  • 11. Data: 2002-12-01 22:38:25
    Temat: Re: Prowadzenie rachunkowości a program komp.
    Od: "Jacuo" <z...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Budzik" <b...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    news:01122002.00C96498@budzik61.poznan.pl...
    > Osobnik posiadający mail'a w...@p...onet.pl napisał(a) w
    poprzednim odcinku co następuje:
    1> >
    > Dzięki, właśnie tak to sobie tłumaczyłem, ale będąc ostatnio w US
    > usłyszałem podobne pytanie i odpowiedź urzędnika że to nie ma znaczenia,
    że
    > musi być dostarczona instrukcja obsługi i wogóle (oczywiście podstawy
    > prawnej nie podano). Pomyślałem sobie nawet że w razie czego powiem że
    > robię to wszystko w duecie notatnik + paint do tabelek a pracy nie
    > zachowuję w plikach bo to niebezpiecznie - hakerzy i te sprawy :))))
    > dzięki - na razie.

    Prowadzenie ksiegowosci na komputerze wymaga spelnienia pewnych wymogow.
    Jezeli Twoj program ich nie spelnia ( a np. Notatanik, Paint, Exel ) to
    jest to tylko i wylacznie Twoj problem - jest podstawa do nalozenia kary.
    Jezeli nie mzoesz prowadzic ksiegowosci na komputerze w sposob przwidziany
    przepisami
    prowadz ja recznie, komputer wykorzystujac ewentualnie w postaci maszyny do
    pisania.

    --
    Jacek

  • 12. Data: 2002-12-01 22:51:49
    Od: "Sark" <w...@p...onet.pl>

    Użytkownik "GreG" <g...@w...pl> napisał w
    wiadomości
    > Absolutnie zadnej odpowiedzialnosci. Kazdy
    producent
    > softu zastrzega sobie taki warunek.
    > Inzynier czy ksiegowa - korzystaja z
    dobrodziejstw
    > techniki na wlasna odpowiedzialnosc.

    Wiesz, pisac to oni sobie moga rożne przeróżne
    rzeczy ale jak cos spieprzą a ktos to udowodni i
    będzie chiał pociągnąć delikwenta to go pociągnie.
    Ale będę sie musiał wczytać w licencje na mój soft
    czy temu podobnych bzdur tam nie ma ;)

    Sark

  • 13. Data: 2002-12-01 22:57:47
    Od: "Stryket" <s...@p...onet.SkasujTo.pl>

    > odpowiedzialności za błędy
    > No tutaj to mnie Rafal rozbawiłeś, fakt że tego
    > typu zapisy widziałem na sofcie freeware'owym ale
    > żeby producent, twórca oprogramowania nie brał

    a czytałeś kiedykolwiek licencję?

    Stryket

  • 14. Data: 2002-12-02 00:37:06
    Od: "Sark" <w...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Stryket"
    <s...@p...onet.SkasujTo.pl> napisał w
    wiadomości

    > a czytałeś kiedykolwiek licencję?

    a ty z tych co to uważają że jak w umowie czy w
    licencji napisze się cokolwiek to jest to zgodne z
    prawem i zdejmuje z ciebie jakąkolwiek
    odpowiedzialność ? naprawde uważasz że ma
    jakiekolwiek znaczenie w polsce sformułowanie w
    licencji do Windy o odpowiedzialności przed
    sądami amerykańskimi czy bzdurne zapisy o
    sprzedaży praw autorskich które są niezbywalne a
    można tylko mówic o odstąpieniu praw majątkowych
    itp. itd. przykłady można mnożyć i teraz
    abstrachujac od tego że taka umowa/licencja jest
    niezgodna z prawem to nie przekonasz mnie że nagle
    jedna grupa zawodowa jest wyłączona z
    odpowiedzialności za swoje dzieło i druga strona
    nie może dochodzic żadnych roszczeń vide sprawa
    ostatnich wyborów i firmy Pixel która przyznała
    sie do błędu w oprogramowaniu i zadeklarował
    odstąpienie od części wynagrodzenia.
    Jest jedynie dobrą wolą zakupującego ze nie
    wystepuje przeciwko autorowi softu tylko godzi sie
    na przyjmowanie kolejnych tzw. upgreade'ów które
    są de facto naprawianiem źle wykonanej pracy. Po
    prostu nikt jeszcze w Polsce tak naprawdę nie
    wystąpił na droge sądową i stąd takie błogie
    przekonanie że taki czy inny zapis w umowie
    ochroni przed skutkami błędów.
    A wracając bezpośrednio do twojego pytania to
    chyba nadal jest w wielu przypadkach (m.in. z
    windą) że dostęp do licencji masz jak zerwiesz
    folie a zerwanie folii to akceptacja warunków
    licencji ;)

    I mały cytat z licencji do Windy
    SPECIAL PROVISIONS
    (...) If you acquired the SOFTWARE in the United
    States of America, this Software License Agreement
    and Warranty are governed by the laws of the State
    of Washington, U.S.A. If you acquired the
    SOFTWARE outside the United States of America,
    local law may apply.

