    From: "uzytkownik" <a...@s...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Podatek od zamiany? Czy mają prawo?
    Date: Sat, 21 Sep 2013 22:41:08 +0200

    Użytkownik "Jacek" <s...@o...pl> napisał w wiadomości
    news:523d8e4e$0$1263$65785112@news.neostrada.pl...

    >W 2008 roku kupiłem działkę budowlaną i po 3 miesiącach zamieniłem
    >część tej działki z sąsiadką. Powierzchnie i wartość zamienianego
    >kawałka była jednakowa i warta 15 tys. zł. W akcie notarialnym
    >zapisano, że zamiana odbywa się bezgotówkowo, i że oba kawałki mają
    >taką samą powierzchnię i wartość. Podatek PCC zapłacono.
    > Teraz Vincent wyciąga łapę i chce, żebym wykazał w PIT za rok 2008
    > dochód (!?) z tej zamiany.
    > US pisze tak:
    > " na podstawie art. 274 par. 1 pkt. 2 oraz art 155 w związku z art.
> [...]

    Wszystko zależy czy tej zamiany dokonałeś przed 1 stycznia 2009r?
    Jeżeli tak to wtopiłes i będziesz musiał zapłacić te 19%
    Aby nie zapłacić tych 19% to musiałbyś spełnić jeden z warunków:
    1. Zbyć nieruchomość po upływie 5 lat.
    2. Być zameldowanym w nieruchomości przez okres minimum 12 miesięcy, ale
    Ty zbyłeś ją w przeciągu 3 miesięcy.

    Jeżeli zamiany dokonałeś po 1 stycznia 2009r. to powinieneś był
    poinformować US, że całość dochodzu ze zbycia nieruchomości
    przeznaczyłeś na inne cele mieszkaniowe. Jako cele mieszkaniowe liczy
    się także zakup działaki na cele mieszkaniowe.
    Dla US zamiana traktowana jest jak zbycie za określoną kwotę i nabycie
    za określoną kwotę.
    W tym przypadku ta zamiana dla US wygląda następująco:
    Zbywasz swoją działkę budowlaną za kwotę 15 tys. zł i nabywasz inną
    działkę budowlaną za kwotę 15 tys. zł.
    Jeżeli nabyłbyś inną nieruchomość np. w cenie 10 tys. zł to płacisz
    podatek od różnicy, czyli 5 tys. zł.