  • 1. Data: 2002-10-18 10:53:58
    Temat: Pełna księgowość - czy towary można bezpośrednio w koszty?
    Od: Maddy <m...@i...pl>

    Sytuacja wygląda tak - zgodnie z art. 17 ust.2 pkt.4 kierownik
    jednostki może ustalic, że towary w momencie zakupu i produkty w
    momencie wytworzenia beda ujmowane bezpośrednio w koszty - oczywiście
    w sensie rachunkowym.
    Koszty te będą korygowane o stan magazynu na dzień bilansowy - czyli
    wlaściwie identycznie jak w KPiR.
    Mam małe (ale tylko małe) wątpliwości czy w taki sam sposób moge
    traktować koszty towarów i materiałów pod kontem podatkowym?

    Za - przepisy podatkowe nie roznicuja pod tym kontem PKiR i KH.
    Skoro mozna w KPiR, to można i w KH, skoro pozwala na to ustawa o
    rachunkowości

    Przeciw - mam dziwne wrażenie że coś mi umkneło i nie jest tak dobrze.

    Nigdy nie stosowałam tej metody w pełnej księgowości - w spółkach
    które prowadziłam zawsze był magazyn towarów i produktów i najczęściej
    jeszcze księgowość materiałowa.

    Czy ktoś ma doświadczenie z opcja odpisywania towarów i produktów w
    koszty w momencie zakupu (wytworzenia)?
    Czy nie pojawia się ze strony US sugestia że korektę kosztów o stan
    magazynu nalezy przeprowadzac co miesiąć? UoR mówi "dzień bilansowy"
    co wydaje sie jasne - nie co miesiąc robi sie bilans ;-)) ale po
    naszych USach wszystkiego można sie spodziewać.

    Mam nagle trochę nietypowy przypadek, który nie do końca jest handlem,
    nie do końca produkcja i nie dokońca usługą - właściwie 3 w 1.
    Taka uporszczona procedura byłaby świetnym rozwiązaniem, ale.. czy aby
    jest tak dobrze jak myslę.

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl

  • 2. Data: 2002-10-24 09:39:42
    Od: "Wiola Pikorska" <p...@p...com.pl>

    Użytkownik "Maddy" <m...@i...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > nie do końca produkcja i nie dokońca usługą - właściwie 3 w 1.
    > Taka uporszczona procedura byłaby świetnym rozwiązaniem, ale.. czy aby

    ------------------------------
    Sądze że jest to zgodne z przepisami podatkowymi ale gdzieś w Gofinie
    czytałam że skrabowy się czepiał terminu inwentaryzacji a już napewno odpisu
    w koszty w następny miesiąc po kwartale .Ja stosuję metodę zaliczenia w
    koszty w produkcji wyrobów i koryguję o stan koszty w inwentaryzacji ale
    robię to co miesiąc ponieważ zmiany kwartalne były bardzo duże np.200000
    a podatek płacę co miesiąc wiec zmieniłam terminy inw.i robimy to co
    miesiąc.Teraz doszły towary które też mam zamiar zaliczać bezpośrednio w
    koszty.Jest trochę na temat zaliczenia w koszty w Gofinie Zeszyty
    Rachunkowości nr.16 z 20.08.2002r jeszcze tak gruntownie nie przeczytałam
    tylko biorę do domu i ciągle brakuje mi czasu do przeczytania
    Jolka

  • 3. Data: 2002-10-24 13:53:39
    Od: Sławomir Dąbrowski <s...@s...pl>

> [...]
    > co wydaje sie jasne - nie co miesiąc robi sie bilans ;-)) ale po
    > naszych USach wszystkiego można sie spodziewać.

    Myślę, że należy wziąć pod uwagę dwa elementy:
    1. Czy zastosowanie tego sposobu nie spowoduje naruszenia art. 4 uor. Jeżeli
    są to znaczące kwoty to wydaje się, że spowoduje. Czyli mogą być zarzuty, że
    księgi są prowadzone nieprawidłowo.
    2.Mówi się o dniu bilansowym, ale co to jest dzień bilansowy. Jeżeli w
    polityce rachunkowości ustali się okres sprawozdawczy krótszy niż rok
    obrotowy to wg mnie na koniec każdego okresu sprawozdawczego będziemy mieli
    dzień bilansowy a co za tym idzie obowiązek sporządzenia spisu. Chociaż
    spotkałem się z opinią (pana Pałki), że dzień bilansowy jest jeden na koniec
    roku obrotowego. Jeżeli w polityce rachunkowości wpiszemy, że okres
    sprawozdawczy = rokowi obrotowemu to US nie będzie miał podstaw do tego typu
    sugestii.
    No i jeszcze rozliczanie spisu. Też spotkałem się z opinią, że odpis w
    koszty stanu z poprzedniego okresu należy dokonywać dopiero wraz z korektą
    kosztów danego okresu. Chociaż ja zawsze w praktyce spotykałem się z odpisem
    zaraz w następnym miesiącu po spisie. No ale to zawsze były niewielkie, w
    proporcji do obrotów, koszty dotyczące jakiś materiałów biurowych, gadżetów
    na reprezentację itp.