    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Podatek za wynajem mieszkania - kto placi?
    Date: Sat, 3 Nov 2007 23:22:43 +0100

    On Sat, 3 Nov 2007, mvoicem wrote:

    > Bardzo niebezpieczne ujęcie sprawy.

    Pozwolę sobie zaprotestować :)
    Niekorzystne tak, niebezpieczne... mam uwagi:

    > W takiej sytuacji należałby się:
    > - podatek od wynajmu mieszkania (od 8.x% do 19%) płacony przez teściową.

    Tak czy siak się należy.

    > - podatek od "nieruchomości bezpłatnie odstąpionych do używania"
    > drugie 19% - płacone przez irka@www

    ...IMO nie...

    > - (tego nie jestem pewien) podatek od nieodpłatnego świadczenia uzyskanego
    > przez teściową - trzecie 19%, płacone przez teściową.

    ...i nie!

    Postawa:
    "2. Jeżeli właœciciel nieruchomoœci używa jej na własne potrzeby lub
    potrzeby członków rodziny ... nie ustala się wartoœci czynszowej tej
    nieruchomoœci lub jej częœci"
    Czyli w tym przypadku nie ma "określonego przychodu" (skoro się "nie
    określa") ani po stronie dającego, ani biorącego w użyczenie.

    Teraz pytanie zasadnicze:
    Czy teściowa jest "członkiem rodziny"?

    :)

    Nie zaprzeczam, ze ustawodawca *mógł* się wyrażać ściślej :(, konkretnie
    wymieniając czy ma na myśli osoby z I grupy wg podatku od darowizn, czy
    z I i II grupy łącznie, tak jak to zrobił w innych miejscach.
    IMO owa "rodzina" daje podstawę do próby obrony.

    Ma ktoś ściślejszy opis, czego dotyczy pojęcie "rodziny" z art. 16.2 ?

    > Czyli, wychodzi cholernie dużo podatku.

    Stawiam opór jak wyżej - niewątpliwie tak (jak piszesz) jest w przypadku
    osoby obcej.

    Natomiast jest to "niekorzystne" IMO z powodu dalszego ciągu zdania:
    "... a wydatki zwišzane z nieruchomoœciš nie stanowiš kosztu uzyskania
    przychodów."

    Aczkolwiek widziałem tu i ówdzie inne zdania, moim zdaniem zapis jest
    jasny: wydatki na TĘ nieruchomość nie stanowią kosztu i już.
    CZYJEKOLWIEK wydatki!

    Czyli nie będzie mógł w KUP zaliczyć żadnych wydatków ani dający
    w użyczenie, ani korzystający.
    Bez względu na fakt, że ma wydatki które służą mu do uzyskania dochodu
    "po drugiej stronie" (z innej umowy, umowy najmu dla osoby trzeciej).

    pzdr, Gotfryd