  • 1. Data: 2010-07-06 07:38:33
    Temat: Rozwód - podział majątku
    Od: spp <s...@o...pl>

    Ustawa o podatku od osób fizycznych jednoznacznie mówi:

    1. Przepisów ustawy nie stosuje się do:

    5) przychodów z tytułu podziału wspólnego majątku małżonków w
    wyniku ustania lub ograniczenia małżeńskiej wspólności majątkowej oraz
    przychodów z tytułu wyrównania dorobków po ustaniu rozdzielności
    majątkowej małżonków lub śmierci jednego z nich,

    a jednocześnie zdecydowana większość znalezionych w internecie
    informacji dowodzi (a także zdanie notariusza, przed którym ma być
    spisana umowa), że US traktuje przejęcie udziału eksmałżonka w np.
    nieruchomości jako nabycie i skutkuje to obłożeniem podatkiem dochodowym
    tego udziału.

    Czy ktoś jest może bardziej zorientowany w temacie?

    --
    spp

  • 2. Data: 2010-07-06 12:30:17
    Temat: Re: Rozwód - podział majątku
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "spp" <s...@o...pl> napisał w
> [...]
    > być spisana umowa), że US traktuje przejęcie udziału eksmałżonka
    > w np. nieruchomości jako nabycie i skutkuje to obłożeniem

    Ale jaka umowa ? Wyrok sadu chyba powinien byc ?

    Ewentualnie "aktualizacja stanu prawnego" - nieruchomosc nabyta w
    czasie malzenstwa jest wlasnoscia wspolna.

    J.

  • 3. Data: 2010-07-06 13:36:01
    Od: spp <s...@o...pl>

    W dniu 2010-07-06 14:30, J.F. pisze:

    > Ale jaka umowa ? Wyrok sadu chyba powinien byc ?
    >
    > Ewentualnie "aktualizacja stanu prawnego" - nieruchomosc nabyta w czasie
    > malzenstwa jest wlasnoscia wspolna.

    Nie musi być sądowego podziału.
    Ponieważ chodzi o nieruchomość (a dokładnej własnościowe, spółdzielcze
    prawo do lokalu mieszkalnego) to musi być przynajmniej notariusz.
    I dokładnie o to chodzi - jest wspólna własność a ma być jednego
    małżonka - drugi jest spłacany. :)

    --
    spp

  • 4. Data: 2010-07-07 08:24:15
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

> [...]
    > przynajmniej notariusz.
    > I dokładnie o to chodzi - jest wspólna własność a ma być jednego

    Hm, jesli urzad przyjal ze jeden z bylych malzonkow wlasnie
    sprzedal pol mieszkania to nie wiem czy nie ma racji.

    J.

  • 5. Data: 2010-07-09 20:41:11
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 6 Jul 2010, spp wrote:

    > Ustawa o podatku od osób fizycznych jednoznacznie mówi:
    >
    > 1. Przepisów ustawy nie stosuje się do:

    > 5) przychodów z tytułu podziału wspólnego majątku małżonków
    [...]

> [...]
    > traktuje
    > przejęcie udziału eksmałżonka w np. nieruchomości jako nabycie
    ^^^^^^^^^
    ^^^^^^^^^

    Hm... a gdzie tu masz *podział*?

    Mają małżonkowie 100 000 majątku wspólnego.
    Dzielą po 50 000 zł, zgodnie z art.43 i 46 KRiO.
    Podział przecież nie jest dowolny - lecz w wysokości udziałów.
    I od tej kwoty nie ma podatku.
    Że co, że byłoby dziwne jakby (podatek) był? Aby na pewno? ;)

    Zważ, że jest tu element "prawdziwego przychodu", który *może*
    wystąpić (w rzadkich przypadkach). Dajmy na to, w ramach
    intercyzy jeden z małżonków włożył do udziału wspólnego jakiś
    wcześniej posiadany majątek...

