  • Data: 2019-08-12 17:16:50
    Temat: Re: PodaRTki...
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Tomasz Kaczanowski <k...@p...onet.pl> writes:

    > widzisz od tego jest właśnie system zabezpieczeń, aby nie pierdyknęło,
    > dodatkowo system powinien pozwalać na dywersyfikację swoich
    > oszczędności emerytalnych.
    > A to, że premia będzie zależała od wyników, to bedzo dobrze, warto
    > tylko zadbać o to, że musiałyby byc to wyniki długoterminowe.

    To tak nie działa. Dywersyfikacja nic nie da, bo wszędzie jest przecież
    tak samo. Premia nie zależy od wyników, ponieważ przekazywana jest pod
    stołem, a płatnikiem nie jest fundusz (czy co to tam jest).

    Niestety, duże firmy to są takie komuny. W szczególności takie, których
    zarząd (RN itd) nie ma nic wspólnego z właścicielami. RN nie może sobie
    wypłacić "premii", to np. płaci zarządowi, który "pod stołem" dzieli się
    z RN itp. i nikt nic nie może zrobić.
    Właściciele nie mają tu praktycznie nic do powiedzenia. A jeśli to
    jeszcze są właściciele instytucjonalni, to odległość pomiędzy
    prawdziwymi właścicielami (tymi, którzy wykładają kasę) oraz władzami
    firmy jeszcze bardziej rośnie.
    Żadne systemy zabezpieczeń niestety nic nie dają, ich wymyślenie jest
    trudne i kosztowne, a obejście proste.

    Takie sytuacje występują powszechnie nie tylko w spółkach akcyjnych
    zresztą. Także na styku publiczno - prywatnym - np. uczelnie i im
    podobne są bardzo narażone.
    --
    Krzysztof Hałasa