    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Date: Wed, 8 Jul 2015 19:22:21 +0200
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: Sens amortyzacji

    On Wed, 8 Jul 2015, J.F. wrote:

    > Użytkownik "Kviat" napisał
    >
    > Amortyzacji.

    Istotę zacytowałem post wcześniej - ma być oddane do użytku.

    > Ale traca na wartosci. Czyli ... sie zuzywaja ? :-)

    Ale rozliczenie kosztu ST następuje na dwa sposoby:
    - poprzez amortyzację
    - poprzez korektę rozliczenia kosztu i przychodu *w momencie zbycia*
    lub likwidacji.
    Jeśli więc poleżą na magazynie, a po jakimś czasie je sprzedasz
    (ze stratą, poniżej kosztów nabycia), to *WTEDY* strata idzie w koszt.

    Zauważ, ze może być przeciwnie - wartość, zarówno nominalna jak
    i faktyczna może wzrosnąć.

    > Hm, to jak to ksiegowac, zanim zostana uzyte ?

    Na PK Ci opisał.
    A na KPiR - wcale.
    Z zastrzeżeniem, że nie dyskutujemy o VAT.
    Do EST wpisujesz sumę, wartość początkową i tę poddasz amortyzacji.

    > Masz racje. Ale ja 50 komputerow nie potrzebuje, wiec chcialbym od razu "na
    > firme" ... no i jak to wpisac do KPiR ?

    Jako co?
    Towar handlowy, wyposażenie czy ST?
    Bo jak ST to jak wyżej - WCALE.
    Do KPiR przepisuje się jedynie pozycję amortyzacji z EST.

    > O rezerwe chodzilo. Zeby swiadczyc jakies uslugi potrzebuje np zapasowy
    > komputer, bo musze w ciagu 2h podlaczyc w razie awarii.
    > Albo druga wiertarke.
    > Wiec stoi sobie w pudle i czeka ... i jest juz ST czy nie ?

    IMO jeśli stoi w nierozpakowanym pudle, to średnio, nie widać
    spełnienia kryterium "przekazania do używania".

    > To tak z nieco innej beczki - kupilem maszyne, postawilem na hali, trwaja
    > prace instalacyjne, bo to trzeba podciagnac swiatlo, wode , gaz ... i kiedy
    > zaczac amortyzowac ? Dopiero po oddaniu do uzytku ?

    Oczywiście!
    Taka jest właśnie definicja.

    > Czym sie rozni stanie na biurku od stania na fundamencie ?

    Nie wiem czy zauważyłeś, ale z tego co napisał Kviat zaczyna jasno
    wychodzić, że fundament nie jest częścią maszyny - jest budowlą :P
    A jeśli tak, to skutkiem jest odrębna amortyzacja, oczywiście
    z amortyzacją budowli ze współczynnikiem starczającym na 50 lat :>

    Nie wnikałem, bo nie ja zacząłem o maszynach na fundamencie ;)

    > W przypadku monitora i drukarki US nakazuje jednak laczyc w jeden ST :-)

    W przypadku drukarek już tak nie jest, od momentu kiedy ich
    "wielodostępność" stała się powszechna.
    A z *monitorami* też bym dyskutował.

    Wiesz co mam przed nosem?
    3 monitory.
    Każdy z nich ma minimum 3 gniazda, na których może równocześnie
    przyjmować sygnał - "przepinanie" z automatu, z palca, PIP też się
    da :P (no dobra, tylko na 2 z nich).
    A najniższa zadowalająca mnie karta ma 3 mogące naraz pracować
    wyjścia ;)

    I teraz pytanie: jak chcesz to skompletować w "zestawy"?

    Dla porządku - sprzęty są kupowane oddzielne, nawet nie jakoś
    pod kątem podatkowym, ale co mi miejsca brakowało to dokupiłem :>,
    niemniej nie kwalifikują się na "ulepszenie" (peryferia <3500zł)
    więc z tego powodu głowa nikogo boleć nie powinna.
    Niemniej "przypisania" monitora do kompa to ja tu nie widzę.

    > A jesli powiekszenie, to co - odgrzebac ewidencje ST ?

    W sprawie formalnej - ewidencji ST się nie "odgrzebuje", wszak
    ją *masz* :D

    pzdr, Gotfryd