    From: Samotnik <s...@W...samotnik.art.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Samochod "na firmę" - kupować czy lizać?
    Date: Wed, 14 Mar 2007 10:57:26 +0000 (UTC)

    Dnia 14.03.2007 latet <s...@x...pl> napisał/a:
> [...]
    um=100&as_ugroup=*.podatki

    > Wszedzie wątki "kredyt vs. leasing", ale ja nie biorę pod uwagę kredytu.
    > Albo kupuję za swoje, albo leasing.
    > Ponoć lizing jest prostszy księgowo, ale widzę, że nie koniecznie,

    Prostszy o tyle, że po prostu księgujesz fakturę co miesiąc, tak samo jak
    za komórkę.

    > skoro wspomiałes, że i tak trzeba takie auto wpisać do "ST".

    Ale to *po zakończeniu* leasingu i wykupieniu autka! Za wpisanie przed to
    Ci urwą jaja - przecież to nie jest Twój samochód, Ty go tylko wynajmujesz
    z opcją pierwokupu po pewnym okresie wynajmowania.

    > Natomiast intrygują argumenty typu "lizing jest suoper,
    > bo jak się kończy okres spłacania, to się wymienia samochód na nowy".
    > Co to znaczy?
    > Że się po prostu rozpoczyna kolejny leasing i spłaca od zera kolejny
    > samochód,
    > a stary "zabierają"? Średni interes.

    To było kiedyś, kiedy były większe podatki. Wtedy odliczając sobie 40%
    podatku wychodziło rzeczywiście korzystnie. Dzisiaj w dobie liniowego 19%
    to ma mniejszy sens.

    > Mój problem jest natomaist taki, że samochód ktory mam obecnie w EŚT
    > (już zamortyzowany), chcę sobie pozostawić. Czy da się obejść konieczność
    > zapłacenia od niego podatku? Np. przez pozostawienie go w EŚT, ale nie
    > generowanie już nim żadnych kosztów. Czyli jakby jest, ale nie używam.
    > Pewnie nie za bardzo.

    A wymień jeden powód, dla którego nie mógłbyś go sobie zostawić.

    > Czy kupując nowe auto na firmę, i odliczając sobie cały dozwolony VAT,
    > tzn. potrącając go przez ileś miesięcy (nie żądając zwrotu z US)
    > także narażam sie na pewną kontrolę?

    Raczej nie, przynajmniej nie bardziej niż w przypadku zakupu innego środka
    trwałego o podobnej wartości. Przy zwrocie kontrolują na ogół (ale dość
    rutynowo - krzyżówka tej faktury u sprzedawcy i tyle).

    Ja to jakoś do leasingu podchodzę jak do jeża. Te umowy są tak niekorzystie
    sformułowane, że trzy razy bym się zastanowił mając gotówkę, czy brać
    leasing. Ale jeśli masz pomysł na obracanie tą gotówką, to weź leasing,
    nadpłać im tak z 10k, żebyś się nie potknął o jakiś tam termin zapłaty i
    resztą kasy działaj...
    --
    Samotnik