  • 1. Data: 2006-10-26 13:01:29
    Temat: Premia a wypadek przy pracy.
    Od: d...@g...pl

    Witam.
    1. Mam takie pytanie czy jak ktoś miał wypadek w pracy nie ze swojej
    winy to czy pracodawca ma prawo cołkowitego pozbawienia go premi na
    czas trwania zwolnienia.
    2. I czy premia przy zwykłym zwolnieniu nie powinna być wypłacona za
    okres bycia w pracy, czy jak pracodawca sobie wymyśli że powyżej 3
    dni pracownik jest na zwolnieniu całkowicie zabiera premie w danym
    miesiącu.

    Pozdrawiam.

  • 2. Data: 2006-10-26 13:16:38
    Temat: Re: Premia a wypadek przy pracy.
    Od: "vertret" <v...@o...pl>

    Użytkownik <d...@g...pl> napisał w wiadomości
    s.com...
[...]

    Jak to jest premia uznaniowa to może z nią robic co chce.

    --
    vertret

  • 3. Data: 2006-10-26 14:57:45
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    vertret wrote:

    > Jak to jest premia uznaniowa to może z nią robic co chce.

    A jak regulaminowa to: patrz regulamin.
    A oprócz tego istnieją jeszcze np. zakazy dyskryminacji z KP. Hm, ...
    dyskryminacja ze względu na stan zdrowia? Raczej jeszcze chyba żaden
    sędzia tego tak nie potraktuje. Może za kilka lat.

  • 4. Data: 2006-10-26 15:39:41
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

> [...]
    >1. Mam takie pytanie czy jak ktoś miał wypadek w pracy nie ze swojej
    >winy to czy pracodawca ma prawo cołkowitego pozbawienia go premi na

    Przecież premię za czas zwolnienia dostajesz w chorobowym.
    Więc w czym problem?

  • 5. Data: 2006-10-26 17:33:17
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 26 Oct 2006, d...@g...pl wrote:

    > Witam.
    > 1. Mam takie pytanie czy jak ktoś miał wypadek w pracy nie ze swojej
    > winy to czy pracodawca ma prawo cołkowitego pozbawienia go premi na
    > czas trwania zwolnienia.

    Coś wyjaśnij: przecież "normalnie" dostawałeś premię, tak?
    No to jak była "na pasku", to przy chorobowym wynagrodzenie liczy
    się *z przeszłego wynagrodzenia*, czyli jak ono było z premią... to co,
    chcesz premię dwa razy?

    pzdr, Gotfryd

  • 6. Data: 2006-10-26 17:57:08
    Od: "Nikiel ;-\)" <n...@p...fm>

    wiadomości news:Pine.WNT.4.64.0610261931470.2712@a64wrk...
> [...]
    > No to jak była "na pasku", to przy chorobowym wynagrodzenie liczy
    > się *z przeszłego wynagrodzenia*, czyli jak ono było z premią... to

    To wszystko zależy od regulaminu wynagradzania, od tego jaki jest tam
    zapis dotyczący premii. Pracodawca dowolnie może sobie to ustalić: nawet
    to, że jeżeli ktoś nawet 1 dzień w miesiący był na zwolnieniu to premia
    mu nie przysługuje. To raz. Dwa, jeżeli w regulaminie tym, nie ma
    żadnych przepisów dot. premii, a zależy ona jedynie od uznania szefa, to
    nawet nie będzie wchodziła w podstawę wyn.chorobowego.

    Pozdrawiam
    {wysfvhobtdanquaojuedy}[kROT11k]

    Nikiel ;-)

    --
    # od niklu # # gg - 4939629 #
    # (A. Einstein) #

  • 7. Data: 2006-10-26 18:09:50
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 26 Oct 2006, Nikiel ;-) wrote:

> [...]
    > zapis dotyczący premii. Pracodawca dowolnie może sobie to ustalić: nawet
    > to, że jeżeli ktoś nawet 1 dzień w miesiący był na zwolnieniu to premia

    I tu zgoda. Ale to dotyczy wynagrodzenia *za pracę*, a nie za chorobowe.

    > Dwa, jeżeli w regulaminie tym, nie ma
    > żadnych przepisów dot. premii, a zależy ona jedynie od uznania szefa, to
    > nawet nie będzie wchodziła w podstawę wyn.chorobowego.

    A tuś mnie zaskoczyła.
    Bo AFAIK wcale niedawno była dyskusja na grupie, przypadkiem (acz bez
    związku) w tym samym czasie kiedy problem był omawiany w prasie - już
    nie pamiętam czy po którymś wyroku czy skardze do TK czy czego.
    Poszło właśnie o to, że wywodzono iż nakazuje się zaliczyć do
    wynagrodzenia od ktorego liczy się podstawę "chorobowego" WSZYSTKIE
    składniki płacy.
    Również te uznaniowe.
    Z góry zapodaję że namiarów nie mam pod ręką :( i piszę "z głowy czyli
    z niczego" (po polsku: mogłem coś przekręcić).

    pzdr, Gotfryd

  • 8. Data: 2006-10-26 18:22:15
    Od: "Nikiel ;-\)" <n...@p...fm>

    wiadomości news:Pine.WNT.4.64.0610262001570.2712@a64wrk...
> [...]
    > Z góry zapodaję że namiarów nie mam pod ręką :( i piszę "z głowy czyli
    > z niczego" (po polsku: mogłem coś przekręcić).

