    From: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Podatek PCC
    Date: Thu, 31 Jan 2008 13:23:25 +0100

    glizda pisze:
    > Użytkownik "Liwiusz" napisał

    > Ustawa mówi o wartości rynkowej.
    > Ale urzędnicy IMO łamią ustawę, bo za rynkową uważają cenę z jakiejś
    > książeczki (zapewne reguluje to rozporządzenie, jeśli tak, to sprzeczne z
    > ustawą).
    > A przecież cena za jaką dobrowolnie nabyłem przedmiot od osoby, która
    > dobrowolnie go zbyła jest w 100% ceną rynkową. Przecież to na rynku ustalają
    > się ceny a nie u rzeczoznawcy. To ja wraz ze sprzedajacym ustaliliśmy cenę.
    > Rynkową jak najbardziej. Jakaż wartość może być rynkowa bardziej?

    Mylisz się. Jeśli samochód wart 10 000 sprzedacie sobie za 1000zł, to
    cena 1000zł nie stanie się nagle ceną rynkową. Cena rynkowa to taka, za
    jaką można sprzedać rzecz w szerokim gronie odbiorców. Przypuszczam, że
    wystawienie samochodu na licytacji jest najbliższe ideałowi określenia
    ceny rynkowej. Jeśli jednak "strony się umawiają" do sprzedaży po cenie
    odbiegającej od ceny rynkowej, to przy braku dowodów uzasadniających
    niższą cenę, należy się liczyć z koniecznością dopłaty podatku.

    > Książeczka zna markę, model, rocznik, typ auta i nic więcej. Do tego jest
    > sztywna, mocno bezwładna na zmiany.

    Nikt nie broni stosowania innej ceny, pod warunkiem, że faktycznie są
    ku temu jakieś powody. Ponadto imho nikt nie będzie robił kłopotu z
    powodu ceny niższej o 5%.

    > Może.
    > Może być też 1000 innych powodów, aby dany egzemplarz w danym miejscu i o
    > danym czasie miał cenę inną od tej jaka figuruje w rubryczce u pani w
    > książeczce.
    > I która z tych cen nich jest rynkowa?

    Ta, która jest rynkowa. Tyle że w razie sporu podatnik musi
    udowodnić, że wartość była właśnie taka, a nie wyceniona przez - jakby
    nie patrzeć - ekspertów w odpowiednich cennikach.

    > "Oświadczam, że pojazd nabyłem na wolnym rynku za cenę Xzł co implikuje, że
    > rynkową wartością przedmiotu umowy jest Xz ł". I niech mi dają na piśmie
    > odmowę z uzasadnieniem.

    I oczywiście masz dowody na to, że nie było chętnych mogących
    zapłacić więcej?

    Jeszcze raz powtórzę: cena rynkowa, to cena, jaką zazwyczaj się
    stosuje w normalnych transakcjach rynkowych. Jeśli ktoś pilnie
    potrzebuje pieniędzy, i sprzedaje samochód za połowę wartości, to
    sprzedaje go *poniżej* ceny rynkowej.

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz