  • 1. Data: 2003-06-15 18:27:29
    Temat: Praca bez wynagrodzenia
    Od: Rajmund Sykulski <r...@p...fm>

    Witam!
    Mam takie czysto teoretyczne pytanie:
    Czy mozna kogos zatrudnic np. na czas okreslony 3 miesiace z
    wynagrodzeniem 0zl (czyli nieodplatnie, np. w ramach odbycia stazu albo
    cos podobnego)?
    Czy prawnie jest to do przeskoczenia i czy sa na to jakies przepisy?
    Z gory dziekuje i pozdrawiam wszystkich!
    rajusan

  • 2. Data: 2003-06-15 19:50:30
    Temat: Re: Praca bez wynagrodzenia
    Od: "fart" <a...@p...onet.pl>

> [...]
    > cos podobnego)?
    > Czy prawnie jest to do przeskoczenia i czy sa na to jakies przepisy?
    > Z gory dziekuje i pozdrawiam wszystkich!

    Kurdelebele :)))))
    kodeks pracy stanowi:
    Art. 22. § 1. Przez nawiązanie stosunku pracy pracownik zobowiązuje się do
    wykonywania pracy określonego rodzaju na rzecz pracodawcy i pod jego
    kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez pracodawcę, a
    pracodawca - do zatrudniania pracownika za wynagrodzeniem.
    § 1^1. Zatrudnienie w warunkach określonych w § 1 jest zatrudnieniem na
    podstawie stosunku pracy, bez względu na nazwę zawartej przez strony umowy.

    Czyli .... jeśli ma to być umowa o pracę to zapłacić musisz !!!!!!!!
    a jak to będzie umowa o prace a Ty ją nazwiesz inaczej i jak się dowie
    inspekcja pracy to też masz wp....l (czyli karę)

    Analizując kodeks pracy dalej ... zatrzymujemy się na chwilę przy art.13, i
    cóż my tutaj czytamy:
    Art. 13. Pracownik ma prawo do godziwego wynagrodzenia za pracę. Warunki
    realizacji tego prawa określają przepisy prawa pracy oraz polityka państwa w
    dziedzinie płac, w szczególności poprzez ustalanie minimalnego wynagrodzenia
    za pracę.

    Już wiesz ile masz zapłacić pracownikowi za jego pracę......... godziwie
    masz zapłacić .......ile to jest? ....... minimalną godziwą zapłatę za pełny
    etat podał Minister GPiPS w rozporządzeniu..........
    uznał on, że jak mu dasz za pełny etat 800 zł brutto, to powinien pracownik
    Ciebie po rękach całować :))))))))))))

    Praca za darmo ........ to chyba ma miejsce tylko w systemie społecznym
    ...... zwanym niewolnictwem .......... ale my już kurdelebele chyba z niego
    wyszliśmy ......... a może ja się mylę ??????????????

    pozdrawiam
    fart

  • 3. Data: 2003-06-16 08:20:40
    Od: "berdycz" <p...@b...pl>

    Użytkownik "fart" <a...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    niego
    > wyszliśmy ......... a może ja się mylę ??????????????

    Ale nauka zwykle jest płatna.
    Staż kosztuje np. 800 zł co miesiąc. Wynagrodzenie 800 zł na miesiąc. Do
    wypłaty 0 zł:-(

  • 4. Data: 2003-06-16 08:33:36
    Od: Rajmund Sykulski <r...@p...fm>

    fart napisa?(a):

> [...]
    > za prac?.
    >
    > Ju? wiesz ile masz zap?aciae pracownikowi za jego prac?......... godziwie
    > masz zap?aciae .......ile to jest? ....... minimaln? godziw? zap?at? za pe?ny
    > etat poda? Minister GPiPS w rozporz?dzeniu..........
    > uzna? on, ?e jak mu dasz za pe?ny etat 800 z? brutto, to powinien pracownik
    > Ciebie po r?kach ca?owaae :))))))))))))
    >
    > Praca za darmo ........ to chyba ma miejsce tylko w systemie spo?ecznym
    > ...... zwanym niewolnictwem .......... ale my ju? kurdelebele chyba z niego
    > wyszli?my ......... a mo?e ja si? myl? ??????????????

    No tak wiem ze tak jest, ale kiedys ojciec w swojej firmie zatrudnil mnie bez
    wynagrodzenia co tez zglosil do US i wszystko bylo ok, ale z tego co pamietam
    to bylo mozliwe wlasnie przez wzglad na to ze to bylo jakby w rodzinie.
    A mnie konkretnie chodzi o to jak zrobic wszystko zgodnie z obowiazujacym prawem
    by zostac zatrudnionym "fikcyjnie" czyli zeby pracodawca mogl mi wystawic
    zaswiadczenie ze jestem pracownikiem, choc ja nie bede nic zarabial i nie bede
    narazal pracodawcy na zadne koszta.
    Moze to co proponuje berdycz w swoim poscie jest rozwiazaniem tylko czy jest to
    zgodne z przepisami i czy w tym przypadku pracodawca musi placic ZUS za mnie?

  • 5. Data: 2003-06-16 08:34:36
    Od: "fart" <a...@p...onet.pl>

    > Ale nauka zwykle jest płatna.
    > Staż kosztuje np. 800 zł co miesiąc. Wynagrodzenie 800 zł na miesiąc. Do
    > wypłaty 0 zł:-(

    ooooooooOooooo Kurdelebele :))))))) teoretyk się znalazł :)))))

    A wiesz jakie uprawnienia musisz mieć, by przyjąć na praktyki, nauki ucznia,
    kurdefrak ????????????????
    Ciebie, jako pracodawcę, to może w skrajnym przypadku kosztować ponad1600 zł
    Przecież nie wystarzy mieć firmę, by zatrudniać uczniów ....... :))))))
    Jeśli masz placówkę szkolącą ........ to nie ma sprawy.

    pozdrawiam
    fart

  • 6. Data: 2003-06-16 11:42:20
    Temat: Re[2]: Praca bez wynagrodzenia
    Od: k...@r...pl (Krzysztof A. Ziembik)

    Witam.

    Dnia 16 czerwca 2003 o godzinie (10:33:36) napisano:

> [...]
    RS> zaswiadczenie ze jestem pracownikiem, choc ja nie bede nic zarabial i nie bede

    Nie mogles tak od razu? Tobie nie chodzilo o prace za 0 zlotych tylko
    o bycie "pracownikiem" bez kosztow. Tak jak napisal fart - tak nie da
    rady na normalnych zasadach. Ale przychodza mi do glowy nastepujace
    rozwiazania:

    1) zatrudnic Cie w firmie, a potem od razu na bezplatny urlop - jestes
    pracownikiem, ale nie pobierasz wynagrodzenia i nie placi sie za
    Ciebie ZUS-u. Mozna wystawic wtedy zaswiadczenie, ze jestes
    pracownikiem... Wada moze byc upierdliwosc PIP i ZUS* (moga uznac, ze
    nie bylo/bylo zatrudnienie fikcyjne/faktyczne i dowalic podatki/ZUS),
    ale to malo prawdopodobne bez celowego podkablowania :). Aha - taki
    okres "pracy" nie wlicza sie do stazu pracy i okresu skladkowego w
    ubezpieczeniach ZUS.

    2) zatrudnic sie w ramach programu pomocowego realizowanego przez
    Urzedy Pracy - firma za zatrudnienie stazysty-absolwenta nic nie placi, a
    wynagrodzenie i ZUS stazysta-absolwent otrzymuje od Urzedu Pracy -
    okolo kilkaset zlotych. Po szczegoly odsylam wlasnie do UP.

    3) nie zatrudniac sie za 0 zlotych, ale za niewielka sume - np. na
    1/16 czy 1/32 etatu. Wtedy koszty utrzymywania takiego pracownika sa
    stosunkowo niewielkie.

    Tak czy siak trzeba tez poniesc pewne koszty stale przy "zatrudnianiu
    sie" - zaswiadczenie o szkoleniach BHP i zaswiadczenie lekarskie.

    RS> Moze to co proponuje berdycz w swoim poscie jest rozwiazaniem tylko czy jest to
    RS> zgodne z przepisami i czy w tym przypadku pracodawca musi placic ZUS za mnie?

    Nie tylko bedzie musial odprowadzic podatek i ZUS, ale takze zaplacic
    odpowiedni podatek za przychody (ze szkolenia). IMHO - nieoplacalne.

    * moim zdaniem ZUS nie ma takich uprawnien, ale z praktyki wiem, ze
    sobie takie prawo uzurpuja.

    Serdecznie pozdrawiam,
    ---
    Krzysztof A. Ziembik mailto:k...@r...pl

  • 7. Data: 2003-06-16 13:59:41
    Od: "Agata" <s...@g...pl>

    Jeśli na stać to musisz mieć skierowanie z US.
    W takiej czy innej formie pracownik musi otrzymywać wynagrodzenie.
    Agata

  • 8. Data: 2003-06-16 14:26:01
    Od: Rajmund Sykulski <r...@p...fm>

    "Krzysztof A. Ziembik" napisał(a):

> [...]
    > odpowiedni podatek za przychody (ze szkolenia). IMHO - nieoplacalne.
    >
    > * moim zdaniem ZUS nie ma takich uprawnien, ale z praktyki wiem, ze

    Dzieki, wlasnie o cos takiego mi chodzilo.
    Pozdrawiam
    Rajmund

  • 9. Data: 2003-06-16 18:49:09
    Temat: Re: Re[2]: Praca bez wynagrodzenia
    Od: "Oberfeldkurat" <o...@u...gazeta.pl>

> [...]
    | ale to malo prawdopodobne bez celowego podkablowania :). |
    | * moim zdaniem ZUS nie ma takich uprawnien, ale z praktyki wiem, ze

    Ustawa o systemie ubezpieczeń społecznych
    Art. 86. ust. 2. Kontrola może obejmować w szczególności:
    1) zgłaszanie do ubezpieczeń społecznych,

    Andrzej K.

  • 10. Data: 2003-06-16 21:39:26
    Temat: Re[4]: Praca bez wynagrodzenia
    Od: k...@r...pl (Krzysztof A. Ziembik)

    Witam.

    Dnia 16 czerwca 2003 o godzinie (20:49:09) napisano:
    O> | ale to malo prawdopodobne bez celowego podkablowania :). |

    O> Ustawa o systemie ubezpieczeń społecznych
    O> Art. 86. ust. 2. Kontrola może obejmować w szczególności:
    O> 1) zgłaszanie do ubezpieczeń społecznych,

    Ale czy to upowaznia ZUS do okreslania czy zostal nawiazany stosunek pracy
    czy nie, fakt pierwotny wobec zgloszenia do ubezpieczen spolecznych? I
    do okreslania, kiedy i w jakiej formie zostal taki stosunek nawiazany?
    IMHO nie. Od tego jest PIP. A wiem, ze ZUS potrafi podwazyc
    udokumentowane zawarcie umowy o prace przez stwierdzenie, ze go
    nie bylo, bo "nie bylo takiej potrzeby" (autentyk!).

    Serdecznie pozdrawiam,
    ---
    Krzysztof A. Ziembik mailto:k...@r...pl