    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Date: Sat, 10 Jul 2010 13:32:23 +0200
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: Rozwód - podział majątku

    On Sat, 10 Jul 2010, spp wrote:

    > Przecie inny niż 50 % jest także możliwy (tzw. wyrównanie dorobków)

    Jest, zgoda.
    "Z uwzględnieniem stopnia w którym każdy przyczynił się"
    Nie w sposób dowolny.

    Ale mi chodziło o to, że (z p. widzenia podatku dochodowego) nie
    jest wyraźnie oczywiste, iż wydzielenie części majątku wspólnego
    z majątku będącego współwłasnością łączną (w odróżnieniu od
    współwłasności ułamkowej) nie stanowi przychodu.
    Współwłasność ułamkową "ma się ciągle", można nią rozporządzać,
    sprzedać... (jak "każdą własność"). A łączną nie - i znienacka ;)
    pojawia się jako "normalna własność".

    > i wcale do niego nie jest potrzeby udział sądu.

    Na tej zasadzie, że jak strony umówią się w taki sposób w jaki
    "przyklepałby" to sąd, czyli "sprawiedliwie", to owszem :)

    > Tyle, że kiedy ten dochód nastąpił - w momencie wniesienia do wspólnego
    > majątku czy w momencie jego działu?

    IMHO - w momencie działu.
    Tak jak przy spółce - spółka może i majątek uzyskiwać i podatek
    od *własnego* wzrostu majątku płacić, ale *wspólnik* ew. dochód
    "ze wzrostu wartości" uzyskuje tylko przy wypłatach z majątku
    wspólnego (co w małżeństwie jest zabronione) lub przy rozwiązaniu.

    > Cóż - pewnie tak, ale w przypadku podziału majątku po rozwodzie to już
    > ostatnia grupa podatkowa. :(

    Co prawda to prawda :(

    > Wiesz, znając pomysły i twórczość naszych US nie zdziwiłbym się, gdyby spłatę
    > eks-małżonka fiskus traktował jak sprzedaż nieruchomości i naliczył podatek a
    > nadwyżkę wartości w udziale drugiego jako darowiznę ze strony obcej osoby (z
    > należnym świadczeniem na rzecz Skarbu Państwa). ;)

    :D

    > PS.
    >
    > Po zmianie notariusza okazało się, że jednak podatku nie będzie.
    > Zobaczymy. :)

    O ile kojarzę, chodziło o przypadek kiedy nabywca udziału *PŁACI*
    za ten udział? No to podatek dochodowy w tym miejscu wygląda na
    nieporozumienie.

    pzdr, Gotfryd