  • 21. Data: 2010-03-20 18:59:05
    Temat: Re: Przechowanie pieniędzy
    Od: "Rezydent" <r...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info> napisał(a):

    > ale chciałbym się dowiedzieć jak to
    >
    > Należy się 2% podatku od czynności cywilnoprawnych z tytułu depozytu
    > nieprawidłowego. Płaci przyjmujący depozyt i składa (!) deklarację PCC-3
    > w ciągu 14 dni od przyjęcia depozytu.

    a jeśli Pan X pracownik zagranicznej firmy XZY korzysta z usług polskiej firmy
    ABC i firma ABC wykonuje dla Pana X usługi i tak:
    Firma XZY mówi Panu X, aby ten zgłosił się do firmy ABC w Polsce w celu
    wykonania usługi.
    Pan X zwraca się do firmy ABC, firma ABC mówi Panu X że owszem zrealizują
    usługę, niech pieniądze na realizację usługi przekaże do Pana Y (Pan Y etatowy
    pracownik firmy)
    Pan X przekazuje kwotę np. 1000 PLN na załatwienie sprawy do Pana Y na
    prywatne konto, Pan Y wypłaca 1000 PLN z własnego konta idzie załatwia
    sprawę... odsyła załatwioną sprawę do Pana X razem z rachunkami na kwotę
    999,46 PLN

    Pan X wysyła kwity do firmy zagranicznej XZY i firma ta zwraca Panu X
    poniesione wydatki.

    Firma ABC nie jest charytatywną, wystawia rachunek firmie XZY.

    I ta sprawa tego prywatnego konta Pana Y, jak to traktować ? jak to wygląda od
    strony prawnej ?

    Czasem klient przesyła do Pana Y 1000 zł ale koszty usługi wynoszą 1001 zł.

    Rezydent

  • 22. Data: 2010-03-20 20:03:17
    Od: Tomasz Chmielewski <t...@n...wpkg.org>

    Am 12.03.2010 15:25, Piotrek wrote:

    > A gdzie tu masz depozyt?
    >
    > IMHO jest to udzielenie pełnomocnictwa do zakupu biletu.
    > I podatek od nieodpłatnego świadczenia się należy :-P

    I oczywiscie ZUS, bo to wyglada na dzialalnosc zorganizowana (juz drugi
    raz w kinie w tym miesiacu).

    --
    Tomasz Chmielewski
    http://wpkg.org

  • 23. Data: 2010-03-20 21:00:09
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 20 Mar 2010, Rezydent wrote:

> [...]
    > pracownik firmy)
    > Pan X przekazuje kwotę np. 1000 PLN na załatwienie sprawy do Pana Y na

    Raczej masz na myśli "osobiste".
    Przecież moje konto gospodarcze w banku również jest PRYWATNE,
    sugerujesz, że pieniądze prywatnego przedsiębiorcy są komunalne? ;)

    A w takim układzie, to konto przestaje być "osobiste", staje się
    "wykorzystywane w celu realizacji umowy o pracę".
    Rozwikłanie problemów formalnych które przy tym powstają przekracza
    moje zdolności :>, bo jasnego przepisu na tę okoliczność nie znam
    (dla przedsiębiorcy jest prosto - konto *wykorzystywane* do DG
    zalicza sie jako "firmowe" i basta, to czy jest zatytułowane jako
    konto "osobiste" jest ew kwestią naruszenia umowy z bankiem).

    IMVHO w takim przypadku:
    - przyjęcie pieniedzy stanowi "przyjęcie przedpłaty", część umowy
    sprzedaży, a nie depozyt
    - umowa traktowana jako całość podlega opodatkowaniu VAT, więc
    nie ma PCC, *chyba*, żeby traktować pracownika jako osobę
    prowadzącą czynności "na własny rachunek" - czyli pośrednika;
    wydaje mi się że przed tym można się bronić, ale tylko
    metoda "z deszczu pod rynnę" (znaczy jak nie pośrednictwo,
    to "firmowe" wykorzystanie konta przeznaczonego do innego
    celu).

    > I ta sprawa tego prywatnego konta Pana Y, jak to traktować ?

    IMVHO: ono nie jest "prywatne w złym rozumieniu prywatności".
    Znaczy jest wykorzystywane do celów *nieosobistych*.
    Fakt, że jest to sprzeczne z umową z bankiem i tytułem konta
    ("konto osobiste") dowodzi jedynie naruszenia umowy i być
    może jeszcze jakichś przepisów (nie znam), niczego więcej.

    To tak jak z tzw. "nielegalną działalnością gospodarczą",
    najcześciej rozumianą jako formalnie "niezarejestrowaną DG",
    fakt braku właściwej "obsługi prawnej" nie zmienia faktu
    iż to *jest* DG i podlega pod stosowne przepisy (można
    *później* przywalić podatkiem z odsetkami i ukarać np.
    za nieprowadzenie obowiązkowych ewidencji).

    Na pytanie jakie są obowiązki i skutki prowadzenia przez
    pracownika konta na potrzeby firmy - pracodawcy, jak wyżej:
    nie umiem odpowiedzieć.
    Komentuję jedynie fakt, że w znanych mi przypadkach podatki
    nie wnikają w zachowanie właściwej formy, lecz w *faktycz-
    ne* skutki korzystania z konta :)

    > Czasem klient przesyła do Pana Y 1000 zł ale koszty usługi wynoszą 1001 zł.

    To ktoś ma nieodpłatne świadczenie warte 1 zł :D

    pzdr, Gotfryd