    > skutkuje to obłożeniem podatkiem dochodowym tego udziału.

    Swoją drogą, ciekawe czy da się zastosować wersję z darowizną.

    pzdr, Gotfryd

  • 6. Data: 2010-07-09 21:07:47
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Gotfryd Smolik news wrote:

    > Zważ, że jest tu element "prawdziwego przychodu", który *może*
    > wystąpić (w rzadkich przypadkach). Dajmy na to, w ramach
    > intercyzy jeden z małżonków włożył do udziału wspólnego jakiś
    > wcześniej posiadany majątek...

    sprawa jest całkiem poważna.
    ja zarabiam znacznie wiecej niż żona.
    A samochód jest na żonę. Właśnie się US pyta skąd miała kasę.
    Oni mnie k..wa lubią chyba.

  • 7. Data: 2010-07-10 04:43:10
    Od: spp <s...@o...pl>

    W dniu 2010-07-09 23:07, witek pisze:

    > sprawa jest całkiem poważna.
    > ja zarabiam znacznie wiecej niż żona.
    > A samochód jest na żonę. Właśnie się US pyta skąd miała kasę.
    > Oni mnie k..wa lubią chyba.

    Ale przecież nie Ciebie pytają? ;)

    Jeżeli macie wspólnotę majątkową to bez znaczenia jest na kogo jest
    samochód.
    Jeżeli nie to pytanie US nie jest zaskoczeniem.

    --
    spp

  • 8. Data: 2010-07-10 04:51:00
    Od: spp <s...@o...pl>

> [...]
    > I od tej kwoty nie ma podatku.
    > Że co, że byłoby dziwne jakby (podatek) był? Aby na pewno? ;)

    Przecie inny niż 50 % jest także możliwy (tzw. wyrównanie dorobków) i
    wcale do niego nie jest potrzeby udział sądu.

    > Zważ, że jest tu element "prawdziwego przychodu", który *może*
    > wystąpić (w rzadkich przypadkach). Dajmy na to, w ramach
    > intercyzy jeden z małżonków włożył do udziału wspólnego jakiś
    > wcześniej posiadany majątek...

    Tyle, że kiedy ten dochód nastąpił - w momencie wniesienia do wspólnego
    majątku czy w momencie jego działu?

    > Swoją drogą, ciekawe czy da się zastosować wersję z darowizną.

    Cóż - pewnie tak, ale w przypadku podziału majątku po rozwodzie to już
    ostatnia grupa podatkowa. :(

    Wiesz, znając pomysły i twórczość naszych US nie zdziwiłbym się, gdyby
    spłatę eks-małżonka fiskus traktował jak sprzedaż nieruchomości i
    naliczył podatek a nadwyżkę wartości w udziale drugiego jako darowiznę
    ze strony obcej osoby (z należnym świadczeniem na rzecz Skarbu Państwa). ;)

    PS.

    Po zmianie notariusza okazało się, że jednak podatku nie będzie.
    Zobaczymy. :)

    --
    spp

  • 9. Data: 2010-07-10 06:03:17
    Od: 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid>

    spp w <news:i18tp3$knv$1@news.onet.pl>:

    > Ale przecież nie Ciebie pytają? ;)

    > Jeżeli macie wspólnotę majątkową to bez znaczenia jest na kogo jest
    > samochód.

    OIDP to Gotfryd taki stan podsumował jako poświadczenie nieprawdy w
    dokumentach ;P

    --
    Tomasz Nycz
    [priv-->>X-Email]

  • 10. Data: 2010-07-10 08:07:23
    Od: spp <s...@o...pl>

    W dniu 2010-07-10 08:03, 'Tom N' pisze:

    > OIDP to Gotfryd taki stan podsumował jako poświadczenie nieprawdy w
    > dokumentach ;P

    To wcale takie niedalekie od prawdy nie jest. ;)

    --
    spp