  • 1. Data: 2004-08-11 15:40:13
    Temat: Pytania rozpoczynajacego dzialalnosc
    Od: "Black Peter" <b...@c...usunto.pl>

    Witam

    Zarejestrowalem dzialalnosc gosp. 1 - osobowa jako os. fizyczna i mam
    kilka pytanek :)

    1. gdzies czytalem ze za wydanie Potwierdzenia zarejestrowania podmiotu
    jako podatnika VAT placi sie w Urzedzie Mejskim 152zl. Niestety ani w US
    ani w UM nic sie nie dowiedzialem, Pani w UM powiedziala ze chyba cos
    takiego jest ale nie wie na jakie konto. Czy jest to konieczne VAT-5?
    Czy jest to obowiazkowe?

    2. Czy skladke na Fundusz Pracy mozna odliczac od dochodu albo od
    podatku? jezeli tak to ktora to jest rubryka PIT-5? Bo chyba nie razem z
    ubezp. spol.? Szukalem w ustawie ale ...

    3. Kiedy ujmuje w PIT-5 skladki na ubez. spol. i zdrow. - w miesiacu za
    ktory je placilem, czy w miesiacu w ktorym je zaplacilem? Jak za bardzo
    zagmatwalem to wyjasniam na przykladzie:
    Zaczynam dzialalnosc w czerwcu, za czerwiec robie PIT-5 ale skladke do
    ZUS odprowadzilem za czerwiec 10-tego lipca. Czyli kiedy ujmuje w PIT-5
    za czerwiec czy za lipiec?

    Mam nadzieje ze znajdzie sie wyrozumiala dusza dla poczatkujacego :)
    Polskie prawo jest baaardzo proste i przejzyste.

    --
    pozdrawiam
    Black Peter

  • 2. Data: 2004-08-11 16:39:55
    Temat: Re: Pytania rozpoczynajacego dzialalnosc
    Od: Samotnik <s...@s...eu.org>

    <b...@c...usunto.pl> napisal(a):
> [...]
    > ani w UM nic sie nie dowiedzialem, Pani w UM powiedziala ze chyba cos
    > takiego jest ale nie wie na jakie konto. Czy jest to konieczne VAT-5?

    Płaci się za rejestrację do VATu składaną na druku VAT-R. 152 zł,
    dokładnie Ci opowiedzą w US.

    > 2. Czy skladke na Fundusz Pracy mozna odliczac od dochodu albo od
    > podatku? jezeli tak to ktora to jest rubryka PIT-5? Bo chyba nie razem z
    > ubezp. spol.? Szukalem w ustawie ale ...

    Można wrzucić w KUP po prostu, niektórzy tak robią.

    > 3. Kiedy ujmuje w PIT-5 skladki na ubez. spol. i zdrow. - w miesiacu za
    > ktory je placilem, czy w miesiacu w ktorym je zaplacilem?

    Zgodnie z terminem płatności

> [...]
    > Zaczynam dzialalnosc w czerwcu, za czerwiec robie PIT-5 ale skladke do
    > ZUS odprowadzilem za czerwiec 10-tego lipca. Czyli kiedy ujmuje w PIT-5

    za lipiec.
    --
    Samotnik
    www.zagle.org.pl - rejsy morskie

  • 3. Data: 2004-08-11 16:51:24
    Od: "Black Peter" <b...@c...usunto.pl>

    Samotnik <s...@s...eu.org> napisał(-a):

    > Płaci się za rejestrację do VATu składaną na druku VAT-R. 152 zł,
    > dokładnie Ci opowiedzą w US.

    Qrde w Skarbowym mi kobieta powiedziala ze sie placi w UM a w UM nie
    barzdzo wiedzieli.... ale to sie placi dopiero jak mi wydadza VAT-5?
    VAT-R juz dawno skladalem (maj) i nic nie chcieli.

    > Można wrzucić w KUP po prostu, niektórzy tak robią.

    A w ktora kolumne?

    > Zgodnie z terminem płatności

    > za lipiec.

    Tu tez mam dylemat bo kiedys jakis ksiegowy twierdzil ze mozna to
    potraktowac to jako odroczona platnosc (nie wiem czy tak sie to nazywa)
    i ze sie zalicza do miesiaca za ktory bylo to ubezpieczenie... ale skoro
    tak twierdzisz...

    pozdrawiam
    Tomasz Krzemiński

  • 4. Data: 2004-08-11 17:00:11
    Od: Samotnik <s...@s...eu.org>

    <b...@c...usunto.pl> napisal(a):

    > Qrde w Skarbowym mi kobieta powiedziala ze sie placi w UM a w UM nie
    > barzdzo wiedzieli.... ale to sie placi dopiero jak mi wydadza VAT-5?
    > VAT-R juz dawno skladalem (maj) i nic nie chcieli.

    A to ciekawe, bo u mnie chcieli zanim przyjęli VAT-R. ;-) No nic, to na
    pewno się dowiesz co z tą opłatą. ;)

    > A w ktora kolumne?

    'inne wydatki' czy jakoś tak.

> [...]
    > potraktowac to jako odroczona platnosc (nie wiem czy tak sie to nazywa)
    > i ze sie zalicza do miesiaca za ktory bylo to ubezpieczenie... ale skoro

    A co to był za kiedyś jakiś księgowy? ;-) Nie wiem, może można (chociaż
    IMHO nie), ale wszyscy wliczają w miesiącu zapłaty.

  • 5. Data: 2004-08-11 17:09:22
    Od: "Black Peter" <b...@c...usunto.pl>

    W wiadomości:cfdjar$epr$...@n...news.tpi.pl,
    Użytkownik *Samotnik* napisał:

    > A co to był za kiedyś jakiś księgowy? ;-) Nie wiem, może można
    > (chociaż IMHO nie), ale wszyscy wliczają w miesiącu zapłaty.

    Cos wspominal ze przy pelnej ksiegowosci jest inaczej ale przy KPiR moge
    tak jak pisalem.

    Jeszcze jedno z innej beczki... Dotychczas placilem tylko zdrowotne bo
    bylem jeszcze zatrudniony na umowe o prace teraz juz nie jestem. Bylem w
    ZUS i zlozylem zgloszenie na spoleczne i zdrowotne... powiedzial mi gosc
    ze za sierpien musze zlozyc jeszcze DRA a pozniej juz nie musze zadnej
    deklaracji tylko przelew na spoleczne, zdrowotne i Fundusz Pracy... czy
    to prada ze juz nie trzeba deklaracji robic jak sie wszystkie
    ubezpieczenia placi? Podobno dopiero w styczniu bo cos sie ma zmienic.

    --
    pozdrawiam
    Black Peter

  • 6. Data: 2004-08-11 18:11:18
    Od: Samotnik <s...@s...eu.org>

    <b...@c...usunto.pl> napisal(a):
> [...]
    > to prada ze juz nie trzeba deklaracji robic jak sie wszystkie
    > ubezpieczenia placi? Podobno dopiero w styczniu bo cos sie ma zmienic.

    Prawda.

  • 7. Data: 2004-08-11 21:02:37
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 11 Aug 2004, Black Peter wrote:

    >+ Samotnik <s...@s...eu.org> napisał(-a):
    [...o ZUS-FP...]
    >+ > Można wrzucić w KUP po prostu, niektórzy tak robią.
    >+
    >+ A w ktora kolumne?

    No popatrzmy: towary handlowe i materiały, koszty związane z tymiż,
    RiR, wynagrodzenia... wszystko jakoś nie pasuje ;)
    Co mamy do wyboru ? ... :)

> [...]
    >+ i ze sie zalicza do miesiaca za ktory bylo to ubezpieczenie... ale skoro

    Była dyskusyjna teza że można zaliczyć *w koszt* memoriałowo - acz
    przypomnę opinię Maddy o zasadzie "równego traktowania".

    Ale jak piszesz o ujęciu *w PIT-5* - to co ów księgowy mówił
    na taki cytat (akurat z 30c bo mi się nawinął ;) - ale coś podobnego
    powinno dać się znaleźć "tak w ogóle"):

    +++
    Art. 30c. 1. Podatek dochodowy [...]
    2. Podstawą obliczenia podatku, o której mowa w ust. 1, jest
    dochód ustalony zgodnie z [...] Dochód ten podatnicy mogą
    pomniejszać o składki na ubezpieczenie społeczne określone
    w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. a).
    Wysokość składek ustala się na podstawie dokumentów stwierdzających
    [...BACZNOŚĆ !...]
    ich poniesienie.
    [...SPOCZNIJ !...]
    ---

    A, już mam "przypadek ogólny czyli według skali":
    +++
    Art. 26. 1. Podstawę obliczenia podatku [...] stanowi dochód [...]
    po odliczeniu kwot:
    [...]
    2) składek określonych w ustawie [...o SUS...]:
    [...BACZNOŚĆ !...]
    a) zapłaconych
    [...SPOCZNIJ !...]
    w roku podatkowym bezpośrednio na własne ubezpieczenia emerytalne,
    rentowe, chorobowe oraz wypadkowe podatnika oraz osób z nim
    współpracujących,
    ---

    O ile wiem - zaliczki rozlicza się "na takich zasadach jak podatek",
    czyli jeśli podatek liczy się wg składek "zapłaconych" to zaliczkę
    takoż. Chyba że ktoś wywiedzie że jest inaczej... ;)
    Dać tego księgowego... jak to było, "falandyzacja prawa" ? ;)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)

  • 8. Data: 2004-08-12 06:24:48
    Od: "max" <m...@w...pl>

    Witam.

    Użytkownik "Samotnik" <s...@s...eu.org> napisał w wiadomości

    > Prawda.
    > --
    A jak się płaci tylko zdrowotne to trzeba składać deklarację co miesiąc? Czy
    też wystarczy tylko przelew?

    Piotrek.

  • 9. Data: 2004-08-12 07:20:20
    Od: "Black Peter" <b...@p...wytnij.pl>

    Gotfryd Smolik news wrote:

    > Była dyskusyjna teza że można zaliczyć *w koszt* memoriałowo - acz
    > przypomnę opinię Maddy o zasadzie "równego traktowania".

    Zalozmy ze prowadze dzialalnosc tylko 2 miesiace - czerwiec i lipiec. Wedlug
    tego co napisales:
    W PIT-5 za czerwiec nie ujmuje ZUS bo zaplacilem w lipcu. W PIT-5 za lipiec
    ujmuje ZUS za czerwiec. Koniec dzialalnosci. Z PIT-5 sie wywiazalem za
    czerwiec i lipiec. Ale nie ujalem nigdzie ZUS za lipiec (zaplacony w
    sierpniu) i co z tym?

    Tak przy okazji chce sie upewnic... zaplate za ubezp. spol. i zdrowotne. w
    KPiR sie nie wpisuje?

    BP

  • 10. Data: 2004-08-12 07:43:53
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Użytkownik Black Peter napisał:

> [...]
    > ujmuje ZUS za czerwiec. Koniec dzialalnosci. Z PIT-5 sie wywiazalem za
    > czerwiec i lipiec. Ale nie ujalem nigdzie ZUS za lipiec (zaplacony w

    Ujmujesz w rozliczeniu rocznym.

    > Tak przy okazji chce sie upewnic... zaplate za ubezp. spol. i zdrowotne. w
    > KPiR sie nie wpisuje?

    W koszty mozna odpisac ub. społeczne - oczywiście wtedy nie odliczasz go
    na picie, albo albo.
    Zdrowotne nie jest kosztem.

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk