  • 11. Data: 2002-10-26 13:52:19
    Temat: Re: VAT Kwartalnie - co po 30.09?
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Użytkownik Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne napisał:

    > Ależ, Maddy, cały pic w tym że jakie miał intencje ustawodawca
    > tego nikt nie wie. Ustawodawca zapomniał był że nie ma prawomocnej
    > definicji "kwartału"...
    Co gwarantuje nam, że interpretacja dokonana przez USy bedzie skrajnie
    niekorzystna dla podatnika. Juz to należy wziąć pod uwagę zanim sie
    pójdzie w zaparte.

    > A tu właśnie nie intencja się liczy - a litera prawa :),
    > literalnie mamy 3 miesiące !

    Literalnie to mamy wlasnie "kwartał". A ja jednak uwazam, że gdyby
    chodziło o jakikolwiek trzymiesieczny odcinek, to napisano by "kolejne
    trzy miesiące" lub cos podobnego, co mozna napotkać w innych przepisach.

    No i druga sprawa - kwartał to nie 3 miesiące a 1/4 roku. Tam lezy
    źrodłosłów - ćwiartka roku, kwarta. I rok dzieli sie na pierwszy,
    drugi, trzeci i czwarty kwartał, a nie na 1/3 kwartału, kwartał,
    kwartał, kwartał i 2/3 kwartału.

    Nie mowię że nie chiałabym, żeby były to każde trzy kolejne miesiace.
    Ale chcieć a móc... nie czuje sie na siłach walczyć z US o te pare
    groszy ktore mogłabym zarobic na odsetkach.
    Poczekam do końca tego kwartału i zacznę od
    *pierwszego kwartału roku 2003* :-)))

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl

  • 12. Data: 2002-10-26 14:25:55
    Od: Budzik <b...@p...onet.pl>

    Tako rzecze s...@s...com.pl:

    > Czym szukasz ?
    > Bo z ubolewaniem trzeba powiedzieć że GP jest kolejną
    > instytucją ze stronami "full funcion under MS IE only" :(
    >
    > http://www.gazetaprawna.pl/numery/20702-812/finanse.
    html?id=8274

    Dzięki, szukałem w IE ale sądziłem że jest miejsce gdzie powiedzmy wpiszę
    słowo kwartał i wyrzuci mi artykuły powiązane tematycznie, a nie tylko po
    numerze art.

    --
    Pozdrawia... Budzik
    b...@p...onet.pl ; b...@w...pl ; #GG: 565516

    Zbyt kocham moje szaleństwa, by nie przerażała mnie myśl,
    że ktoś wbrew woli próbował będzie mnie leczyć

  • 13. Data: 2002-10-26 16:49:11
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Sat, 26 Oct 2002, Maddy wrote:
    [...]
    >+ Użytkownik Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne napisał:
    [...]
    >+ Co gwarantuje nam, że interpretacja dokonana przez USy bedzie skrajnie
    >+ niekorzystna dla podatnika.

    A co do tego nie ma wątpliwości :(
    [...]
> [...]
    >+ trzy miesiące" lub cos podobnego, co mozna napotkać w innych przepisach.

    No... literalnie powinienem napisać "niech ci będzie" ;)
    [...]
    >+ No i druga sprawa - kwartał to nie 3 miesiące a 1/4 roku.

    Pluuuummmm... No tośmy utonęli: zaraz jest pytanie czy chodzi
    o 1/4 zegarową czy o 1/4 astronomiczną :>
    No i pytanie jak podzielić okresy rozliczeniowe (91,35 dnia
    dla "zegarowego" i zmiennie dla astronomicznego) VAT, bo
    w tym momencie pozostaje tylko pewne że zeznanie ma to być
    do 25-go w miesiącu "po kwartale" - ale wcale nie powiedziane
    czy 1.IV to przypadkiem nie jeszcze I kwartał ;)
    [...]
    >+ Ale chcieć a móc... nie czuje sie na siłach walczyć z US o te pare

    Ja tam się *z tym* zgadzam :)
    Tylko legalistycznie[1] rzecz traktując...
    [1] "słowo pewnie nie wystepuje w słownikach" :)

    >+ Poczekam do końca tego kwartału i zacznę od
    >+ *pierwszego kwartału roku 2003* :-)))

    Ja pooglądałem i chyba obejdę z daleka te wszystkie
    "nowinki". Czepiam się ustawodawcy dla zasady, bo
    co jak co ale prawo to *mogłoby* być logiczne !

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 14. Data: 2002-10-27 01:31:03
    Od: "Ryszard G." <r...@p...fm>

    Pod artykułem w GP
    http://www.gazetaprawna.pl/numery/20702-812/finanse.
    html?id=8274
    jest komentarz:
    "BRONKA:
    Prof. Modzelewski ma rację, gdy mówi, że w ustawie brak zapisu o kwartałach
    kalendarzowych. Ale chiałam zauważyć, że w Komunikacie Min.Fin. z dnia 30
    września opublkowanym na stronie MF wpisano następujące zdanie: "Mały
    podatnik może wybrać od każdego nowego kwartału (tj. od stycznia, kwietnia,
    lipca i października)metodę kasową ..."

    Sprawdziłem, jest ;) ( "leży" mniej więcej w połowie strony)
    http://www.mofnet.gov.pl/cgi-bin/news/archiwum_news.
    pl?strona=8#4

    oraz

    http://www.mofnet.gov.pl/cgi-bin/news/show_news.pl?n
    ews_id=640

    Ryszard

  • 15. Data: 2002-10-27 09:31:09
    Od: Budzik <b...@p...onet.pl>

    Tako rzecze r...@p...fm:

> [...]
    > kasową ..."
    >
    > Sprawdziłem, jest ;) ( "leży" mniej więcej w połowie strony)

    OK, czyli takie rozporządzenie wyjaśnia wszystko, nie ma znaczenia co było
    w ustawie???
    BTW wiemy już teraz jaka była intencja ustawodawcy :(

    A propos, dzwoniłem ostatnio do jednego US, panienka mówiła owszem że
    kwartały roczne czyli od stycznia, itd, ale jak spytałem dlaczego to
    zamiast podać mi w/w rozporządzenie stwierdziła że co prawda w ustawie nie
    jest to wyjaśnione ale oni sobie to tak ustalili - na moje stwierdzenie że
    ONI nie mogą sobie czegoś ot tak ustalać bez podstawy prawnej poleciła mi
    napisać pisemko, po czym poinformowała mnie że i tak zostanie ono
    negatywnie rozpatrzone - pytam więc: po co radzi mi je pisać? :)))

    --
    Pozdrawia... Budzik
    b...@p...onet.pl ; b...@w...pl ; #GG: 565516

    "Jest tylko jedna kategoria ludzi, którzy myślą więcej o pieniądzach
    niż bogaci - to biedni." Oscar Wilde

  • 16. Data: 2002-10-27 13:11:29
    Temat: Re[4]: VAT Kwartalnie - co po 30.09?
    Od: k...@r...pl (Krzysztof A. Ziembik)

    Witam.

    Dnia 20 października 2002 o godzinie (14:48:23) Sark napisal:
    S> Dajmy spokój koniom :-). I ja czytając to co spłodzono ostatnio dla Małego
    S> Podatnika jak i to co wyżej napisaleś zgadam sie z twoim wywodem. Gdyby
    S> ustawodawca chciał ni wiązać sie z klasycznym rozumieniem pojecia kwartał to
    S> użyłby terminu "w okresie trzymiesięcznym" dając tym samym podatikowi swobodę
    S> w okresleniu jego poczatku.

    Hmmm... wiec w rzeczywistosci zgadzamy sie ze soba w tezach, ale nie
    do konca we wnioskach :) Po przemysleniach dochodze jednak do
    przekonania, ze masz racje.

    1. Ustawodawca odwoluje sie do potocznego rozumienia slowa "kwartal".

    2. Znane mi obecnie "teorie" :) mowia, ze kwartal to:
    a) 1/4 roku (bez wyrozniania czy rok kalendarzowy, obrachunkowy czy
    jakis inny) - rownowaznik 3 miesiecy;
    b) 1/4 roku kalendarzowego - czyli 1 kwartal od stycznia do marca, 2
    od kwietnia do czerwca, itd.

    3. Ten pierwszy sposob nie znajduje poparcia w MF (ktos cytowal tu
    fragment rozporzadzenia) i w dotychczasowych aktach (np. w ustawie o
    ubezpieczeniach spolecznych znalazlem m.in. cos takiego:
    "art 3. Podstawa wymiaru składek na ubezpieczenie chorobowe osób,
    które ubezpieczeniu chorobowemu podlegają dobrowolnie, nie może
    przekraczać miesięcznie 250% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia
    w poprzednim kwartale. Kwotę tę ustala się miesięcznie poczynając od
    trzeciego miesiąca kwartału kalendarzowego na okres _3 miesięcy_ na
    podstawie przeciętnego wynagrodzenia z poprzedniego kwartału,
    ogłaszanego dla celów emerytalnych."). Ustawodawca dotychczas
    rozroznial 3 miesiace i kwartal kalendarzowy, wobec czego nalezy
    domniemywac, ze i tutaj, jak stwierdzil Sark i Maddy, mamy to drugie.
    Zastanawia mnie jednak, co w przypadku podmiotow, ktorych rok
    obrachunkowy nie jest tozsamy z rokiem kalendarzowym? Bo skoro nie ma
    wyraznie powiedziane, ze to kwartal roku kalendarzowego, to moze byc i
    kwartal roku obrachunkowego. Rozporzadzenie tylko gmartwa wiec sprawe,
    a nie wyjasnia.

    4. Sprawa sie wiec rozbija o potoczne rozumienie slowa kwartal, bo jak
    widze, sa na to rozne poglady :)

    S> IMO, jesli chodzi o MP i wiadome zgłoszenia to
    S> następna szansa najpóźniej do 31 grudnia 2002 r :-)

    Gwoli scislosci - bylaby to pierwsza szansa, bo
    poprzedniej nie bylo - ustawa weszla w zycie z dniem 1 pazdziernika,
    wiec zglosic wczesniej rozliczanie kwartalne na jej podstawie nie bylo
    mozliwe.

    S> No nie mam przekonania czy takie latanie po ustawach i rozporządzeniach
    S> związanych z daną ustawą może miec miejsce.

    Nie twierdze, ze definicja kwartalu jest gdzies indziej, ale przeciez
    MOZE tak byc. I jesli taka ustawa nie wskaze wyraznie, ze pojecie to dotyczy
    tylko tej ustawy, to definicja bedzie dotyczyc nie tylko tej ustawy.
    Przyklad Gotfryda o hodowli koni byl oczywiscie przesadzony, ale gdyby
    np. bylo to w ustawie budzetowej? Niestety nie mam teraz czasu szukac.

    A Maddy napisała:
    >Pogubiłam się po której stronie stoisz, ale np. dla zusu kwartały liczy
    >się od grudnia, a nie od stycznia, np. podstawy składek od DG sa
    >okreslane dla kwartałów grudzień-luty, marzec-maj itd.
    >Im generalnie rok zaczyna się 1 grudnia :-)) Np. IRR robiło się za okres
    >od listopada do listopada.

    To tez moze byc jakis trop - masz gdzies pod reka podstawe prawna do
    tego?

    Serdecznie pozdrawiam,
    ---
    Krzysztof A. Ziembik mailto:k...@r...pl

  • 17. Data: 2002-10-28 07:47:29
    Temat: Re: Re[4]: VAT Kwartalnie - co po 30.09?
    Od: Nikt <n...@p...onet.pl>

    Krzysztof A. Ziembik wrote:

> [...]
    > poprzedniej nie bylo - ustawa weszla w zycie z dniem 1 pazdziernika,
    > wiec zglosic wczesniej rozliczanie kwartalne na jej podstawie nie bylo

    Było możliwe bo akurat przepis o zgłaszaniu wszedł z dniem ogłoszenia
    ustawy, czyli chyba 23.09