    Sark

  • 15. Data: 2002-12-02 00:51:33
    Od: "Sark" <w...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Jacuo" <z...@p...onet.pl> napisał w
    wiadomości news:ase2v6$5pf$1@news.tpi.pl...

> [...]
    komputerze w sposob przwidziany
    > przepisami
    > prowadz ja recznie, komputer wykorzystujac

    § 31. 1. W razie prowadzenia księgi przy
    zastosowaniu technik informatycznych, warunkiem
    uznania ksiąg za prawidłowe jest:

    1) określenie na piśmie szczegółowej instrukcji
    obsługi programu komputerowego, wykorzystywanego
    do prowadzenia ksiąg,

    2) stosowanie programu komputerowego
    zapewniającego bezzwłoczny wgląd w treść
    dokonywanych zapisów oraz wydrukowanie wszystkich
    danych w porządku chronologicznym, zgodnie z
    wzorem księgi,

    3) przechowywanie zapisanych danych na
    magnetycznych nośnikach informacji, _____do czasu
    wydruku zawartych na nich danych_____ [MOJE
    PODKREŚLENIE], w sposób chroniący przed zatarciem
    lub zniekształceniem tych danych albo naruszeniem
    ustalonych zasad ich przetwarzania.

    2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1, na koniec
    każdego miesiąca w czasie zapewniającym prawidłowe
    i terminowe rozliczenia z budżetem, lecz nie
    później niż do dnia 20 każdego miesiąca za miesiąc
    poprzedni, podatnik jest obowiązany sporządzić
    wydruk zapisów dokonanych za dany miesiąc. Wydruk
    powinien być zgodny z wzorem księgi określonym w
    załączniku nr 1 do rozporządzenia.

    3. Podatnik posługujący się programem
    komputerowym, który nie zapewnia wydrukowania
    księgi, według wzoru określonego w załączniku nr
    1, jest obowiązany założyć księgę, o której mowa w
    § 2 ust. 1. Po zakończeniu miesiąca należy
    sporządzić wydruk komputerowy zawierający
    podsumowanie zapisów za dany miesiąc i wpisać do
    odpowiednich kolumn księgi sumy miesięczne
    wynikające z tego wydruku.

  • 16. Data: 2002-12-02 08:13:55
    Od: "pix" <p...@w...pl>

    > dobrodziejstw
    >
    > Wiesz, pisac to oni sobie moga rożne przeróżne
    > rzeczy ale jak cos spieprzą a ktos to udowodni i
    > będzie chiał pociągnąć delikwenta to go pociągnie.

    Możliwe, ale w międzyczasie ów pechowy inżynier pewnie straci
    uprawnienia do wykonywania zawodu i będzie miał nadto sprawę
    karną.
    Prawo budowlane jasno ustala kwestie odpowiedzialności za
    bezpieczeństwo i wymienia tu tylko i wyłącznie projektanta.
    Nikogo nie obchodzą narzędzia jakimi się posługuje.

    pzd.Pix

  • 17. Data: 2002-12-02 08:43:26
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Sun, 1 Dec 2002, Sark wrote:

    >+ Użytkownik "Budzik" <b...@p...onet.pl>
    [...]
    >+ > wszystkie dokumenty drukuję i archwizuję w
    >+ postaci
    >+ > papierowej. Czy w takiej sytuacji US może
    [...]
    >+ IMO(99,99%) nie pwinno obchodzić, przeciez na
    >+ dobrą sprawę to nie musi być arkusz kalkulacyjny
    >+ tylko edytorek tekstu z mozliwościa tworzenia
    >+ tabelek i to bez mozliwości liczenia, kolega
    >+ esteta tak robił :)

    Osobiście widzę problem, i to poważny.
    Masz obowiązek wpisać do ewidencji przychody, i to
    "nie później niż następnego dnia przed rozpoczęciem sprzedaży".
    Masz czy nie ?
    Dla jasności: niby powinny być wpisane do księgi, ale
    z drugiej strony par.30 rozp. ds. KPiR pozwala "pod
    warunkiem prowadzenia ewidencji" (30.3) KPiR wypełniać
    raz na miesiąc.
    Drugi haczyk jest przy towarach handlowych: powinny
    być zaewidencjonowane (par.17 rozp) "niezwłocznie",
    na tych samych warunkach (odsyła do par.30).

    Mój wniosek: ewidencje VAT muszą być prowadzone albo
    "ręcznie" albo przy pomocy programu który spełnia wymagania
    par.31.
    Moja prywatna opinia: wbrew twierdzeniu doradcy podatkowego
    ("mojego"), wyglada mi na to, że samą KPiR można prowadzić
    na warunkach opisanych przez pytającego :)

    Dla jasności: sam ewidencje VAT prowadzę ręcznie (rozpatruję
    nabycie programu, ale to bez znaczenia dla dyskusji).

    [...]
    >+ wpisujesz do rubryk. Z tego co wiem to wymóg
    >+ okazania instrukcji do programu jak i jego
    >+ udostępnienia dotyczy tych którzy konsekwentnie
    >+ prowadzą ewidencję elektronicznie w programie i
    >+ nie robią wydruków na koniec miesiąca 9taki
    >+ program musi tez umozliwic wydruk każdego
    >+ dokumentu na żadanie US).