    Bo właśnie w tamtej dyskusji ja pisałam o tym ;) Dałam nawet linka do
    wyjaśnień ZUSu.
    http://www.zus.pl/swiadcze/zas008.htm
    "W podstawie wymiaru nie uwzględnia się składników, które nie są
    pomniejszane za okres pobierania zasiłku. "

    A tamto orzeczenie TK dotyczyło właśnie tego, że pracodawca miał w
    regulaminie zapis o pomniejszaniu premii, za okres przebywania na
    zwolnieniu lekarskim, a ZUS nie chciał tego uwzględnić i wywalał tą
    premię. Sąd przyznał rację pracodawcy.
    Zresztą, tydzień temu w firmie była kontrola z zusu i te zapisy też
    sprawdzali ;) Jeszcze po kontroli inspektor stwierdził, że dobrze, że
    mamy taki zapis w regulaminie wynagradzania.

  • 9. Data: 2006-10-27 08:20:04
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    [...]
> [...]
    > http://www.zus.pl/swiadcze/zas008.htm
    > "W podstawie wymiaru nie uwzględnia się składników, które nie są
    > pomniejszane za okres pobierania zasiłku. "

    No dobra. Ale zapisy "całokształtu" dowodzą właśnie wniosku przeciwnego:
    jeśli jakiś składnik wynagrodzenia JEST zmniejszany za okres chorobowego,
    to się go UWZGLĘDNIA w podstawie zasiłku.
    Czyli jeśli premia jest zmniejszana w okresie chorobowego, to liczy się
    "do średniej" (wg której pracownikowi określa się podstawę zasiłku)
    premie z okresów poprzednich.
    Pasuje?
    Jak nie kijem go, to pałką ;)
    - albo dany składnik się NALEŻY mimo przebywania na chorobowym i wtedy już
    *nie uwzględnia* się go do podstawy (bo byłby wypłacany 2 razy, jeden
    raz jako składnik drugi raz jako element podstawy)
    - albo dany składnik się NIE NALEŻY podczas przebywania na chorobowym,
    i wtedy się go *uwzględnia* w podstawie wymiaru.

    > A tamto orzeczenie TK dotyczyło właśnie tego, że pracodawca miał w
    > regulaminie zapis o pomniejszaniu premii, za okres przebywania na
    > zwolnieniu lekarskim,

    No i dobrze.
    Ale w zamian taka premia będzie się liczyła do "określenia średniej",
    przynajmniej zgodnie z cytatem który podałaś. Za 12 poprzednich miesięcy.
    Dobrze piszę, czy coś nie pasuje?
    Post rozpoczynający wątek rozumiem tak, że pracownik czuje się poszkodowany
    przez to, że dostaje "mniej" (niż z uwzględnieniem premii). Nie chce się
    przyznać, czy premię mu POLICZYLI do podstawy.

    > a ZUS nie chciał tego uwzględnić i wywalał tą premię.

    A tak. Bo ZUS nie chciał płacić premii "w podstawie", wolał żeby pracodawca płacił
    :]
    I oczywiście to nie wzbudza wątpliwości :)
    Ale jak rozumiem problem w wątku jest inny - dotyczy okresu kiedy zasiłek
    wypłaca pracodawca, a pracodawca nie chce "przeszłych" premii uwzględnić
    *w ogóle* - ani "w podstawie" (jako składnika który ulega obniżeniu) ani
    w roli tegoż składnika *nie* ulegającego obniżeniu.
    A mi z różnych różności wychodzi że idea jest taka: "na chorobowym
    pracownik ma dostawać 80% tego *co by dostał*". Pracodawca nie ma
    możliwości "ukarania" pracownika obniżeniem wypłaty w okresie choroby,
    na 1. pytanie odpowiedź IMO będzie brzmiała "owa premia ma być uwzględniona
    albo jako premia albo jako składnik podstawy, ale nie dwa razy",
    pracownik może jednak mniej zarobić *PO* chorobie, jak już wróci do pracy!
    Czyli na drugie "oryginalne" pytanie IMO odpowiedź brzmi tak jak
    vertet i jureq napisali: zarówno przy premii uznaniowej pracodawca
    może jej nie przyznać jak i przy regulaminie stanowiącym że "po 3 dniach
    chorobowego dana premia się nie należy" - tak będzie.
    Jeszcze coś jest "pokręcone"?
    ;)

    pzdr, Gotfryd

  • 10. Data: 2006-10-27 09:13:11
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Gotfryd,

    Friday, October 27, 2006, 10:20:04 AM, you wrote:

    [...]

> [...]
    > - albo dany składnik się NIE NALEŻY podczas przebywania na chorobowym,
    > i wtedy się go *uwzględnia* w podstawie wymiaru.

    A powinno być to maksymalnie uproszczone - stawka dzienne
    wynagrodzenia/zasiłku chorobowego powinna być wprost zależna od sumy
    składki chorobowej z ostatnich X miesiecy.

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl