  • 11. Data: 2006-04-15 12:33:59
    Temat: Re: Rachunek od zwolnionego z podatku VAT
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 15 Apr 2006, Darek D. wrote:

    > Skoro zadano mi pytanie, to dobre wychowanie nakazuje na nie odpowiedzieć:
    [...]
    > Znasz może linka, do tego "zamkniętego katalogu wyłączeń"?

    Ja rozumiem, ze standardowo oberwę "za niegrzecznosć", ale naprawdę
    się starasz żeby ci odpowiadać pytaniem na pytanie :>

    Właściwe pytanie: "czy choć *obejrzałeś* ustawę o podatku dochodowym?"

    Z niej wynika większość spraw dotyczących wypełniania KPiR.
    Przy pierwszym rzucaniu okiem można pominąć niemal 3/4 ustawy, bo
    zasady rozliczania pensji interesują tylko kogoś co ma pracowników,
    zasady rozliczania dochodów kapitalowych kogoś co ma akcje itp.
    Linka potrzebujesz? - tu:
    http://www.infor.pl/isp/index.html?serwis_isp=aktypr
    awne&akt_id=DZU.2000.014.0000176??

    To jest NAPRAWDĘ wynik stosowania się do zasady:
    http://www.stare-cmentarze.ag.bocznica.org/

    Koniec rozdziału 4. Ale przeczytaj całość...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 12. Data: 2006-04-15 13:23:34
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Darek D. wrote:

    > Znasz może linka, do tego "zamkniętego katalogu wyłączeń"?

    http://podatki.pl/akty/ra260791.htm

    Art 23

  • 13. Data: 2006-04-15 16:09:37
    Od: " Darek D." <c...@g...SKASUJ-TO.pl>

    RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl> napisał(a):

    > Hello Darek,
    >
    > Saturday, April 15, 2006, 1:16:59 PM, you wrote:
    >
    > [...]
    >
    > Chyba się z lekka zapominasz...
    >
    > [...]

    Możesz jaśniej...?!,
    bo na razie zamiast cokolwiek napisać na temat, to ni z gruszki ni z
    pietruszki, zaczynasz bez powodu pouczać...

    Wesołych Świąt!

  • 14. Data: 2006-04-15 16:32:52
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    [...]
    > I to jest nawet jakiś pomysł, bo gdyby sie głębiej zastanowić, to właściwie
    > po co ta grupa, skoro każdy rozpoczynając działalność, powinien znać przepisy
    > dotyczące jej prowadzenia, bo z nich przecież...
    >
    > np.
    >
    > i nie tylko.

    Obracasz kota ogonem.
    Oczywiście że POJAWIĄ się mniejsze czy większe wątpliwości, problemy
    i błędy, nie ma mocnych - człowiek jest omylny.
    Tyle że zaatakowałeś samą zasadę - że jak przepis pozwala rozliczyć
    WSZYSTKO co służy do DG, to NIE MA przepisu który ci powie że "coś
    na rachunek wolno rozliczyć".
    Tak jak nie ma przepisu że wolno myć zęby.
    Zacytuję ci:
    "A może znasz źródło prawne, na którym opierasz swoją (wydaje
    mi się, że twierdzącą) odpowiedź?"

    Umiesz podać "źródło prawne" że wolno myć zęby?
    Mniej wiecej o to samo spytałeś :]

    > Za linka dziękuję, mam nawet cały dokument w wersji drukowanej w domu.

    E, żartujesz ;)
    To powinieneś do niego zajrzeć :)

    Jest NIEMOŻLIWE żebyś przeoczył tekst brzmiący "Nie uważa się za koszty
    uzyskania przychodów" który jest na samym początku artykułu.

    > Zresztą przecież większość ma dostęp do wszystkich przepisów, jak nie w
    > wersji drukowanej, to w necie, wystarczy tylko wszystko przeczytać i zrozumieć

    No widzisz, jak czytam to doskonale rozumiem że nie każdy rozumie, bo
    również nie rozumiem wielu rzeczy które ustawodawca chciał osiągnąć...

    Ale jak popatrzysz na ustawę, to masz kilka "grubych" części, w tym:

    - zasady ogólne (co podlega, co nie podlega, współwłasność itp)
    - klasygfikację dochodów
    - opisy szczegółowe dla każdego rodzaju dochodu
    - zwolnienia z podatku
    - koszty
    - wyłączenia z kosztów
    - sposoby obliczania dochodów wg rodzajów dochodu (dość prosto
    zapisane dla DG, na zasadzie "wg ksiąg" :])
    - sposoby obliczania podatków wg rodzajów dochodu
    - odliczenia od podatku

    Pasuje?
    Nie wierzę że choćby tylko przeglądając ustawę nie przyuważyłeś
    zapisu o kosztach i wyłączeniach z kosztów.

    Powiedz inaczej: COŚ do KPiR wpisujesz i pewnie jakieś koszty
    *również*. Pytałem: "na jakiej podstawie prawnej"?

    > Nie szkoda energii na coś, co wiadomo, że nie przysparza żadnej grupie, a
    > konkretnie pisząc odpowiadającemu splendoru.

    Doprawdy nie ubiegałem się o splendor ;)
    Uwaga oczywiście dotyczyła treści ustawy, nie samego meritum,
    zgryźliwy byłem bo pisałeś jakbyś pierwszy raz słyszał o ustawie
    o podatku dochodowym :], milczeniem pominąłeś pytanie o podstawę
    prawną tego co JUŻ wpisujesz a na deser niemal się obraziłeś
    na pytanie z grubsza przekładające się na "jaki przepi pozwala
    myć zęby"...

    Wracając do tematu:
    Powiesz na jakiej podstawie prawnej zaliczasz do kosztów
    jak to ująłeś "rachunki VAT"[1] ?

    Spróbujemy coś poradzić na twoją wątpliwość :)

    A tak dla ścisłości: pojęcie "rachunku" jest w ustawie podatkowej
    o nazwie "ordynacja". Żeby nie wyszło że nakierowałem cię nie na
    tę ustawę co trzeba :], ale sprawa nazwy jest tu drugorzędna - niemniej
    definicja leży tam.
    Bo czasem ktoś myśli że minister w rozporządzeniu o KPiR/ryczałcie/
    albo czymś podobnym wymyślił: trzeba pamietać że minister nie ma
    prawa do ograniczania wolności obywateli, więc jak "papier" jest
    obowiązkowy to musi być wprowadzony ustawą :) (ustawa może
    powierzać ministrowi regulacje szczegółowe, ale minister nie może
    w rozporządzeniu wymyślać nowych obowiązków obywatelom).
    Intrygowało mnie czy rozmyślnie akcentowałeś [1] że
    faktura JEST rachunkiem!
    I dlaczego kładąc nacisk na jej "rachunkowość" chcesz traktować
    ją inaczej niż każdy inny rachunek w miejscu w którym rozlicza
    się rachunki.
    Powód musiał być, no nie? ;)
    Pierwsze podejrzenie: "ma w zanadrzu jakiś patent na perpetum
    mobile, trzeba wybadać co ma na myśli" :>

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 15. Data: 2006-04-15 16:32:56
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Darek,

    http://rtfm.killfile.pl/#lajza

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 16. Data: 2006-04-15 16:40:56
    Od: " Darek D." <c...@g...SKASUJ-TO.pl>

> [...]

    po co ta grupa, skoro każdy rozpoczynając działalność, powinien znać przepisy
    dotyczące jej prowadzenia, bo z nich przecież...

    np.
> [...]

    konkretnie pisząc odpowiadającemu splendoru.

    > Koniec rozdziału 4. Ale przeczytaj całość...
    I to już jest jakiś konkret :)

    Dziękuję i pozdrawiam!

  • 17. Data: 2006-04-15 16:48:15
    Od: " Darek D." <c...@g...SKASUJ-TO.pl>

    RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl> napisał(a):

    > http://rtfm.killfile.pl/#lajza

    Co prawda nie dotyczy to zupełnie zadanego pytania ani jego formy ale widzę,
    że już wiesz, co w związku z udzielanymi przez siebie odpowiedziami (nie na
    temat oczywiście), jest Twoją ulubioną lekturą.

    To jak, sformułujesz odpowiedź na moje wcześniejsze pytanie?...

    Pozdrawiam Cię!

  • 18. Data: 2006-04-15 16:49:32
    Od: " Darek D." <c...@g...SKASUJ-TO.pl>

    cef <c...@i...pl> napisał(a):

    > http://podatki.pl/akty/ra260791.htm
    >
    > Art 23

    Bardzo dziękuję za konkretną odpowiedź!

    Pozdrawiam - Darek D.

  • 19. Data: 2006-04-15 17:20:37
    Od: " Darek D." <c...@g...SKASUJ-TO.pl>

    > Moment.
    > Prowadzisz DG?
    > Ustawę o podatku dochodowym przejrzałeś?
    >
    > Pytanie jest proste: na jakiej podstawie prawnej zaliczasz JAKIEKOLWIEK
    > koszty ?
    >
    > Idąc dalej - jakie przepisy pozwalają:
    > - wbijać młotkiem gwoździe
    > - z rana pić kawę z mlekiem
    > - czytać grupę ;)
    >
    > Skoro jest przepis pozwalający uznawać wydatki za koszt uzyskania
    > przychodu (i śmiem zakładać że go znasz, bo niemożliwe żebyś NIC
    > nie odliczał) to sprawa jest identyczna: musiałby istnieć przepis
> [...]

    A sprawa, wydawało mi się, że dla doświadczonych grupowiczów powinna być tak
    prosta w konkretnym wyjaśnieniu...
    Jak do tej pory, zawsze odliczałem na podstawie VAT, tym razem trafił mi się
    rachunek osoby zwolnionej z wystawiania rachunków VAT.
    Rozterka moja polega jedynie na tym, czy mogę na podstawie nieVAT-owskiego
    rachunku dokonać odliczenia - jedna konkretna odpowiedź i to wszystko.
    Rozumiem po nielicznych konkretach z powyższego dialogu, że MOGĘ.

    Spytano kiedyś Żyda, dlaczego odpowiada pytaniem na pytanie?
    A Żyd na to: "A czemu nie?"

    Okólnik na ten wątek!
    =====================
    Chciałbym niektórym userom tej grupy, za wzór konkretnych odpowiedzi podać
    te, które są np. udzielane przez Tajana na grupie ms-news.pl.office.
    100% fachowość, rzetelna wiedza, cyt. źródła no i kultura.
    Ta grupa ma odpowiedni klimat. Odsyłanie na bocznicę, to potwarz dla
    odpowiadającego, tam to można odsyłać trolli nie piszących w temacie!

    Udzielam, w miarę swoich możliwości, porad na kliku grupach i jeszcze nigdy
    nikogo nie odesłałem na tzw. "drzewo" lub napisałem np., że coś gdzieś
    słyszałem albo poszukaj w googlach. Jak nie wiem, to nie piszę.
    Często nie znając odpowiedzi na poruszony przez kogoś problem, sam jej
    szukam, bo to mnie interesuje... i często znajduję i pomagam.
    Zajmuje mi to nawet sporo czasu ale wychodzę z założenia, że ta wiedza jest
    także dla mnie i kiedyś z pewnością zaprocentuje (już nieraz tak bywało).

    ========
    Rozumiem, że chcąc rozwiązać jakiś problem, np. w Excelu, który
    początkującemu sprawia trudności nie do przejścia, a u osoby nawet średnio
    zaawansowanej wywołuje uśmiech na twarzy, powinienem napisać, że z pewnością
    przeczytałeś/przejrzałeś całą dokumentację do tego programu. Na pierwszy rzut
    oka możesz pominąć to i tamto, bo przecież wiadomo, że to jest tylko dla
    zajmujących się rachunkiem prawdopodobieństwa, a to dla tych od analizy
    statystycznej, no i resztę znajdziesz, tylko poguglaj.
    A to, żeby użyć w pisanym makro funkcji API, najpierw trzeba ją znaleźć w
    zbiorze liczącym ok. 1000 pozycji (wiedząc oczywiście której szukamy),
    odpowiednio ją zadeklarować w module lub innym miejscu, to wie nawet dziecko
    w przedszkolu, nie wspominając o odpowiednim zadeklarowaniu zamiennych,
    dołączeniu odpowiednich bibliotek, referencji itp. drobiazgów.

    Mam nadzieję, że teraz cokolwiek się rozjaśniło!

    Wielkie dzięki Wszystkim za poświęcony czas!
    Zdrowych i Spokojnych Świąt Wielkanocnych
    oraz dużo czasu na konstruktywną pomoc na grupie

    Pozdrawiam - Darek D. ;)

  • 20. Data: 2006-04-15 17:46:30
    Od: " Darek D." <c...@g...SKASUJ-TO.pl>

    > "Panie, ale jakbym te wszystkie przepisy znał to bym z zarządzaniu ruchem
    > siedział a nie piechotą chodził, jakie czerwone, moim zdaniem jest zasadne
    > zastanawianie się czy przechodzenie na zielonym swietle jest możliwe" ;)
    > Zauważ że coś takiego napisałeś.

    Muszę Cię niestety zmartwić, nie zauważyłem..., a wręcz przeciwnie, twierdzę,
    że sens mojej wypowiedzi był zgoła inny ;)

    > Czy ty znasz pojęcie RACHUNKU i gdzie jest w prawie zdefiniowane?
    > I w którym miejscu jest lista rzeczy które wolno wpisywać do KPiR?
    > Poważnie pytam - no bo chyba nie polegasz TYLKO na gazetowych
    > dywagacjach?

    Bardziej zasadne jest poleganie na gazetowej jak to nazwałeś dywagacji,
    popartej źródłami i podpisanej z nazwiska, gdzie także wiarygodność
    specjalistycznej prasy autor i redakcja kładzie na szali, niż na anonimowych
    wypowiedziach w stylu: "a dlaczego by nie"...
    Nie uważasz?...

    I co to ma wspólnego z moim pytaniem, w którym nie chodzi o to czy można
    naprawę jako taką, wliczyć w koszty, tylko o możliwość wliczenia kwoty
    widniejącej na wystawionym przez serwis nieVATowskim rachunku?

    > Weź, RAZ przeczytaj w przepisie. podatki.pl (darmowa rejestracja),
    > infor.pl,... google zapoda sporą listę :)

    Odpowiedź naprawdę godna grupowego specjalisty...

    > Dowodzą jedynie że jesteś podejrzewany o wystawianie pułapki dla
    > grupowiczów. Że znalazłeś interpretację/zapis/wyrok zaprzeczający
    > czemuś co wszyscy uznają za oczywiste - bo tak zapisano w przepisie
    > (że jest oczywiste).

    Tutaj wszyscy wyznają spiskową teorię dziejów, czy tylko nieliczni? ;)

    Pozdrowienia!