    From: "glizda" <h...@o...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Podatek PCC
    Date: Thu, 31 Jan 2008 13:15:43 +0100

    Użytkownik "Liwiusz" napisał

    > Podatek płaci się od wartości rynkowej. Wbrew pozorom wartość rynkowa to
    > nie jest cena, jaką strony wpisały na umowie, bo ta często jest zaniżona.
    > Dlatego w miarę obiektywnym kryterium są odpowiednie wyceny.

    Ustawa mówi o wartości rynkowej.
    Ale urzędnicy IMO łamią ustawę, bo za rynkową uważają cenę z jakiejś
    książeczki (zapewne reguluje to rozporządzenie, jeśli tak, to sprzeczne z
    ustawą).
    A przecież cena za jaką dobrowolnie nabyłem przedmiot od osoby, która
    dobrowolnie go zbyła jest w 100% ceną rynkową. Przecież to na rynku ustalają
    się ceny a nie u rzeczoznawcy. To ja wraz ze sprzedajacym ustaliliśmy cenę.
    Rynkową jak najbardziej. Jakaż wartość może być rynkowa bardziej?
    Książeczka zna markę, model, rocznik, typ auta i nic więcej. Do tego jest
    sztywna, mocno bezwładna na zmiany.

    > Oczywiście może się zdarzyć, że wartość samochodu jest mniejsza, bo ma
    > pewne wady

    Może.
    Może być też 1000 innych powodów, aby dany egzemplarz w danym miejscu i o
    danym czasie miał cenę inną od tej jaka figuruje w rubryczce u pani w
    książeczce.
    I która z tych cen nich jest rynkowa?

    Jeśli kiedyś zdarzy mi się, że znów urzędnik będzie marudził i wręcz
    nakłaniał do poświadczenia nieprawdy (cyt. "niech pan napisze że silnik do
    remontu") to napiszę im oświadczenie treści:

    "Oświadczam, że pojazd nabyłem na wolnym rynku za cenę Xzł co implikuje, że
    rynkową wartością przedmiotu umowy jest Xz ł". I niech mi dają na piśmie
    odmowę z uzasadnieniem.