    Erm...byłeś łaskaw kiedyś przeczytać par.31 rozp. ds KPiR,
    w szczególności kawałek p.2 "sporządzić wydruk do 20.
    następnego miesiąca" ?

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 18. Data: 2002-12-02 08:54:20
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Sun, 1 Dec 2002, Krzysztof-Piasecki wrote:

    >+ O ile slyszalem, to wymogi formalne (instrukcja, zabezpieczenie danych przed
    >+ modyfikacjami i inne) stawiane są jedynie programom do pelnej ksiegowosci
    >+ (Ustawa o rachunkowosci).

    Acha. To proponuję zamiast słuchać - poczytać :) (bez urazy poproszę):
    http://mofnet.gov.pl/podatki/fizycznych_7.shtml
    (wspominany art.31 !)
    ...i ew. wszystko polinkowane stąd:
    http://mofnet.gov.pl/podatki/fizycznych.shtml
    ...lub wyżej:
    http://mofnet.gov.pl/podatki/system_podatkowy.shtml

    >+ Gdzie indziej tez sa pewne wymogi (np. jesli liczysz place liczone w
    >+ komputerze, to program musi spelnic wymagania ustawy o ochronie danych
    >+ osobowych), ale nie slyszalem o wymogach dla ewidencji VAT.

    A bo stosik jest IMO odwrotny: w KPiR są wymagania kiedy i co
    należy wpisywać *do ewidencji* i do KPiR :)
    I dość trudno obejść problem konieczności wpisywania przychodu
    na bieżąco lub najpóźniej z dnia poprzedniego "przed rozpoczęciem
    sprzedaży w dniu następnym" :(

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 19. Data: 2002-12-02 09:04:11
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Sun, 1 Dec 2002, rafal wrote:
    [...]
    >+ P.S.
    >+ Żaden producent softu nie bierze na siebie odpowiedzialności za błędy
    >+ programu jak i na ewentualne szkody powstałe podczas pracy z nim.

    Poproszę podstawę prawną i objaśnienie, dlaczego w oparciu
    o tą podstawę :] zapis w licencji do oprogramowania OpenVMS
    (były DIGITAL, były COMPAQ aktualnie HP) oraz w ogólnych
    warunkach sprzedaży określający kiedy, do jakiej kwoty
    (w tym z ograniczeniem odpowiedzialności do jednego miliona
    dolarów) odpowiedzialność producenta oprogramowania nie
    ma miejsca ??
    Bo wygląda mi na to że przebiłeś swoją interpretacją
    wszystkich exspertów polskiegu usenetu ;)
    IMO & AFAIK - *nie ma powodu* żeby utwór (przez co staje
    się chroniony prawem autorskim) *nie mógł* na podstawie
    umowy bazującej na KC być przedmiotem użytkowym za który
    producent bierze odpowiedzialność.
    To że "program" jako "utwór" jest *z definicji* jedynie
    utworem właśnie (i "z definicji" nie musi mieć innych
    właściwości) - i w odróżnieniu od bułek i butów nie
    podlega z mocy ustawy wymogom towarów użytkowych *oraz*
    to że Microsoft, być może Borland czy Corel (przepraszam
    z góry jeśli niesłusznie rzuciłem obelgę) oraz 14281
    innych producentów z tego korzysta - nie uprawnia
    (IMO & AFAIK, oczywiście) do takiego wniosku jak twój.

    Jakbyś znał podstawę...to poproszę - z chęcią się
    dokształcę :)

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 20. Data: 2002-12-02 09:17:03
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Sun, 1 Dec 2002, Tristan Alder wrote:

    >+ Dnia pewnego pięknego (1 Dec 2002 14:24:52 GMT), Budzik
    >+ <b...@p...onet.pl> był(a) napisał(a):
    >+
    >+
    >+ >Moje wątpliwości wzbudziła ostatnio pewna kwestia. Otóż załóżmy że swoją
    >+ >ewidencję przychodów i ewidencję VAT prowadzę w excelu. Nie chciałbym
    >+ >jednak aby w razie kontroli US przeglądał mi kompa lub też dostał do użytku
    >+ >pliki excela, więc wszystkie dokumenty drukuję i archwizuję w postaci
    >+ >papierowej. Czy w takiej sytuacji US może zarządać ode mnie dostępu do
> [...]

    Hm... Możesz mi objaśnić jak obejdziesz problem pt. "przychody
    wpisane nie później niż następnego dnia" ?
    Rozp. ds. KPiR pozwala explicite wypełniać samą KPiR z opóźnieniem
    - pod warunkiem właśnie że ewidencja sprzedaży lub ewidencje VAT
    (w tym sprzedaży) są "na bieżąco". Drukować "na bieżąco" się nie da :]
    no to... jest pytanie !

    BTW: jeszcze do mojego postu nt. KPiR: co do samej KPiR pozostaje
    sporne określenie o "zbroszurowaniu" (na co zwracała uwagę bodaj Maddy).

    Pozdrowienia, Gotfryd