Data: 2007-11-09 17:47:49
    Od: <s...@a...pl>

    > Jaki przepis mówi, że nie może?

    A jak Ty to widzisz? Czy wg Ciebie działalność zaczyna się w momencie 1
    sprzedaży? Fajnie by było, al enie stety nie jest.

    > Jak zamówi pieczątkę to też już prowadzi działalność?;)

    Ryzykuję stwierdzenie, że jeśli z danymi swojej firmy to tak. Kiedyś ponoć
    były przypadki, że podpisanie umowy wynajmu pomieszczeń na potrzeby DG
    traktowane przez ZUS i US było jako prowadzenie działalnosci.

  • 7. Data: 2007-11-09 18:11:23
    Od: "PiotrB." <p...@n...pl>

    Dnia 09-11-2007 o 18:47:49 <s...@a...pl> napisał:

    > A jak Ty to widzisz? Czy wg Ciebie dzia?alno?ae zaczyna si? w momencie 1
    > sprzeda?y?

    w momencie określonym we wpisie do ewidencji

    > Fajnie by by?o, al enie stety nie jest.
    > Ryzykuj? stwierdzenie, ?e je?li z danymi swojej firmy to tak. Kiedy?
    > ponoae
    > by?y przypadki, ?e podpisanie umowy wynajmu pomieszcze? na potrzeby DG
    > traktowane przez ZUS i US by?o jako prowadzenie dzia?alnosci.

    Tu twierdzą przeciwnie:
    http://www.e-porady.pit.pl/pages/i/50005.php?fa_id_s
    =6262&powrot=2610.php

    Pamiętam tez interpretacje dotyczące np. dotacji z FP dla rozpoczynających
    działalność gospodarczą. było tam napisane, że wydatki poniesione przed
    rozpoczęciem działalności (ta dotacja wymagała dokonania zakupów przed)
    mogą być kosztami uzyskania przychodu.

    W ustawie o PIT jest, że wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia
    przychodu oprócz wymienionych w następnym artykule.

    Piotr

  • 8. Data: 2007-11-09 18:40:45
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    Użytkownik "*ela*" <s...@v...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > wysyłek
    > towaru). Jak mam wprowadzić te faktury do PKPiR? Czy wpisać na początku

    IMHO tych faktur (za materialy i towary) juz nie wprowadzasz do KPiR tylko
    wlasnie ujmujesz w spisie z natury - remanencie poczatkowym. Do KPiR mozesz
    wpisac jakies wczesniejsze wydatki, ale tylko te ktora nie sa wydatkami na
    materialy i towary - tylko np. wlasnie wyrobienie pieczatki, materialy
    biurowe i inne duperele, ktore normalnie wpisuje sie do kol 13 (dawnej 14).

    Pozdrawiam
    SDD

  • 9. Data: 2007-11-09 18:50:56
    Od: "*ela*" <s...@v...pl>

> [...]
    > biurowe i inne duperele, ktore normalnie wpisuje sie do kol 13 (dawnej 14).

    Też tak mi się wydawało, że towary (rzeczy do odsprzedania) muszę wpisać jako
    inwentaryzacja - remanent (robiąc spis z jakimś nr) w kol 16 a reszte
    (pieczątki, pudełka, taśmy, koperty, długopisy itp) już normalnie zgodnie z
    fakturą - jako koszty.

    Ale jaką datę ująć z faktury czy umowną np 12XI?

    ela

  • 10. Data: 2007-11-09 19:03:59
    Od: <s...@a...pl>

    > w momencie określonym we wpisie do ewidencji

    :) dobre! Tylko nie do końca prawdziwe :-/
    We wpisie wpisujesz kiedy *planujesz* rozpoczęcie działalnosci, przewidywany
    termin. A rozpoczynasz ją, gdy zaczynasz wykonywać czynnosci z nią związane.
    Można powiedzieć że w chwili zgłoszenia do US. Pamietasz moze - dwa lata
    temu byla sprawa zgłoszenia do DG bodajże Dorna. Zgłosił ją, ale nigdy jej
    nie zaczął. I była afera :)

> [...]
    > działalność gospodarczą. było tam napisane, że wydatki poniesione przed
    > rozpoczęciem działalności (ta dotacja wymagała dokonania zakupów przed)

    Jak najbardziej wydatki sprzed rozpoczęcia działalnosci mogą być kosztem. Ja
    tego nie kwestionowałem. Uważam za to, że zakup materiałow i towarów w
    przytoczonej sytuacji przez *ela* jest już prowadzeniem działalnosci.

    > W ustawie o PIT jest, że wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia
    > przychodu oprócz wymienionych w następnym artykule.

    Ba, jak sie uprzesz to i VAT naliczony ozdyskasz :)